العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai-i Family

Hyundai-i Family Hyundai-i Family (i10,i20,i30,i40,ix20,ix35)

قديم 23-12-2009, 01:55 AM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن تنصحونى لأنى محتار بين i30 - كيا سيراتو - شيفروليه كروز

مرة تانية بظلم ال I30 ,,, العربية طلع فيها ESP ,,, الظاهر انها عربية محترمة و احنا مكناش مقدرنها ,,, لان كلنا كان عندنا احساس انها ما تساويش السعر ده

بس العربية باللي جواها اثبتت انها قيمة فعلا 5 نجوم امان و ESP يعني ثبات علي الارض حتي مع السرعات العالية ,,,

بس لا تزال الايبيزا تتفوق من حيث ناقل الحركة الجديد DSG و اللي هيخلي قدرتها علي التسارع افضل بالاضافة الي استهلاك بنزين اقل ,,,

سعر اعادة البيع اعتقد متساوي لان الاتنين مش منتشرين في مصر ,,, و يمكن اسم الايبيزا منتشر طبعا عن ال I30 لان الناس عارفاه من زمان ,,, ( اخيرا لقيت عربية اوروبى افضل من حيث اعادة البيع ههههههههههههه )

قطع الغيار الاتنين غاليين طبعا ,,

الفرق هيكون علي ما اعتقد كمان في الشكل و ده هيكون التقييم بتاعه ليك انت بس ,,, الشكل الخارجي تقييمه ليك ,,, الداخلي ال I30 اشيك في التابلوه من الايبيزا علشان نقول الحق برضو

الايبيزا هتكون ارخص شوية بس برضو الماني و قيمتها في نظر الناس اعلي من ال كوري ,,, يعني بريستيجها اعلي في نظر الغالبية العظمى من الناس ,,,

لان ال I30 محدش بيديها السعر ده ( و ده بصراحة لاننا مكناش متخيلين انها كويسة كده و كنا فاكرين انها زي الانترا بس هاتش باك و طلع الكلام في الهوا بصراحة و هي مختلفة عنها كتير بس الموتور هو اللي واحد علي ما اذكر )

و موتور الانترا اداءه كويس ,,,

استني لما الايبيزا تنزل التوكيل في اول يناير ,,, و لو نزلت قبله هتلاقي تقرير كامل اكيد في قسم سيات ,,,

شوف الاتنين و قارن ,,, و توكل علي الله في اللي تعجبك
قديم 23-12-2009, 04:11 AM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute

بتكلم كتير انا عارف معلش استحملني ,,

حاول تتأكد من ان ال I30 اللي عندنا في مصر فيها ESP علشان انت فاهم مستر غبور بقي ,,, اول كام فئة مفيهاش حتي ABS و اعلي واحدة في التقرير اللي في المنتدي فيها ABS بس مفيش اي سيرة عن ESP <<<

لو مفيهاش يبقي الايبيزا تكسب
قديم 23-12-2009, 11:08 AM
tarek_sahsah tarek_sahsah غير متواجد حالياً

tarek_sahsah is on a distinguished road
رد: ممكن تنصحونى لأنى محتار بين i30 - كيا سيراتو - شيفروليه كروز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MaXx مشاهدة المشاركة

بصراحة ,,, بحس ان I30 سعرها غالي اوي عليها ,,, يعني لو هتجيبها جميع الكماليات و اوتوماتيك هتدفع 125 الف جنيه ,,, لو كده ممكن تجيب حاجة احسن بكتير هاتشباك برضو زي الايبيزا ,,, الكماليات بتاعتها افضل و طبعا الثبات و الامان ,,, لان فيها ESP = TCS , Hill Hold Assist , ABS, EBD <<< يعني ثبات خرافي علي الارض حتي مع السرعات العالية ,,, شكلها في نظرى افضل ,, و في نظر الناس هي اقيم من الهيونداي طبعا ,,,

بس علشان ما اظلمش ال I30 اوي ,, هي هتبقي في اختبارات الامان واحد الاتنين 5 نجوم و دي اعتقد معلومة جديدة لكتير مننا ,,, يعني في اختبارات الحوادث الاتنين واخدين 5 نجوم ,,,

بس الايبيزا هتتفوق في الثبات طبعا و التحكم في العربية علي السرعات العالية و ده بيخلي العربية امان اكتر طبعا ,,,

اضف لذلك ناقل الحركة DSG من سبع نقلات امامية و واحدة خلفية ,,, بيعطي قدرة افضل علي التسارع و ايضا استهلاك اقل للبنزين ,,, و الكماليات فيها هتبقي كويسة ,,, و في نفس الوقت هتكون ارخص شوية لان سعرها هيكون في حدود 115 ل 120 الف و بها جميع الكماليات ,,,

المواصفات لل ايبيزا موجودة في الموضوع التالي ,,,

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=17365

مرة تانية بظلم ال I30 ,,, العربية طلع فيها ESP ,,, الظاهر انها عربية محترمة و احنا مكناش مقدرنها ,,, لان كلنا كان عندنا احساس انها ما تساويش السعر ده

بس العربية باللي جواها اثبتت انها قيمة فعلا 5 نجوم امان و ESP يعني ثبات علي الارض حتي مع السرعات العالية ,,,

بس لا تزال الايبيزا تتفوق من حيث ناقل الحركة الجديد DSG و اللي هيخلي قدرتها علي التسارع افضل بالاضافة الي استهلاك بنزين اقل ,,,

سعر اعادة البيع اعتقد متساوي لان الاتنين مش منتشرين في مصر ,,, و يمكن اسم الايبيزا منتشر طبعا عن ال I30 لان الناس عارفاه من زمان ,,, ( اخيرا لقيت عربية اوروبى افضل من حيث اعادة البيع ههههههههههههه )

قطع الغيار الاتنين غاليين طبعا ,,

الفرق هيكون علي ما اعتقد كمان في الشكل و ده هيكون التقييم بتاعه ليك انت بس ,,, الشكل الخارجي تقييمه ليك ,,, الداخلي ال I30 اشيك في التابلوه من الايبيزا علشان نقول الحق برضو

الايبيزا هتكون ارخص شوية بس برضو الماني و قيمتها في نظر الناس اعلي من ال كوري ,,, يعني بريستيجها اعلي في نظر الغالبية العظمى من الناس ,,,

لان ال I30 محدش بيديها السعر ده ( و ده بصراحة لاننا مكناش متخيلين انها كويسة كده و كنا فاكرين انها زي الانترا بس هاتش باك و طلع الكلام في الهوا بصراحة و هي مختلفة عنها كتير بس الموتور هو اللي واحد علي ما اذكر )

و موتور الانترا اداءه كويس ,,,

استني لما الايبيزا تنزل التوكيل في اول يناير ,,, و لو نزلت قبله هتلاقي تقرير كامل اكيد في قسم سيات ,,,

شوف الاتنين و قارن ,,, و توكل علي الله في اللي تعجبك
ربنايسعدك على ردك ده
بص يا سيدى
بالنسبة للابيزا بصراحة من الاخر مش بحبها لان واحد اعرفه جايبها و ما تخيلش نفسى بقلده
كمان على رايك مش حلوة من جوا
و انا عاوز عربيتى تكون شيك من جوا اكتر من برة
لانى هقعد جوا مش بره هههههههههه
على فكرة سعر ال i30 مش 125 هقوللك تحت
و بالنسبة للامان و الحاجات ده
انا مؤمن بقضاء الله حتى لو راكب اكثر عربية امانا فى العالم
يا عم الواحد ممكن يموت و العربية تحت البيت واقفة
و فكك من التسارع و الحاجات ده
لانى هجيبها اوتوماتيك و سرعتى اخرها 90 هههههه

بتكلم كتير انا عارف معلش استحملني ,,

حاول تتأكد من ان ال I30 اللي عندنا في مصر فيها ESP علشان انت فاهم مستر غبور بقي ,,, اول كام فئة مفيهاش حتي ABS و اعلي واحدة في التقرير اللي في المنتدي فيها ABS بس مفيش اي سيرة عن ESP <<<

لو مفيهاش يبقي الايبيزا تكسب
يا عم اتكلم براحتك انا مبسوط
بصراحة مش هسال
لان ميهمنيش
المهم دلوقتى عاوز اسالك سؤال مهم
انا عاوزها متجنطة جنوط من برة شكل بس
فهل ممكن الواحد بعد ما يششتريها يجنطها من التوكيل برده
و لا يشتريها متجنطة من الاول
و عندى سؤال
ايه الفرق بين الجنوط اللى من برة ( شكل بس ) و التانى مش عارف اسمه ايه
اعذرنى انا ماليش فى العربيات اوى
قديم 23-12-2009, 11:42 AM
tarek_sahsah tarek_sahsah غير متواجد حالياً

tarek_sahsah is on a distinguished road

بقوللك مين احلى من جوا
الكيا سيراتو
و لا ال i30
و لا الشيفروليه
قديم 23-12-2009, 12:19 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek_sahsah مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
لو سمحتم أنا مقبل على شراء عربية
و عاوز نصيحتكم
بين الثلاث عربيات اللى فى العنوان
و جزاكم الله خيراً
استاذ طارق اسمحلى ابتدى بالاى 30 العربية ده مشكلتها انا غالية بالنسبة للسوق المصرى لاننا مش متعودين على السيارة الهاتشباك ذات الشاسيه الطويل والعربية من الفئة دى مطلوبة وبقوة فى اوربا بس فى مصر لسه مش مطلوبة ومااعتقدش انها حتتطلب لانه لاتتوافق مع حاجتنا كمجتمع مصرى وعشان كده ماانتشرتش

السيراتو عربية حلوة ومحترمة شكلها اشيك من الاى 30 من جوه وبر وسيدا فتتميز بميزة الشنطة وسعر اعادة بيعها ماحدش يقدر يقيمه ابدا لان الناس لسه بتشتريها وكمان التقييم الظبوط للسيارة لازم مايقلش عن 3 الى 5 سنوات استخدام وبعدين نقرر
وبرضه مش معنى كلامى انها وحشة بالعكس انا مقتنع بيها جدا

بالنسبة للشيفورليه الكروز انا بحس انها افخم وافضل من السيراتو(ودى طبعا اذواق )ومن جوه شيك جدا وتوكيل منصور اكيد افضل من توكيل كيا بحكم الخبرة والاستمرارية فانا فى رائ الشخصى الكروز افضلهم