العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 31-10-2009, 12:17 PM
mohamed_3122001 mohamed_3122001 غير متواجد حالياً

mohamed_3122001 will become famous soon enoughmohamed_3122001 will become famous soon enough
Reverse Direction Limit Switch ماكينة المارشدين

أنا شاري عربيتي Gen2 وكان فيها مشكلة فالباركينج كنترول سيستيم
المهم أما كنت بصيت على الفتبس Gearbox لقيت أن ال Limit Switch اللي راكب على الفتيس فيشتوا متشالة وملفوف السلك بتاعها بشريط لحام المهم قلت اشوف الـ Limit switch دا شغال ولا لأ لقيتوا حاسس أني جايب مارشدير بإستمرار المهم رحت لكهربائي غيارلي الماكينة وباردوا حاسسني ان الموضوع كبير المهم غيارهالي بواحدة جديدة وركبنا الفيشة مستعملة
نيجي للحساب بقى
الماكينة بتاعت المارشين Reverse Limit Switch بــ 100 جنية جديدة أخر كلام خلصت على 75 جنية
مصنعية التركيب 50 جنية والفيشة 50 جنية خلصوا الأتنين مصنعية والفيشة على 50جنية!!!!!!
الغريب في الموضوع أن أي حد بيعملوا شغلوا اللي بياكل منوا عيش بيعتبرها على الزبون ميزة و Option مش هيلقية برة على الرغم من أن الطبيعي أن يقدم شغل كويس لأنوا هياخد فلوس
وبعدين يلف ويرجع يقولك دي الحتة دي فالتوكيل بتتباع بكذا وبتتركب بكذا هو أنا مستني إفادتك أنك تؤللي التوكيل فين وأسعارة أية Ok أودام اللي أنت بتتكلم فية دا أنا عشان أخد منك الخدمة دي واقف معاك فــ الشارع وأحيانا بساعدك دور بطل أسندي دي معايا ممكن أروح أشنري الحاجة ويتعمل عليا شغل لصالحة كل دي حواديت هوا بيبص للجانب بتاعوا أنا لو حاسبتو ذي مركز الخدمة Man Power Per Hour مش هيأخد نص مصنعيتواااااا
المشكلة دي مشكلة طبيعة ناس فــ بلدنا ptmnlo123per111
قديم 31-10-2009, 12:36 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: Reverse Direction Limit Switch ماكينة المارشدين

شكرا ياباشا لنقل التجربه المفيده

و هو ده حال الصنايعيه فى مصر

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 31-10-2009, 12:46 PM
MO MO غير متواجد حالياً
من انا؟: Mo

MO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond repute

تسلم يا باشا
قديم 31-10-2009, 01:22 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

هو فعلا الصنايعيه بيبصوا علي العربيه و بعدين يقيموا حياخدوا كام
بصراحه طريقه غريبه جدا في تسعير الخدمه !!!!!!!!!!

حـازم خـضـر