العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 11-12-2011, 02:24 PM
abu_ruqayyah abu_ruqayyah غير متواجد حالياً

abu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة يأهل الحلال

متابع وبكل شغف لان العربية دي كان نفسي فيها قبل ما اشتري عربيتي وكمان حاسس انها هتبقي اصلح من فيات 128 عشان عندنا مطبات كتير قوى ...
قديم 11-12-2011, 04:52 PM
vet.mohamed vet.mohamed غير متواجد حالياً
هواياتي: for ever cars

vet.mohamed is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abu_ruqayyah مشاهدة المشاركة

متابع وبكل شغف لان العربية دي كان نفسي فيها قبل ما اشتري عربيتي وكمان حاسس انها هتبقي اصلح من فيات 128 عشان عندنا مطبات كتير قوى ...
يا مسهل ربنا يقدم اللى فيه الخير

سبحان الله وبحمده * سبحان الله العظيم
(كلمان خفيفتان على اللسان حبيبتان الى الرحمن ثقيلتان فى الميزان )

قديم 11-12-2011, 10:27 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

السلام عليكم
اولا انا تحت امرك وبامر الله كل حاجة محلولة وانا هافجاك بموضوع سخونية العربية
اولا مشكلة الكهرباء اولا لازم نجيب بطارية لا تقل عن 70 امبير وطبعا لازم نراجع على كل السلوك وهلبة الفيوزات بالفيوزات ..طبعا انا بتكلم على عربية زميلك لان دة لا يعتبر عيب شائع فى اى عربية وليس فى النيفا
حاجة بتعمل قفلة وكل شوية تفصل لازم كهربائى يرجع على الاسلاك ويحط الفيوز المانسب فى المكان المناسب ......يعنى ما ينفعش الانوار مثلا تكون على فيوز 5 امبير كل مكان فيوز مكتوب علية المفروض كام امبير انما احنا بنحط اى فيوز فى اى مكان وخلاص وخصوصا ان الفيوزات مش بيكون مكتوب عليها كام امبير وانما بتتعرف من الالوان وللاسف الكلام دة فى الفيوزات العضم بس انما الفيوزات التانية بيكون مكتوب عليها كام امبير
النقطة التانية وهى ان العربية بتسخن فى الصيف وخصوصا فى الاشارات
لك ان تتخيل ان مشكلتى واللى كنت يوم الجمعة اللى فاتت هحلها ان العربية عندى مش بتسخن لدرجة التشغيل المثالية تملى العربية باردة ودة بياثر فى السحب واستهلاك البنزين
بص كل مشكلة وليها سبب
وللتغلب على سخونة العربية بامر الله ممكن نعمل الاتى
اولا لازم نشيلترموستات الكوعة اللى بتسمح او لا تسمح بمرور المياة الساخنة الى الردياتير ( انا عارف ان مش دة الصح اوى لكن هانعمل اية )
تانى حاجة تركيب مروحة او ريشة مروحة بلاستيك 6 او 8 ريشة تستمد الحركة بتعتها من سير الدينامو او الكرنك
عمل طنبورة المونيوم عند الخراط قطرها اقل من اللى راكب فى الموتور
يبقى احنا عملنا دلوقتى حجتين اولا خلينا سرعة سريان المياة من والى الموتور ذادت لان الطنبورة العملوة اللى احنا عملنها خلت طلمبة المياة تلف اكتر من الطبيعى بتعها ...والحاجة التانية ان الريشة او المروحة البلاستيك شغالة من اول لفة للموتور ودة بيخلى العربية من الاساس ما تسخنش
ولو الموضوع مستعصى اوى وبرضة فى سخونة ممكن نركب مروحة تبريد كهربائية من النوع ( لطش) 8 ريشة وعادة ما هاتكون بتاعة الشاهين على الردياتير وتستمد اوردر التشغيل بتعها من ترموستات راكب على الردياتير قيمتة 62 : 80 وبكدة اضمنلك ان العربية دى هاتكون تلاجة
تقبل مرورى واى سؤال تحت امرك

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 13-12-2011, 08:44 PM
vet.mohamed vet.mohamed غير متواجد حالياً
هواياتي: for ever cars

vet.mohamed is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
اولا انا تحت امرك وبامر الله كل حاجة محلولة وانا هافجاك بموضوع سخونية العربية
اولا مشكلة الكهرباء اولا لازم نجيب بطارية لا تقل عن 70 امبير وطبعا لازم نراجع على كل السلوك وهلبة الفيوزات بالفيوزات ..طبعا انا بتكلم على عربية زميلك لان دة لا يعتبر عيب شائع فى اى عربية وليس فى النيفا
حاجة بتعمل قفلة وكل شوية تفصل لازم كهربائى يرجع على الاسلاك ويحط الفيوز المانسب فى المكان المناسب ......يعنى ما ينفعش الانوار مثلا تكون على فيوز 5 امبير كل مكان فيوز مكتوب علية المفروض كام امبير انما احنا بنحط اى فيوز فى اى مكان وخلاص وخصوصا ان الفيوزات مش بيكون مكتوب عليها كام امبير وانما بتتعرف من الالوان وللاسف الكلام دة فى الفيوزات العضم بس انما الفيوزات التانية بيكون مكتوب عليها كام امبير
النقطة التانية وهى ان العربية بتسخن فى الصيف وخصوصا فى الاشارات
لك ان تتخيل ان مشكلتى واللى كنت يوم الجمعة اللى فاتت هحلها ان العربية عندى مش بتسخن لدرجة التشغيل المثالية تملى العربية باردة ودة بياثر فى السحب واستهلاك البنزين
بص كل مشكلة وليها سبب
وللتغلب على سخونة العربية بامر الله ممكن نعمل الاتى
اولا لازم نشيلترموستات الكوعة اللى بتسمح او لا تسمح بمرور المياة الساخنة الى الردياتير ( انا عارف ان مش دة الصح اوى لكن هانعمل اية )
تانى حاجة تركيب مروحة او ريشة مروحة بلاستيك 6 او 8 ريشة تستمد الحركة بتعتها من سير الدينامو او الكرنك
عمل طنبورة المونيوم عند الخراط قطرها اقل من اللى راكب فى الموتور
يبقى احنا عملنا دلوقتى حجتين اولا خلينا سرعة سريان المياة من والى الموتور ذادت لان الطنبورة العملوة اللى احنا عملنها خلت طلمبة المياة تلف اكتر من الطبيعى بتعها ...والحاجة التانية ان الريشة او المروحة البلاستيك شغالة من اول لفة للموتور ودة بيخلى العربية من الاساس ما تسخنش
ولو الموضوع مستعصى اوى وبرضة فى سخونة ممكن نركب مروحة تبريد كهربائية من النوع ( لطش) 8 ريشة وعادة ما هاتكون بتاعة الشاهين على الردياتير وتستمد اوردر التشغيل بتعها من ترموستات راكب على الردياتير قيمتة 62 : 80 وبكدة اضمنلك ان العربية دى هاتكون تلاجة
تقبل مرورى واى سؤال تحت امرك
.......جزاك الله خيرا انا خلاص خدت القرار وهدور على وحدة كويسة ان شاء الله فى نص السنة وربنا يقدم اللى فيه الخير

سبحان الله وبحمده * سبحان الله العظيم
(كلمان خفيفتان على اللسان حبيبتان الى الرحمن ثقيلتان فى الميزان )

قديم 27-01-2012, 07:36 PM
fathiazab fathiazab غير متواجد حالياً

fathiazab is on a distinguished road

عربية ممتازة بس بشرط !!!!!!!!!!!!!!!!!!
الحالة ...الحالة....
وإياك والموديلات القديمة ( الثمانينات ) خليك في التسعينات
ربنا معاك