العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > مرسيدس

مرسيدس Mercedes مرسيدس بنز الجناح الاوربى للعملاق دايملر كرايسلر وتضم شركات مايباخ الفاخرة ومينى المدمجة من اشهر سياراتها B150 E-CLASS CLS CLK S-CLASS CL

قديم 03-10-2010, 03:39 AM
mialbedewy mialbedewy غير متواجد حالياً

mialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the rough
افتراضي رد: المـــــــــرسيـــــــدس : ارجو الدخول من الجميــع

السلام عليكم
انا حاسس ان ردود الاعضاء الكرام ما مستش النقطة اللي أثرها صاحب الموضوع
هو مش بيتكلم عن واحد عنده 100 مليون وخلافه هو بيتكلم عن واحد معاه مثلا 400 الف او حتي نص مليون وهل يدفع معظم ما يملكه في سيارة عشان يحس بالرفاهية يعني واحد ال 100 الف مش حاجة هينه معاه مبلغ جامد وشقي فيه جامد تمام
ومعلش يا جماعه موضوع السيارة يفرق عن البيت الي حد كبير ليه بقي
لان شقه ب 200 غير شقه ب 100 بتفرق في المكان والمساحه والجيران وحجات كتير
اما السيارة ففيه رنج معين اسمه محترم والسيارة لما بتوصله تسمي محترمه ولما بيزيد عن كده الفروقات قد لا تكون واضحة الي حد كبير يعني مثلا التويوتا كرولا عربية محترمه جدا في رنج سعر محترم وبتعطيك احترام وبتحسسك بشعور جميل الي آخره طب ليه ادفه 50 الف اكتر واجيب الاوكتافيا مثلا الاوكتافيا هتديك نفس المشاعر بالظبط طب ليه ادفع ال 50 الف دول كاملين زياده
وملحوظة(موضوع الماني وياباني ليس صلب الموضوع لانه نسبي من دولة لدولة هناك دول الالماني لا يمثل لها اي شئ وكذلك الياباني)
او مثلا ليه ادفع تمن الاوكتافيا لما ممكن اجيب الباسات عملية حسابية غير منطقية.
وليه اجيب المرسيدس السي لما ممكن اجيب الباسات واوفر 100 الف جنيه.
طالما انا وصلت لمستوي اللي انا عايزه من العربية ليه ادفع في حاجة ليست بالفخامة المعتبره لان المرسيدس فئات الاس دي الهاي للاغنياء اوي وال e المتوسطه طب السي للي تحت طيب انا شايف انها حجما جنب الكرورلا او الاوكتافيا زي بعض وجنب الباسات الباسات افضل
الموضوع ده دايما أسئله لنفسي بس مجربتش اسئله لحد
قديم 03-10-2010, 03:52 AM
mialbedewy mialbedewy غير متواجد حالياً

mialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the rough

تعقيبا
انا لم اقصد الإسائة اطلاقه لاي شخص معاه اقل من كورولا مش قصدي انا خدت مثال مش اكتر بالعكس انا احترم جدا الشخص اللي يعتبر ان السيارة وسيله مواصلات وليست وسيله ترفيه

وثانيا في شئ حبيت اذكره ان صنائع المعروف تقي مصارع السوء وان في في المستشفيات الحكومية ومستشفيات الطوارئ حالات صعبه جدا ومرضي بغسلو كلي ومرضي تليف كبدي ومن جميع انواع الامراض والاشكال والالوان يعني مش لازم ابص دايما لنفسي من الجميل اني اكون انسان خير واساعد ناس متلهفه للمساعده في لحظات صعبه
مش عارف اعذروني مبعرفش اعبر لكن وجهه نظري مش لازم اطلاقا ان يكون عندي عربيه من الغاليين طالما معايا عربيه جيده راضي عنها لكن لو انا عندي فلوس فايضه اوي عن حاجتي ممكن افكر اساعد بيها حد ومش لازم اوزعها يعني فيه افكار للخير كتيره جدا جدا جدا لكن نسعي
وشكرا
قديم 03-10-2010, 04:52 AM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute

ياسيدى ربنا يزيدك و يزيدنا ان شاء الله بس انا لو قدراتى المادية مستقر الحمدلله و اقدر اجيب هامر هنا و دينى ماقعد فيها ساعة و اروح اشترى بسهر الهامر هنا NIssan GT R بره او حاجه كاديلاك ولا بتاع
نصحية اظبط حالك و اتكل على الله

الحلم
قديم 03-10-2010, 07:44 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mialbedewy مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا حاسس ان ردود الاعضاء الكرام ما مستش النقطة اللي أثرها صاحب الموضوع
هو مش بيتكلم عن واحد عنده 100 مليون وخلافه هو بيتكلم عن واحد معاه مثلا 400 الف او حتي نص مليون وهل يدفع معظم ما يملكه في سيارة عشان يحس بالرفاهية يعني واحد ال 100 الف مش حاجة هينه معاه مبلغ جامد وشقي فيه جامد تمام
ومعلش يا جماعه موضوع السيارة يفرق عن البيت الي حد كبير ليه بقي
لان شقه ب 200 غير شقه ب 100 بتفرق في المكان والمساحه والجيران وحجات كتير
اما السيارة ففيه رنج معين اسمه محترم والسيارة لما بتوصله تسمي محترمه ولما بيزيد عن كده الفروقات قد لا تكون واضحة الي حد كبير يعني مثلا التويوتا كرولا عربية محترمه جدا في رنج سعر محترم وبتعطيك احترام وبتحسسك بشعور جميل الي آخره طب ليه ادفه 50 الف اكتر واجيب الاوكتافيا مثلا الاوكتافيا هتديك نفس المشاعر بالظبط طب ليه ادفع ال 50 الف دول كاملين زياده
وملحوظة(موضوع الماني وياباني ليس صلب الموضوع لانه نسبي من دولة لدولة هناك دول الالماني لا يمثل لها اي شئ وكذلك الياباني)
او مثلا ليه ادفع تمن الاوكتافيا لما ممكن اجيب الباسات عملية حسابية غير منطقية.
وليه اجيب المرسيدس السي لما ممكن اجيب الباسات واوفر 100 الف جنيه.
طالما انا وصلت لمستوي اللي انا عايزه من العربية ليه ادفع في حاجة ليست بالفخامة المعتبره لان المرسيدس فئات الاس دي الهاي للاغنياء اوي وال e المتوسطه طب السي للي تحت طيب انا شايف انها حجما جنب الكرورلا او الاوكتافيا زي بعض وجنب الباسات الباسات افضل
الموضوع ده دايما أسئله لنفسي بس مجربتش اسئله لحد

وجهة نظرك يا باشا جديرة بالاحترام

و طبعا لو واحد معاه 400 الف و بيجيب عربية ب 300 الف علشان الفخامة و الرفاهية .. لا طبعا .. كدة غلط .. و اكيد هتلاقى ناس كتير معاك فى النقطة دى حتى لو هما نفسهم مش بينفذوها ... هو فيه توضيح بس .. فيه فرق كبير جدا بين الكرولا و الاوكتافيا و بصراحة يستاهل ال 50 الف .... لكن كلامك عن الباسات و السى كلاس ... صح جدا

و شكرا يا باش ا

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 04-10-2010, 05:09 AM
اسماعيل نصار اسماعيل نصار غير متواجد حالياً

اسماعيل نصار will become famous soon enough

مشكور اخر 4 ردود تفكير سليم مية المية

يا جماعة انا عوز اقلكم انى صغير فى السن بس بردو فى الزمن الى احنا فية دة لزم تخالى بالك

النهردة معاك فلوس

بكرة الله واعلم يبقا معاك اية

فى ناس دخلة تقول رفهية الخ انا نفسى افهم حاجة رفهية اية الى بتتكلمو عليهااا

من الاخر كدة هيا العربيات دى ركبها منظرة و خلاص