العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 18-12-2011, 09:37 PM
الصورة الرمزية المفكر
المفكر المفكر غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري جدا
التخصص العملى: مدرس لغة عربية

المفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud of
افتراضي رد: 128 و لا بلاش - خااااااااااايف

للرفع

مع تحياتي
المــــــفــــــــكــــــ ر
اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه
وأرنا الباطل باطلا ووفقنا لاجتنابه

قديم 18-12-2011, 09:54 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

والله العظيم ابدا
عمر ما الـ 131 عملت الفلوس دى حتى ولو حالتها وحشة برضة مش بـ 14 الف
الـ 131 العدلة فوق العشرين وموديلات السبعينات تدور حولين الـ 17 ==18 فنا من راى نستبعد نهائى الـ 131 ونشوف فلوسنا تجيب اية
اولا بصعوبة لو لقيت لادا 2105 بالمبلغ دة لان موديلات التمانينات حولين الـ 17 الف
طب تعالى بقى
عندك الـ 125 لو جبتها بـ 12 الف هاتبقى حالة ممتازة وعلى فكرة الـ 125 نفس شغل لادا فى التحمل ويمكن اكتر شوية لان نظام التعليق الخلفى بتعها على ورق سوست مش يايات ومكنة كبيرة 1500 وعفشتها ناعمة وسلسلة ومعلومة البولندى فيها افضل من الايطالى
نيجى لتانى اختيار فيات 124 والسعر للحالة الكويسة 11 او 12 الف والعربية دى لا غبار عليها نفس عفشة وبودى لادا ونفس المكنة مع اختلاف فى الشكل الخارجى فقط
تالت اختيار بولونيز والحالة الكويسة فيها تعمل 14 الف وعربية شكلها حلو ونعمة شوية عن المقترح السابق وحاجتها رخيصة مش غالية وتفتقد الى شنطة بحجم مناسب

قديم 18-12-2011, 10:38 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

بص انا شايف ان كلام اخى مستر استرا صح
بس المشكلة فى كذا حاجه هل هنلاقى قطع غيار متوفرة ورخيصه
هل المشاكل مش كل شوية تنط لينا انا من رأى لو مصصمم خليك فى البلونيز
عربيه شديده وتستحمل بس عيزة قوة شوية فى التعامل ويفضل انك تكون متعلم سواقة بس لو لسه متعلمتش يبقى اتعلم الاول على 128 على شان تعرف تسوق اى عربيه بعد كدا
قديم 18-12-2011, 10:50 PM
الصورة الرمزية mr_astra

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

"
sayed2077
الـ 128 فى مشورنا دى متنفعش خاااااااااااااااالص مش ممكن .......انا مش متخيلها ابدا انة يمشى بيها هو واسرتة على طريق مصر اسماعيلية لغاية الدائرى وبعدين ياخد طريق دائرى المعادى عشان يوصل حلوان .........كدة مش صح ازاى بس هايقدر يمشى وسط المقطورات وهى محملة سن من الكيلو 90 او عتاقة ونازلة القاهرة .......انا بشوف بلاوى على الطريق دة ربنا يحفظنا منة
انت متخيل وهو ماشى ورة قلاب وعمال بينزل منة سن خرسانة وهو فى ضهرة على طول موقف صعبب بعربية اقل ما يقال عليها انة ورقة على الطريق
انا عارف ان فى حد هايقول انا بروح بيها هنا وهناك لكن الموضوع هنا بيختلف لانة بصفة دورية
بامانة الـ 128 زى الفل فى وسط البلد عربية خفيفة وسريعة واقتصادية ...انما الطرق الصحراوية السريعة ليها تعامل محتلف وبتحدد حاجات كتير فى متطلباتك واسال مجرب لانى ياما طلعت ناس من عربيات فى حوادث على الطرق دى لدرجة انى عملت مشاركة هنا وانا قليل اما بعمل مشاركات او مواضيع وحذرت فيها من طريق السويس فى منطقة معينة
الفكرة كلها ان العربيات الحجم الكبير بتكون امان شوية عن العصفورة 128
وربنا يستر طرقنا امين يا رب العالمين

قديم 18-12-2011, 10:55 PM
الصورة الرمزية mr_astra

انا تقريبا اتلخبطت بين الاخ صاحب الموضوع وموضوع تانى واحد ساكن فى العاشر من رمضان
بعتزر