العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 24-12-2009, 05:29 AM
shooter123 shooter123 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير شركة دعاية واعلان

shooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant future
ابو نورا ارجو المساعدة سيارة لانسر

حبيبي وحبيب الكل
ابو نورا العزيز
والله انا محترف منتديات بس للاسف معرفتش احط استفساري ده فين ptmnlo123per144
انا معايا لانسر مكواة 2003 يعني اخر شكل المكواة والعربية كاملة اوتوماتيك بس طبعا 1300 سي سي وعلي فكرة بمشي بالتكييف عادي جدا جدا وبوصل لل 160 دون اي مشاكل الحمد لله استفساري ممكن يكون مكانه مش هنا بس والله ما انا عارف احطه فين
انا عايز اعرف عربيتي فيها ايرباجز ولا لا؟ وكمان هل فيها ABS ولا لا؟ وللعلم انا فليت الكتالوج بتاعها موصلتش لنتيجة ptmnlo123per172
ارجو سرعه الرد عليا ومتشكر لجهودك اوي اوي

العمر لحظة
قديم 24-12-2009, 06:21 AM
الصورة الرمزية tommy
tommy tommy غير متواجد حالياً
من انا؟: crazy
التخصص العملى: محامي
هواياتي: الهلفطة و الجنان و العربيات

tommy will become famous soon enoughtommy will become famous soon enough
افتراضي رد: ابو نورا ارجو المساعدة سيارة لانسر

بعد السلام عليكم
انا هارد عليك لحد ما ابو نورا يجاوبك واهو نوع من انواع التيمم ! إلى ان يحضر الماء
هجاوبك على حد علمي ومعرفتي من باب عدم كتمان معلومة
1 ABS او نظام منع إنزلاق المكابح تعرفه وجوده من عدمه بحاجتين اولا إفتح الكونتاك لازم تلاقي لمبة منورة في التابلوة مكتوب عليها ABS و أفتح كبوت عربيتك ,وأنظر ناحية الشمال تحت بجانب الكارتيرة هاتلاقي وحدة طالع منها 6موسير فرامل لو لاقيتها يبقى عندك abs
2 الإيرباج لمبة في التابلوة برضه لما تفتح الكنتاك و مكتوب على الطارة الدريكسيون كلمة ايرباج ولو شيلت وش الدريكسيون هاتلاقي وحدة الايرباج و الكيس ملفوف بس مانصحكش بده لان لو شيلته ممكن اللمبه تفضل منورة عندك في التابلوه وده على حد علمي
و لك كل الود و الإحترام
قديم 24-12-2009, 06:36 AM

shooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant future

عزيزي tommy اشكرك علي تفاعلك معي بهذه السرعه
ولكن كلامك خلاني اعيط لان معنديش اللمبات دي في التابلوه للاسف
يبقي انا كدا معنديش لا ABS ولا ايرباجز بجد انا اتقفلت
بس 10000 شكر ليك tommy

العمر لحظة
قديم 24-12-2009, 08:13 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

مبدئياً بالنسبة للايرباج ففيه فعلاً موديلات فيها ايرباج منها ومن اللى قبلها الكريستالة كمان لكن موضوع ال ABS ده اللى معتقدش خالص انه يكون موجود

بالنسبة لانك تتاكد قدامك حاجتين اما بالكشف على العربية على الكمبيوتر وهو هيقرى الكنترولات اللى فى العربية كلها ويديك حالتها كمان
او باتباع الطرق التقليدية بالنظر بنفسك على شواهد وجود النظامين
بالنسبة لل اير باج المفروض تلاقى علامة الايرباج SRS محفورة على التابلوه والطارة ولازم فى التابلوه امام الكرسى المجاور للسائق تلاقى مستطيل مكان وحدة الايرباج والمفروض الكنترولر بتاعها يبقى ورا الكنسول
ده غير ان لازم يكون لها مؤشر (لمبة) فى التابلوه تنور مع الكونتكت باسم SRS ايضاً

وبالنسبة لل ABS فبرضو لازم لمبة فى التابلوة باسم ABS بالاضافة الى شكل المواسير وماستر الفرامل المختلف بالاضافة لاستشعار عملة فى حالة الفرملة المفاجئة

فانت لو ملقيتش حاجة من ديه يبقى فى الغالب مفيش بس لو عايز تتاكد تماماً اكشف كمبيوتر

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 24-12-2009, 09:43 AM

الف شكر يا ابو نورا وانا حنزل ابص علي التابلوه واتأكد وبكرر شكري لك

العمر لحظة