العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 07-10-2010, 09:19 PM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: @ لا تقولى فيرنا و لانوس ولا افيو و اكسنت .. اللوجان فوق الجميع @

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud noureldeen مشاهدة المشاركة

الف مبروك ويكفيك شرها بس الكلام ده غير صحيح بالمره واللوجان ده عربيه لمحدودى الدخل زى مابيقولو
اولا تكيفها بيقتل الموتور لان الصباب بتاعها قليل جداااا وثباتها ضايع واى عربيه من اللى انت ذكرتهم زى اللانوس والفيرنا والاكسنت احسن منها الف الف مره وعن تجربه اى عربيه وهى زيرو بتبقى كويسه وعذراا للاطاله
أسمح لي أخي الكريم أن أختلف معك لا علاقة بالصباب بالتكييف وأرجو أن تسأل من لهم خبرة بهذا الموضوع أما عن الثبات فاعذرني لا يمكن على الأطلاق أن أقارق ثبات سيارة مثل الفيرنا مثلاً المعروفة بثباتها الضعيف مع اللوجان القوية الراسية
وطبعاً أي عربية وهي زيرو بتبقى كويسة بس من الذي يستمر أطول فترة ممكنة بعد ذلك على نفس المستوى؟
أسئل أي من مالكي اللوجان من 3 سنوات-عمرها بالسوق المصري-وهو يرد عليك

أطيب تحية

قديم 08-10-2010, 12:07 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

والله يا جماعه انا لسه واخد بالى من الموضوع ده دلوقتى وفعلا كان المفروض اشارك فيه من فتره طويله جدا بس النصيب نيجى للمهم بقى
لو هترتب (بعيد عن الفئه السعريه )يبقى:
لوجان
لانوس
نيو اكسنت
فيرنا
افيو
وطبعا انا مش هقول تفاصيل الترتيب ده غير لما رجاله الكورى يدخلوا يدافعوا كالعاده ونلتقى بعد الفاصل

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 09-10-2010, 03:28 AM
الصورة الرمزية abdo verna
abdo verna abdo verna غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب
هواياتي: قيادة الييارات

abdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

والله يا جماعه انا لسه واخد بالى من الموضوع ده دلوقتى وفعلا كان المفروض اشارك فيه من فتره طويله جدا بس النصيب نيجى للمهم بقى
لو هترتب (بعيد عن الفئه السعريه )يبقى:
لوجان
لانوس
نيو اكسنت
فيرنا
افيو
وطبعا انا مش هقول تفاصيل الترتيب ده غير لما رجاله الكورى يدخلوا يدافعوا كالعاده ونلتقى بعد الفاصل
السلام عليكم
سيدي الفاضل , اسمحلي ان اقول لك رايي عن الترتيب الذي رتبته
ارى انه ترتيب غير صحيح بالمرة , وكانه عن غير دراية بالسيارات
معنى ايه ان حضرتك تفضل اللانوس عن الاكسنت والفيرنا والافيو؟؟؟؟
مع ان حضرتك خليت اللانوس في المقدمة كان لازم تخلي الافيو بعدها نفس الماتور الماتورالبدائي
والفرامل بتاعت اللانوس عقيمة مع العلم ان تعليق الافيو افضل بكثير من اللانوس واظن ان ده نوع من التناقض الا اذا كنت ترى فرق شاسع بين اللانوس والافيو في صالح الاولى
وبعدين مفيش مقارنة بينهم الا في الفئة السعرية وكمان مش كلهم
المفروض يتم استبعاد اللانوس تماما والفيرنا افضل سيارة من ناحية الماتور والعفشة
قديم 09-10-2010, 03:40 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo verna مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
سيدي الفاضل , اسمحلي ان اقول لك رايي عن الترتيب الذي رتبته
ارى انه ترتيب غير صحيح بالمرة , وكانه عن غير دراية بالسيارات
معنى ايه ان حضرتك تفضل اللانوس عن الاكسنت والفيرنا والافيو؟؟؟؟
مع ان حضرتك خليت اللانوس في المقدمة كان لازم تخلي الافيو بعدها نفس الماتور الماتورالبدائي
والفرامل بتاعت اللانوس عقيمة مع العلم ان تعليق الافيو افضل بكثير من اللانوس واظن ان ده نوع من التناقض الا اذا كنت ترى فرق شاسع بين اللانوس والافيو في صالح الاولى
وبعدين مفيش مقارنة بينهم الا في الفئة السعرية وكمان مش كلهم
المفروض يتم استبعاد اللانوس تماما والفيرنا افضل سيارة من ناحية الماتور والعفشة
اولا مع كامل احترامى لرأى حضرتك بس انا مطلبتش رأيك فى الترتيب الخاص بيا
ثانيا:
عايز عربيه اقتصاديه يبقى لانوس واسهل من الفيرنا وقطع غيارها عند البقال
ثالثا
فرامل الفيرنا مش احسن من اللانوس بنسبه كبيره على فكره وعن تجربه للاتنين ولذللك يشفع للانوس ان موتورها بدائى على رأيك وده مبيخليهاش تقفل عداد وابقى طالب منها انها تقف بالفرامل الضعيفه دى وعشان كده تلاقى ان من اكتر العربيات اللى محققه اعلى ايرادات على الصحراوى والدائرى فى الحوادث هى الفيرنا
والفرق بين اللانوس والافيو حاجات كتير واولها العفشه السيئه الخاصه بالافيو وكمان موضوع الحساسات اللى عامل مشكله فى الافيو وغلو سعرها ومفيش اى اختلاف ولا ميزه غير انها اعلى شويه من اللانوس بأختصار حاولوا يعدلوا عفشه اللانوس طلعوا الافيو اللى بتسقف

والفيرنا مش افضل سياره من ناحيه الموتور ولا حاجه الفيرنا بتنزل بره 1500 زى الفيفا لكن البركه فى اونكل غبور هو اللى حط موتور الالنترا والميتركس فى فيرنا اللى هى اخف منهم بكتير جدا عشان كده الفيرنا اسهل عربيه تقفل عداد نقلت مظبوط نقلت غلط هتقفل مع الهوا ولا عكسه متفرقش برضه هتقفل ومفيهاش اى عوامل امان غير حزام حاطه اونكل غبور برضه
ولازم تعرف حاجه مهمه جدا مفيش حاجه اسمها فيرنا الفيرنا دى شبح بيطلع عندنا احنا بس مش فى اى مكان تانى
وبالنسبه لموضوع العفشه العفشه كويسه لو ماشى جوه البلد لكن على الطرق التعليق سئ للغايه واعقد انه معروف اى حد معاه فيرنا لازم يجنط عشان يعرف يمشى بيها واصدقائنا هنا كتير
واخيرا وليس اخرا يكفى اللوجان انها العربيه الوحيده فى العربيات دى اللى فيها اير باج واوروبى

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 09-10-2010, 05:01 AM
الصورة الرمزية abdo verna
abdo verna abdo verna غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب
هواياتي: قيادة الييارات

abdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really nice

سيبك من كل ده مين قالك ان الفيرنا مبتنزلش 1600 غير في مصر واذا افتلاضنا ان كلام حضرتك صح يبقى الفيرنا ال1500 برده افضل من اللانوس
ممكن اثبتلك انها بتنزل بره 1600http://www.cars.com/hyundai/accent/2005/
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Accent
هتلاقيها نازلة باربع مواتير مختلفة مش غبور هو اللي حطلها ماتور الالنترا ولا الماتريكس