العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 05-04-2012, 02:21 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ساعدوني قبل ماروح للميكانيكي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صقرمصر مشاهدة المشاركة

شكرا علي المعلومات المفيده وجزاك الله كل خير ليا سؤال صغير انا عندي العربيه بتاكل زيت وفيها بخره ممكن اذود نصف كيلو زيت شنبر عليها ولا لا زم اغير الزيت كله مع العلم ان الزيت نضيف علشان كل كام يوم بذود زيت وهل ليه اضرار في انتظار ردك الغالي
حضرتك يا استاذ صقر هتروح تنزل الزيت الى عندك
وهتشترى الاتى بالظبط
فلتر زيت = 15 جنية
جركن زيت التعاون البرتقالى= 60 جنية
علبة زيت شنبر = 15 جنية
فلوس الراجل اللى هيغيرلك الزيت ويركبلك الفلتر = 5-10 براحتك يعنى

حضرتك هتعمل الاتى هتشترى الفلتر من اى واحد بتاع قطع غيار فيات وبعد كدا تروح عند اى محل تغير زيوت وتقله الاول عاوز علبة زيت شنبر هتلاقيها علبه شبه الكانز كدا و عاوز جركن زيت التعاون البرتقالى
وياريت لو ملقتش عنده زيت الشنبر تروح تشتريها من اى محل تانى وترجعله علشان يحطهالك على غيار الزيت
المهم الراجل هينزل الزيت القديم ويرميه وجركن زيت التعاون حجمه 4 كيلو الراجل هيحط 3.5 كيلوا زيت التعاون وهيحط كل علبة زيت الشنبر ديه
وهيتبقى معاك نصف كيلوا زيت فى الجركن خليه معاك
علشان تبقى تزود بيه الزيت بعد كدا لما ينقص

المهم بعد ما تعمل الكلام ده كله هتلاقى الدخنه اللى بتطلع قلت جدااااااااا عن الاول وهتلاقى صوت الماتور بقى ناعم واهدى من الاول بكتير
وحكاية نقصان الزيت مش هتختفى خالص هتقل برضوا بس اقل من الاول خالص غير كدا النص كيلوا اللى هيفضل فى الجركن هتقدر تذود بيه لو الزيت نقص

وعلى فكره انا سبب اختيارى لزيت التعاون البرتقالى
انه زيت تقيل جداااا وبيبقى مريح الماتور جداااا
وبيهدى صوته ومعنى ان الصوت قل معناه ان الاحتكاك داخل الماتور قل
وغير كدا ان عربيت حضرتك مكنتها خفيفة فلو حطيت زيوت من الخفيفه مش هتستحمل خالص وهتلاقى الزيت بينقص جامد
ولكن زيت التعاون البرتقالى و علبة زيت الشنبر بيبقى لهم مع بعض مفعول السحر فى الماتور
وغير كدا زيت التعاون البرتقالى هتمشى عليه 2000
كيلو مستريح مش 1000 كيلو بس

العيب الوحيد اللى فى الموضوع انك لو حطيت زيت الشنبر مره فى الماتور لازم تحطه كل مره مع غيار الزيت
علشان الدخنه متزدتش
وعلى فكره طول ما انت بتحط زيت الشنبر مع كل غيار زيت لغاية ما ربنا يسهل وتظبط الماتور بتبقى مخلى الماتور من جوا ماسك نفسه على قد الامكان لان زيت الشنبر بيسد الخلوص والحاجات الى بتبقى مفتوحه بكفائة
ولما ربنا يكرمك وتظبط الماتور متحطش زيت الشنبر واشتغل عادى جدااااا بالزيت العادى فقط بدون زيت الشنبر
اخوك فى الله سيد
قديم 05-04-2012, 07:18 AM
farouk89 farouk89 غير متواجد حالياً

farouk89 will become famous soon enoughfarouk89 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo-momo مشاهدة المشاركة

هو موضوع ان الزيت اسود ده عادى والطبيعى فى اى عربيه ودليل ان الزيت بيقوم بدوره بس حكايه انو بينقص بقى فى حاجات لازم تفحصها زى الجوانات و الكارتيره و طبه الكارتيره نفسها و ممكن الفلتر نفسه وممكن يكون طقم الشمبر يا معلم و ده بقى نص عمره بس ان شاء الله يكون حاجه بسيطه
طب انا فهمت موضوع الجوانات والكارتيره والطبه بس ايه طقم الشنبر ده واكتشفه ازاي ولقدر الله لو محتاج عمره اعرف منين
قديم 05-04-2012, 09:39 AM
صقرمصر
Guest

استاذ صقر هتروح تنزل الزيت الى عندك
وهتشترى الاتى بالظبط
فلتر زيت = 15 جنية
جركن زيت التعاون البرتقالى= 60 جنية
علبة زيت شنبر = 15 جنية
فلوس الراجل اللى هيغيرلك الزيت ويركبلك الفلتر = 5-10 براحتك يعنى

حضرتك هتعمل الاتى هتشترى الفلتر من اى واحد بتاع قطع غيار فيات وبعد كدا تروح عند اى محل تغير زيوت وتقله الاول عاوز علبة زيت شنبر هتلاقيها علبه شبه الكانز كدا و عاوز جركن زيت التعاون البرتقالى
وياريت لو ملقتش عنده زيت الشنبر تروح تشتريها من اى محل تانى وترجعله علشان يحطهالك على غيار الزيت
المهم الراجل هينزل الزيت القديم ويرميه وجركن زيت التعاون حجمه 4 كيلو الراجل هيحط 3.5 كيلوا زيت التعاون وهيحط كل علبة زيت الشنبر ديه
وهيتبقى معاك نصف كيلوا زيت فى الجركن خليه معاك
علشان تبقى تزود بيه الزيت بعد كدا لما ينقص

المهم بعد ما تعمل الكلام ده كله هتلاقى الدخنه اللى بتطلع قلت جدااااااااا عن الاول وهتلاقى صوت الماتور بقى ناعم واهدى من الاول بكتير
وحكاية نقصان الزيت مش هتختفى خالص هتقل برضوا بس اقل من الاول خالص غير كدا النص كيلوا اللى هيفضل فى الجركن هتقدر تذود بيه لو الزيت نقص

وعلى فكره انا سبب اختيارى لزيت التعاون البرتقالى
انه زيت تقيل جداااا وبيبقى مريح الماتور جداااا
وبيهدى صوته ومعنى ان الصوت قل معناه ان الاحتكاك داخل الماتور قل
وغير كدا ان عربيت حضرتك مكنتها خفيفة فلو حطيت زيوت من الخفيفه مش هتستحمل خالص وهتلاقى الزيت بينقص جامد
ولكن زيت التعاون البرتقالى و علبة زيت الشنبر بيبقى لهم مع بعض مفعول السحر فى الماتور
وغير كدا زيت التعاون البرتقالى هتمشى عليه 2000
كيلو مستريح مش 1000 كيلو بس

العيب الوحيد اللى فى الموضوع انك لو حطيت زيت الشنبر مره فى الماتور لازم تحطه كل مره مع غيار الزيت
علشان الدخنه متزدتش
وعلى فكره طول ما انت بتحط زيت الشنبر مع كل غيار زيت لغاية ما ربنا يسهل وتظبط الماتور بتبقى مخلى الماتور من جوا ماسك نفسه على قد الامكان لان زيت الشنبر بيسد الخلوص والحاجات الى بتبقى مفتوحه بكفائة
ولما ربنا يكرمك وتظبط الماتور متحطش زيت الشنبر واشتغل عادى جدااااا بالزيت العادى فقط بدون زيت الشنبر
اخوك في الله سيد شكرا ياسيد باشا وهعمل الا قولت عليه بالظبط بس في ميكانيكي قالي زيت الشنبر بيخلي العربيه الصبح مش بدور بسرعه لانه بيعمل زي كيس جو الموتور عايز بطاريه ومارش من حديد ارجو الافاده
قديم 05-04-2012, 12:54 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

فعلا زيت الشنبر مع زيت التعاون بيبقى تقيل الصبح بدرى فالعربيه بتدور متأخر شوية بس بتدور فى الاخر يعنى
بس الكلام ده فى الشتا علشان الزيت بيبقى ساقع الصبح بس احنا خلاص داخلين على صيف وكده كده مش هتحتاج تسخن كتير زى الاول لانك هتلاقى العربيه سخنه لوحدها ههههههه
وعلى فكره عادى يعنى مش للدرجة انه عاوز بطاريه ومارش جامدين ولا حاجه وعلى فكره اغلب الميكانيكه بيخوفوا الناس من زيت الشنبر علشان لو كل الناس اللى المكنه بتاعتهم خفيفة هيحطوا زيت شنبر ومش هيصلحوا الماتور عند الميكانيكى الميكانيكيا هيتخرب بيتهم
هههههههههههههه
بس اعمل زى ما بقولك وان شاء الله هتلاقى نتيجه مرضيه
جداااااااااا
واى سؤال حضرتك اكتبه وانا هرد عليك باذن الله
قديم 05-04-2012, 03:42 PM
صقرمصر
Guest

اولا سيد باشا لك كل الشكر والتقدير والعرفان معلومات من دهب فعلا انشاء الله بعد 4 ايام كده هعمل الا قولت عليه بالظبط لاني لسه مغير زيت وفلتر انا بستعمل زيت كالتكس النجمه وطبعا اكيد مش هينفع احط زيت الشنبر علي الزيت الموجود معلش سؤال انا متقل عليك بس جزاك الله كل خير يارب هل السخونه بتاع العربيه ليها علاقه بالموتور لانه خفيف النهارده السخونه كانت عاليه قووووووي بس هروح اسلك الرداتير وهشوف مع تحياتي اخوك صقر