العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > مرسيدس

مرسيدس Mercedes مرسيدس بنز الجناح الاوربى للعملاق دايملر كرايسلر وتضم شركات مايباخ الفاخرة ومينى المدمجة من اشهر سياراتها B150 E-CLASS CLS CLK S-CLASS CL

قديم 30-11-2010, 01:15 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: التفييس المصري

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mummy_47 مشاهدة المشاركة

انا معاك في كل كلمة قلتها..لكن هل معنى ده ان الواحد يتنازل عن حلمه وطموحة لمجرد انه اصبح مسؤل وعنده عيلة هل هذا منتهى الطموح..وكل تفكيره ينحصر في كيفية تحقيق الرفاهية لأسرته ...متنساش ان العربية الفارهة هي ايضا رفاهية وبريستيج للاسرة..مثال للبرستيج : لما تركب انت واسرتك 128 زي لما تركب بي ام او مرسيدس .. لما تكون معزوم في فرح في فندق 5 نجوم وتنزل من بي ام او مرسيدس زي ما تنزل من كرولا او سيراتو ...اه البرستيج له ثمن لكنه يستاهل ..والانسان عايش مظاهر في مظاهر المظهر مهم جدا ...يعني انت ليه بتحب تعيش في مكان محترم ..كمبوند او فيلا..ليه مع ان اي شقة في اي حي شعبي ممكن تكون اكبر في المساحة واوفر في الفلوس ..ليه الواحد ممكن طول عمره يحوش عشان يسكن في شقة كويسة ..ليه بتدخل ولادك مدارس اجنبية ..عشان بتشتري مستقبل لهم..هتقلي العربية مش مستقبل ...اقلك العربية مستقبل ..جرب كده ادخل اي مكان عام بسيارة فارهة وشوف نظرات الاهتمام والاحترام على كل الناس التي تتسابق لخدمتك لكن جرب ادخل باي عربية اخرى وشوف الفرق.. يا عم ديه بتفرق في لجان المرور كمان....هو ده نفس السبب اللي يخلي الواحد ممكن يصرف تحويشة عمره في عربية مع الفارق ان العربية استهلاكيه سعرها بينزل والشقة عكس ذلك..لكن زي ما قلت البرستيج مهههههههههههم جدا في حياة البني ادم ويستاهل ثمنه..
انا كمثال..متزوج وعندي طفلين وحاولت اكثر من مره اني اتنازل غن حلمي في امتلاك المرسيدس او الب ام..لكن مقدرتش وبالفعل بحوشلها عشان السنة القادمة ان شاء الله اكون من ملاكها..

مع خالص شكري وتقديري
بكل بساطة بقول ما تحطش تحويشة عمرك في عربيه! لو معك 500 الف مفيش مشكله تجيب عربيه ب 300 الف بس لو معاك 80 الف متتسلفش و تعمل جمعيات و تاخد قرض ب 150 فوقيهم علشان تجيب عربيه ب 200 الف!!! و ميبقاش معاك تمن ترخيصها!!!! او تمن البنزين بتاعها! العربيه نسبه و تناسب! ربنا يوفقك و تبقى من ملاك المرسيدس و يحفظهالك من شر الطريق و الحسد بس خللي مبلغ تأمين لبيتك و لنفسك
قديم 30-11-2010, 08:51 AM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: السيارات

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute

شكرا لجميع المشاركين

اراء مختلفة ولكن كلها منطقية وتنم عن شخصيات ناضجة

إختلاف وجهات النظر . لا يفسد للود قضية

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش
قديم 01-12-2010, 11:20 PM
fares515 fares515 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: PHARMACIST

fares515 will become famous soon enoughfares515 will become famous soon enough

طبعا هي العمليه كلها نسبه وتناسب..
يعني معاك الحمد لله وامكانياتك تسمح اشترى ومتشيلش هم
لكن انك تحط كل فلوسك او معظمها او تزنق نفسك عشان تركب مرسيدس او بى ام وتتمنظر بيها..لأ يبقى تغور العربيه أحسن
قديم 02-12-2010, 10:26 AM
mummy_47 mummy_47 غير متواجد حالياً

mummy_47 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fares515 مشاهدة المشاركة

طبعا هي العمليه كلها نسبه وتناسب..
يعني معاك الحمد لله وامكانياتك تسمح اشترى ومتشيلش هم
لكن انك تحط كل فلوسك او معظمها او تزنق نفسك عشان تركب مرسيدس او بى ام وتتمنظر بيها..لأ يبقى تغور العربيه أحسن
طيب نفكر في الموضوع واحدة واحدة وبراحة...انا معاك تغور العربية لو ممعكش فلوس وهتخنق نفسك عشان عربية قيمتها بتقل مع الزمن..طيب لو فكرنا بمنطقية شوية...انت لو عاوز تتجوز..لازم تزنق نفسك عشان تحوش..انت لو عاوز تجيب شقة..لازم تزنق نفسك عشان تحوش...حتى لو عاوز تجيب لبس العيد ومش معاك لازم تزنق نفسك...اعتبر العربية كانك بتحوش عشان تتجوز تاني(مع الفارق طبعا..والمثال مجازي) ايه المشكلة اني احوش وازنق نفسي سنة او اثنين او حتى ثلاثة....بلاش تتجوز تاني ..اعتبر نفسك عايز تشتري شقة تانية لكن فخمة شويتين مش هتستاهل التضحية والزنقة...خلي بالك انا بقول تزنق مش بقول تخنق نفسك ...قصدي اني اتنازل عن اشياء رفاهية الان عشان احوش واجيب قمة الرفاهية والجمال ال BMW او المرسيدس ..مش تستاهل في نظرك...

وتقبل تحياتي
قديم 02-12-2010, 12:34 PM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: السيارات

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mummy_47 مشاهدة المشاركة

طيب نفكر في الموضوع واحدة واحدة وبراحة...انا معاك تغور العربية لو ممعكش فلوس وهتخنق نفسك عشان عربية قيمتها بتقل مع الزمن..طيب لو فكرنا بمنطقية شوية...انت لو عاوز تتجوز..لازم تزنق نفسك عشان تحوش..انت لو عاوز تجيب شقة..لازم تزنق نفسك عشان تحوش...حتى لو عاوز تجيب لبس العيد ومش معاك لازم تزنق نفسك...اعتبر العربية كانك بتحوش عشان تتجوز تاني(مع الفارق طبعا..والمثال مجازي) ايه المشكلة اني احوش وازنق نفسي سنة او اثنين او حتى ثلاثة....بلاش تتجوز تاني ..اعتبر نفسك عايز تشتري شقة تانية لكن فخمة شويتين مش هتستاهل التضحية والزنقة...خلي بالك انا بقول تزنق مش بقول تخنق نفسك ...قصدي اني اتنازل عن اشياء رفاهية الان عشان احوش واجيب قمة الرفاهية والجمال ال BMW او المرسيدس ..مش تستاهل في نظرك...

وتقبل تحياتي
كلام ميه ميه

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش