العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 22-02-2014, 01:19 AM
الصورة الرمزية طارق المحلاوى
طارق المحلاوى طارق المحلاوى غير متواجد حالياً

طارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to behold
استفسار ياترى دى اشتغاله ولا صح؟؟؟

الحكايه بدأت بأنى سمعت صوت طقطقة لما باطلع أى مطب ولاحظت ان الصوت بيجى لما تكون الحركه رأسيه فقط (يعنى فى المطبات والحفر)غير كده لأ ..المهم روحت لواحد كان شغال فى احد مراكز خدمة الأسبيرانزا المعتمده وفاتح ورشه.زوبعد الكشف قالى دى البيضة بتاع المقص اليمين ..قولت له شوف اللازم واعمله .. فك وعمل بنطتين لحام للبيضة وماغيرش حاجة وبقت زى الفل ..بس ده مش الموضوع (معلهش هههه) الموضوع انه قال لى انا عاوز أغير لك بنه السرعه ...قولت له ودى تفيد فى ايه ؟؟ قال لى دى هتزود السحب وتقلل من استهلاك البنزين ..قلت له طيب دى بكام ؟؟ قال ب90 جنيه !! المهم قلت له غير ياعم والحقيقة الفك والتركيب ماخدوش أكتر من دقيقتين وركب معايا وقالى جرب ..لقيت العربيه بقت بتسحب حلو وخاصة على الثانى اللى جبت بيه 80 اما على السرعات الأخرى فالتحسن كان بسيط ..ودى صورة البنه اللى غيرها لى

القطعه كلها طولها حوالى 12 سم والجزء المشار له بالسهم الأصفر بيدخل تقريبا داخل مكان فى الجير بوكس( مش متأكد) اما الجزء المتبقى المشار له بالسهم الأحمر بيبقى فى الخارج ويتم توصيله بفيشه ..ياترى ايه هيه القطعة دى؟؟ ومافائدتها ؟؟وياترى دى فعلا اشتغاله ولا حقيقة ؟؟ والتفسير ؟؟ وشكرا مقدما

يا شعب مات ومات ومات ..

يا شعب طيب وكتير بينضحك عليه ..

عربجى دكتور مهندس جاهل مثقف كله بينضحك عليه ..

ياخد الزمبة يضحك .. يغنى .. يقول النكتة يضحك ويضحك الناس عليه ..

يا شعب طيب .. امتى تفوق .. أرجوك تفوق يفتح الله عليك ..
قديم 22-02-2014, 01:25 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ياترى دى اشتغاله ولا صح؟؟؟

دا حساس السرعة اللي بيركب علي الفتيس
وانا رأي المتواضع دي اشتغالة
والحساس دا اعتقد والله اعلم اغلي من 90 جنية

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 22-02-2014, 01:39 AM
الصورة الرمزية طارق المحلاوى
طارق المحلاوى طارق المحلاوى غير متواجد حالياً

طارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to beholdطارق المحلاوى is a splendid one to behold

اشكرك أخى العزيز على الرد ..وانا حاسس فعلا انها اشتغاله..
انا كنت عاوز اضيف.. انى قولت له بعد ما فكه بأن الترس سليم طيب ليه بنغيره؟؟ فرد وقال ان المشكله مش فى الترس ولكن فى الملف (الكويل) الكهربى اللى موجود جوه وبيتصل بالفيشة...
وانا لى سؤال لحضرتك ..ليه السحب زاد على الثانى بشكل ملحوظ ؟؟ وايه فكرة عمل الحساس ده؟ وشكرا مقدما

يا شعب مات ومات ومات ..

يا شعب طيب وكتير بينضحك عليه ..

عربجى دكتور مهندس جاهل مثقف كله بينضحك عليه ..

ياخد الزمبة يضحك .. يغنى .. يقول النكتة يضحك ويضحك الناس عليه ..

يا شعب طيب .. امتى تفوق .. أرجوك تفوق يفتح الله عليك ..
قديم 22-02-2014, 12:23 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المثل بيقول الميه تكدب الغطاس هههههههههههههههههههه
هو قال حاجة و الواقع اثبت ان عنده حق
من الواضح انه عارف ان نسب الحساس الاصلى ( بين سرعة العربية الفعلية و قيمة الاشارة الخارجة من الحساس ) مش حتدى الكنترول القراية اللى تخليه يظبط اداء الماتور للوضع الامثل المناسب للسرعة الحقيقية
فحط الحساس دا الله اعلم جابه منين و عارف انه النسب الجديدة حتخلى الكنترول يظبط الاداء افضل !!
حتى لو اللى انا بقوله غلط فالراجل كلامه صح لان النتيجة للافضل

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 22-02-2014, 09:43 PM
cmatcho cmatcho غير متواجد حالياً

cmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond repute

حساس السرعه
مالوش علاقه بالسحب نهائي
الحساس هو نفسه ماكينه السرعه في العربيات القديمه
بيقراء سرعه العربيه للعداد