العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 13-06-2011, 08:08 AM
zidaan zidaan غير متواجد حالياً

zidaan is on a distinguished road
افتراضي رد: استفسار بخصوص الايرباج فى الجين 2

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

مبدئيا الجين تو مش مناسبة للاشخاص الطويلة وانا طولى 190 سم وكانت جحيم بالنسبة ليا

وانا مش متاكد من مكان سنسور الايرباج فى الجين تو بس صعب اوى انه يفتح الا لو الخبطة جت مركزة فى السنسور ده وده يعتبر نصيبه بقه لكن المفروض ان الايرباج ماتفتحش الا لما الحادث لا قدر الله يكون قوى بس ساعات الخبطة بتيجى فى السنسور وفى الاول والاخر العربية الة ومابتفكرش
ممكن برضه توضحلى جحيم بالنسبه ليك فى ايه
قديم 13-06-2011, 11:42 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zidaan مشاهدة المشاركة

يعنى معنى كده ان الواحد لو ماشى بسرعه اقل مثلا من 60 مايربطش الحزام لانه مثلا لو لقدر الله حصل حاجه هتبقى بسيطه والايرباج مايفتحش
ولا لو خبطت السياره فى الاكصدام الامامى اللى هو مكان الحساس بتاع الايرباج تفتح ؟
الصراحة انا بفهمش اى حاجة عن البروتون
بس بفهم شوية عن وسائل الامان
حتى البى ام لو اتخبطت بعصايه و هى واقفة خبطة على الحظ جت فى السينسور الاير باج حيفتح
و طبعا حكاية انك متربطش الحزام علشان ماشى اقل من 60 فدى كارثة
اولا العبرة بالسرعة النسبية بمعنى انى بمجرد انى ركبت العربية لازم اربط الحزام و مفكهوش الا لو فعلا حنزل منها لان ممكن و انا واقف تيجى عربية بسرعة و تخبطنى من قدام حيبقى زيها بالظبط كانى كنت ماشى و خبطت عربية واقفة
ثانيا الحزام عليه حاجة زى 35% من الحماية و الاير باج 17% زيادة يعنى الاساس الحزام
و لو الموضوع ده مربط الفرس فموضوع الشراء فممكن لو مشاويره جوه البلد كتير على سرعات بطيئة فيبقى يشيل ريلى الايرباج و لما يجى يسافر يركبه
و اخيرا لا انصحه بفصل الايرباج نهائى سواء جوه البلد او حتى لو مش حيمشى غير على الاول و ربنا هو الحافظ و أمرنا ان نأخذ بالاسباب
لا تتخيل مدى الضرر و الاصابات الى ممكن تكون مميته لعربية ماشية على الاول و خبطت فى عربية تانية وش فى وش

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 13-06-2011, 06:42 PM

ايه ده ده مشكله ياعم يعنى بتخبط بعصايه تدفع 10000 ده افترررررررررررررى

بس اكيد مش للدرجاتى يعنى
قديم 13-06-2011, 08:00 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 13-06-2011, 10:04 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

يالهووووووووووووووووووووو وووووووى للدرجاتى بجد يعنى فى الخبطه ديه كلفته الشىء الفولانى