العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 27-05-2009, 12:57 AM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الاتجاة المشاكس (شيرى وسبيرانزا) موضوع للنقاش حول تجربة السيارات الصينية فى مصر

عموما برضه رأى الأستاذ إسلام جلال صحيح يعنى قدامنا تلات أربع سنين لما يبقى الحكم على العربيات الصينى نهائى و لو إن ده مش مضمون قوى أنا شوفت موضوع "مدراس إنتاج السيارات" و لقيت إن فيه ناس لسه بتعتبر اليابانى مثلا تقليد و الكورى مغشوش رغم كل النجاح اللى حصل ليهم طول السنين اللى فاتت
قديم 27-05-2009, 08:39 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الاتجاة المشاكس (شيرى وسبيرانزا) موضوع للنقاش حول تجربة السيارات الصينية فى مصر

مبدئياً انا سعيد ان فيه ناس اهتمت بالموضوع باعتباره دعوه جادة للنقاش بموضوعية عن تجربة الشيرى فى مصر وسعيد اكتر ان النقاش بداء ياخود شكل منظم والافكار بدائت تقرب وتتفق بشكل كبير

مبدئياً عايز اعرف منكم تفتكروا لسه فيه ناس بتستنكر نجاح الاسبيرانزا العملى حتى الان مع انتشار موديلات منها بكثره ومع تشغيلها فى مشروع التاكسى الجديد ؟

هل ينطبق المثل القائل بأن كل فولة مسوسة وليها شيال اعمى على عربيات شيرى ؟

بمعنى اوضح هل انتشار السياره يعد مؤشر لنجاحها ؟

وهل العربيات الجيدة دائماً بتنجح فى السوق المصرى وتنتشر ولا النجاح فى السوق ليه علاقة بحاجات تانية غير جوده واعتمادية المنتج ؟

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 28-05-2009, 12:31 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

مبدئياً انا سعيد ان فيه ناس اهتمت بالموضوع باعتباره دعوه جادة للنقاش بموضوعية عن تجربة الشيرى فى مصر وسعيد اكتر ان النقاش بداء ياخود شكل منظم والافكار بدائت تقرب وتتفق بشكل كبير

مبدئياً عايز اعرف منكم تفتكروا لسه فيه ناس بتستنكر نجاح الاسبيرانزا العملى حتى الان مع انتشار موديلات منها بكثره ومع تشغيلها فى مشروع التاكسى الجديد ؟

وهل العربيات الجيدة دائماً بتنجح فى السوق المصرى وتنتشر ولا النجاح فى السوق ليه علاقة بحاجات تانية غير جوده واعتمادية المنتج ؟

الشعب المصري مبيفرقشي معاه اوي الاعتمادية

يفرق معاه ان العربية لم تعطل يعرف يصلحها و بسعر مناسب

و دي المعادلة اللي لو نجح فيها ابو الفتوح فعلا ،،

( حتي الآن مش ناجح بدرجة كبيرة زي نجاحه مع اللانوس )

العربيات دي هتمعل شغل

بمعني اخر مش مهم هتعطل كام مرة المهم لما تعطل هادفع كام

قديم 28-05-2009, 04:34 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

انا عن نفسي مش بحب الصيني اوي
اه فيه منها عربيات كويسه
لكن انا بالنسبالي العربيه ايدي و رجلي
و بتحرك بيها و بسافر و شغل و مصايف و و و و و
مش عاوز عربيه تعمل اي دقه نقص معايا
ممكن انصح غيري لو استعماله خفيف انه يجيب صيني مش
بيمشي اكتر من 100 كيلو يوميا .
اكتر من كده انا ببقي خايف و قلقان .
بالنسبه للعربيات زي بي ام و مرسيدس اللي بتتجمع في الصين
ما تعتبرش صيني لانها تصميمها و تقنيتها و جودتها بتبقي حسب
بلد المنشأ مش صيني و مش معقول شركه كبيره تضحي بسمعتها
علشان تخفض اجور العمال .و دا برضه ينطبق علي التلفزيونات و الموبيلات الخ الخ
يعني انا اشتري تلفزيون توشيبا متجمع في الصين و 14 بوصه و ما اشتريش ماركه صينه
مجهوله الهويه بتمن ارخص و 21 بوصه !!!!
من الاخر كل واحد ليه متطلباته
اللي بيدور علي حجم كبير و سعر قليل بس مش مهم الاعتماديه عنده الصيني
و اللي بيدور علي الاعتماديه في المقام الاول و يجيب حاجه تعيش العمر حتي لو اصغر
عنده مركات كتير محترمه...........
............
تجربه سبرانزا في مصر تجربه ناجحه رغم وجود بعض المشاكل فيها
بس ارجع و اقول عربيه 1600 و فول اوبشن و 66 الف دا كده كويس عليها
ما تطلبش من العربيه انها تعاملك معامله العربيه اللي ب 150 الف

حـازم خـضـر

قديم 28-05-2009, 01:04 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

انتشار السيارة مؤشر لنجاح الحملة الاعلانية المصاحبة لها لا أكثر!
السوق المصرى مثل كل الأسواق الاخرى, تؤثر فيه الحملات الدعائية بشكل كبير, و معظم وكلاء السيارات الصينية شغالين بأسلوب واحد, عربية رديئة, كثير من الاعلانات, بيع كتير, و لما الناس تكتشف رداءة المنتج, هات عربية جديدة و قول انها تجاوزت عيوب الماضى, و معلش اصل الصينيين لسه فى الأول لازم نقف جنبهم و نشجعهم و كأنهم من بقية اهلنا!!
و افتكروا الى حصل مع جيلى.
الحاجة العجيبة بقى فى الموضوع كله, انو عدد الشركات و الموديلات الصينية ضخم جدا بدرجة تثير الريبة, يعنى تعودنا انو الشركات الجديدة غالبا ما تصنع موديل واحد او اتنين بكثير مثل بروتون أو يوجو مثلا معتمدة على موديلات سابقة من شركات أخرى,
طب منين بقى الصينين جابوا كل هذه الشركات و الموديلات و التى أكاد أجزم انها تتجاوز عدد الموديلات و الشركات فى دولة كألمانيا مثلا, التى يعتمد اقتصادها على السيارات بشكل كبير؟!
و ازاى يتم تطوير الطرازات بهذه السرعة, و منين الفلوس دى كلها, تطوير طراز ما و وضع خط انتاج له عمل يسلتزم فترة زمنية كبيرة و اموال كثيرة, طب منين و احنا كل يوم و لا اتنين نشوف طراز صينى جديد نازل؟!
اعتقد انو فيه مافيا لسرقة مكونات السيارات الاخرى و اعادة تصنيعها و تركيبها فى سيارات صينية, ده التفسير الوحيد لما يحدث, خاصة انها لا تبيع كثيرا, و مبيعات السيارات الصينية كلها دون المستوى, و انتشارها يتركز أساسا فى اسواق الدول النامية فقط.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى