العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-06-2012, 09:57 AM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو حل لتسريب زيت عربيه 128 موديل 84

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farouk89 مشاهدة المشاركة

طب يا باشا تقصد ايه بــ عنده استعمال يعني الرجل عليه كتير تقصد ومكنة ايه الي تقصدها
انا اقصد بياع استعمال خارج ويكون مضمون
وتجيب مكنة استعمال يعني موتور استيراد
بص نصيحتي بلاش تلعب في الموتور وتغير سبايك وتخرط
العالم الي برة مابيمشوش بسيارتهم زينا هنا لغايت لما نفسها يتقطع
وبعدين انت حتجيب الموتور وعلي التجربة
بس الكلام دة لو الدنيا فاتحة معاك خرط وسبايك
بس الكلام دة كلة لو انت لاقيت الشنبر بس هوا الي خفيف حنغير شنبر بس
اية الي يخليني اعمل عمرة كاملة وانا عندي الشمايز تمام والسبايك تمام
وبعدين انت واصق ان الخراط شغلة 100%
والسبايك الي حتجبها 100%
وخرط الكرنك 100%
اللهم بلغت اللهم فأشهد

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 12-06-2012, 11:46 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

" amr elsisi 1" بشكر حضرتك جدا على مشاركاتك القيمة وانا شخصيا بتعلم منك كتير ربنا يباركلك ويتم عليك نعمتة
لكن انا بس بقول ولو تسمحلى ان مواتير الـ 128 حالتها برة زى الحالة فى مصر لان بطبيعة عمر العربية هى فعلا هلكانة وبنسبة كبيرة جدا الموتور بتاع الـ 128 لازم قبل ما تركبة تعملة طقم شنبر لانة بيكون خفيف
وساعة الشراء هتلاقى التاجر يقولك على التجربة ولو فية حاجة بتعتى وكلمتين من اجمل ما يكون لكن الفعل ما فيش كمان حتى لو التاجر وافق انة يرجعة مين هايتحمل مصنعية فك وتركيب الموتور اللى هاتكون فى حدود 300 جنية ويا عالم كمان المكنة المستبدلة هاتبقى حلوة ولا فيها شنبر هى كمان
ولو اتفق مع اتاجر انة يقسم حق طقم الشنبر بالنص طب منا كنت عملت موتورى افضل
تسقيط المكن جميل فى الكورى جدا وفى الى ام واليابانى عموما
دة حتى القطعيات اللى بتيجى من الخارج للـ 128 فيها بارومة اكتر من هنا
دى وجهه نظرى للموتور الاستيراد
وانا لما قلت نعمل عمرة كاملة كانت وجهه نظرى ان الموتور هو كومباتابول مع بعضة من خلوصات للشنبر وخلوصات للكرنك
اقصد اقول ان المكنة عمرها حالتها الفنية قل ولو قلنا بقت 40 % مثلا فدة على جميع اجزاء المحرك ..........يعنى هل حضرتك تتخيل ان طقم الشنبر وسع وبقى يسرب زيت وكراسي الكرنك سليمة بنسبة 100 % ؟؟؟؟
بالتاكيد هى كمان بقى فيها خلوص وبوش ولكن مش محسوس يعنى ممكن المكنة فعلا متكنش بترزع بس صدقنى بمجرد الشنبر الجديد ما يركب الكراسي هاتبدا ترزع
وخليها على الله يعنى حضرتك بتقول انة اية ضمنك ان المخرطة تطلع تمام وكراسي الكرنك تطلع تماما .....طيب مهى نفس النظرية برضة اية اللى ضمنى ان طقم الشنبر يطلع تمام والصنيعيى يطلع تمام والجوانات تطلع تمام
ادينا بنحاول يا استاذ عمرو والتوفيق من عند الله
تقبل مرورى

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 12-06-2012, 04:15 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

" amr elsisi 1" بشكر حضرتك جدا على مشاركاتك القيمة وانا شخصيا بتعلم منك كتير ربنا يباركلك ويتم عليك نعمتة
ويزيدك من نعيمة بأذن الله
لكن انا بس بقول ولو تسمحلى ان مواتير الـ 128 حالتها برة زى الحالة فى مصر لان بطبيعة عمر العربية هى فعلا هلكانة وبنسبة كبيرة جدا الموتور بتاع الـ 128 لازم قبل ما تركبة تعملة طقم شنبر لانة بيكون خفيف
اخي mr_astra انا يشرفني جدااااا ان انت علقت علي كلامي
بص يا اخي هوا عربيتو مو84 ولما حيروح لتاجر حيجيب موديل عالي ممكن في 2000
انت لو تفتكر من خمس سنوات كان في 128 لسة بتتباع في مصر وكانت عاملة 40000

وساعة الشراء هتلاقى التاجر يقولك على التجربة ولو فية حاجة بتعتى وكلمتين من اجمل ما يكون لكن الفعل ما فيش كمان حتى لو التاجر وافق انة يرجعة مين هايتحمل مصنعية فك وتركيب الموتور اللى هاتكون فى حدود 300 جنية ويا عالم كمان المكنة المستبدلة هاتبقى حلوة ولا فيها شنبر هى كمان
ولو اتفق مع اتاجر انة يقسم حق طقم الشنبر بالنص طب منا كنت عملت موتورى افضل
وبعدين معلش حترجع للميكانيكي وشطرتو ومش شرط انة يكون خفيف
وللعلم في جهاز لقياس كبس الموتور انا بصنعو اليومين دولة
وان شاء الله حعمل موضوع عنة فكرتو بسيطة
تسقيط المكن جميل فى الكورى جدا وفى الى ام واليابانى عموما
دة حتى القطعيات اللى بتيجى من الخارج للـ 128 فيها بارومة اكتر من هنا
دة لو المكنة قديمة لو راح لواحد مضمون حيلاقي موديلات عالية
دى وجهه نظرى للموتور الاستيراد
وانا لما قلت نعمل عمرة كاملة كانت وجهه نظرى ان الموتور هو كومباتابول مع بعضة من خلوصات للشنبر وخلوصات للكرنك
اقصد اقول ان المكنة عمرها حالتها الفنية قل ولو قلنا بقت 40 % مثلا فدة على جميع اجزاء المحرك ..........يعنى هل حضرتك تتخيل ان طقم الشنبر وسع وبقى يسرب زيت وكراسي الكرنك سليمة بنسبة 100 % ؟؟؟؟
بالتاكيد هى كمان بقى فيها خلوص وبوش ولكن مش محسوس يعنى ممكن المكنة فعلا متكنش بترزع بس صدقنى بمجرد الشنبر الجديد ما يركب الكراسي هاتبدا ترزع
اؤيدك في هذة بس والله
انا عملت الموضوع دة وكانت عربيتي مو87
والحمد للة مكانتش عايزة غير طقم شنبر ونفس المقاس
والسبايك والكرنك زي الفول
وبعد العمرة اصبح للمكنة صوت رنة المكنة الجديدة
والسحب تمام والله علي ما اقول شهيد
وخليها على الله يعنى حضرتك بتقول انة اية ضمنك ان المخرطة تطلع تمام وكراسي الكرنك تطلع تماما .....طيب مهى نفس النظرية برضة اية اللى ضمنى ان طقم الشنبر يطلع تمام والصنيعيى يطلع تمام والجوانات تطلع تمام
ادينا بنحاول يا استاذ عمرو والتوفيق من عند الله
تقبل مرورى
ي سعدني وافتخر:THUMBS ~220:

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 12-06-2012, 06:15 PM
farouk89 farouk89 غير متواجد حالياً

farouk89 will become famous soon enoughfarouk89 will become famous soon enough

انا عاجز عن الشكر لكم جميعا ومتتخيلوش انا مبسوط من مساعدتكم قد ايه واعتقد ان الصوره واضحه قدامي الوقتي وهاخد قراري قريب ان شاء الله وهتبعكم بالنتيجه سواء هعمل عامره كاملة ولا قم شنبر ولا هصبر لحد الترخيص وجزاكم الله خير جميعاااااااااااااااا
قديم 13-06-2012, 12:04 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

اوعى تعمل عمرة الا ازا كان فيه اصوات تخبيط فالمتور خليه يغيرلك جميع الجونات والاولسيهات بما فيهم اولسيهات الكبلان حتى لو سليمة وبالمرة غير الشنبر فقط وما تنساش جوان الاسبراتير وكوتش الصباب وانتى بتلين حط زيت شنبر ابرو حتى لو الميكانيكى اعترض مع زيت دلفاك ام اكس تربو ديزل ويا ريت تنفز هتنبصط قوى انا بستعملهم فالبى واى دى بتعتى ومتورى سليم مش خفيف

كلام 10000000 % صحيح وتمت تجربته فى العديد من السيارات
تسلم ايدك يا مخترعنا الهمام وتسلم افكار الصديق الطيب cars admire