العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 26-03-2014, 09:20 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نفسي اشتري 128 موديل جديد ياريت تساعدوني

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
مع احترامي التام للأعضاء واساتذة وخبراء المنتدى ..
مش معقولة كل ما حد يدخل يسأل عن ال 128 يلاقي سيل من التكريه والتنفير في العربية بالطريقه دي !! انا معاكم انها عربيه قديمه ومشاكلها كتير انما الاسلوب اللي دايما حضراتكم بتردوا بيه عن السائلين مستفز جدا مع احترامي لحضراتكم جميعا وخصوصا المخضرم .. مستر استرا .. اللي دايما بينه وبين العربيه دي تار ومحدش عارف ليه ؟!! ملحوظه : انا من مالكي هذه السيارة والحمد لله مرتاح جدا لاني مش مقصر معاها وكمان لما بقصر اصبحت مشاكلها بالنسبالي معروفة وانا بتعامل مع اشهر مهندس ميكانيكي في هذا المنتدي الكريم ومش بروحله غير كل فين وفين لدرجه ان الراجل افتكر اني هااااجرت .. ملحوظه اخيرة : الاسعار اللي حضراتكم بتقولوها عن الشاريد وهمييييه وخيالية جدا ولو قدامكم حاجه بالاسعار دي حقيقة ياريت تدلوا الراجل الغلبان اللي يسأل اللي انا متأكد انكم بعدتم عن استفساره كل البعد .. تحياتي للجميع
عليكم السلام ورحمة الله وبركتة
فى الحقيقة على اد ما خدت على خاطرى من الكام كلمة اللى قلتهم و بالذات على شخصى ....لكن صدقنى انا سعيد بيك
بفرح اوى لما بلاقى انسان معتز بحاجتة وحاببها
اهى على الاقل قيمة بقينا مفتقدينها اليومين دول فى حياتنا وبتفكرنا بالناس المحترمة اللى نادرا ما بنشوفها فى الحياة
اخى العزيز عاوزك تثق فى حاجة واحدة بس
كل كلمة بكتبها هنا يعلم الله انها لخالص وجهه الكريم
مش معقول يا اخى اسالك على عنوان وانت تكون عارفة ومتاكد منة وبعدين تدلنى على طريق خطا
انا اتشرف بانتمائى لمنتدى مصر موتورز اللى احبة كثيرا واحب اعضاؤة اكثر وبكون سعيد جدا وانا بتصفح محتوياته وبكون اسعد لو لقيت سؤال طاير كدة انا عارف اجابته

مش معنى انى اقول كلمة ضد عربية ان فى بينى وبينها حاجة ...يا عم دى شوية حديد
لو قرات ردودرى هتلاقينى كاتب انى جبت 5 عربيات 128
طب انت جبت 5 عربيات 28 ؟
يا عم بحبها والله لكن العربيات عموما اتظلمت من غش قطع الغيار
تركب الحاجة النهردة تبوظ بكرة
واللى بيركب ولا هو فاهم حاجة ولما يفوق من البرشام ابقى انت فهممه
الفكرة كلها ان العربية دى فعلا بتحتاج مجهود فى الصيانة سوا مادى او زهنى
مش عاوزك تزعل منى ولكن انا بكون حريص انى انقل تجربة مريت بيها وحابب انقلها لاحد من باب النصيحة
وفى الاخر راى مش ملزم لاحد
انا معايا عربية صينى وفرحان بيها اوى
ولو حد بس اتكلم فى حق الصينى بزعل جدا
بركبها وبنزل اركب السكودا او اى نوع اخر بفضل اقنع نفسي ان عربيتى احسن !!!!
طبعا انا غلطان لكن انا زيك بحاول احب الحاجة بتعتى عشان هى كمان تحبنى
بالنسبة لسعر الشاريد والله ما ضرب من الخيال زى ما قلت
انا كنت بشترى عربية من شهر للمدام عندى ودورت كتير والاسعار فعلا حقيقية
اسف للاطالة وباكد عليك مش عاوزك تزعل منى
سلام

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 26-03-2014, 10:16 AM
SemSemsXs SemSemsXs غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الكمبيوتر
هواياتي: كرة القدم , السباحة , القيادة

SemSemsXs has a spectacular aura aboutSemSemsXs has a spectacular aura about

صباح الخير ..
مستر استرا حضرتك من الناس المحترمين اللي انا بعتز بمعرفتهم وبفتخر اني استفدت كتير من مواضيعك وبعتبرك اخ عزيز وده من فترة كبيرة وتقدر تقول عليه حب من طرف واحد ... انا معاك في الكلام اللي حضرتك قولته انما صوابعك مش زي بعضها ولولا اختلاف الاذواق لبارت السلع !!
عارف حضرتك انا لو جيبت ورقة وقولتلك اكتب فيها عيوب عربيتي ممكن املاها وزيادة كمان .. انما فيه ناس كتير وانا منهم ربنا مبارك لنا في حاجتنا والحمد لله حمدا كثيرا لانه عارف ظروفنا وامكانياتنا واننا ممشيين نفسنا ببركته وراضييين بكل اللي ينعم علينا بيه وبرضه بتبقى مسألة حظوظ بمعنى انا صديقي المقرب معاه c180 واخوك الغلبان انت عارف !! تخيل كميه الخبطات والاصلاحات والصيانه والحوادث اللي كل يوم والتاني بيتكلفها لحد ما كره المرسيدس تما وللعلم هو طول حياته مرسيدساوي قديم ودي رابع عربيه يشتريها وفي المقابل الحمد لله ربنا كارمني بعربيه مريحه بالي الى حد ما وادينا عايشين .. فالعبرة هنا مش بسعر ولا منظر الحاجة انما ببركه ربنا فيها ومحافظة الانسان عليها .
ومعلش انا طولت على حضرتك انما فعلا انا اخدت على خاطري من طررريقة الكلام وخصوصا الاخ العضو اللي سبق حضرتك في الرد واحب اقولة حاجه بسيطه : عربيتنا القديمة المهكعه دي جاية بطلوع الروح والعرق والجهد مش جيالي هدية النجاح مثلا !
الارزاق والمنح من عند الله وحده سبحانه وتعالى فكونك انك تتريق على نعمه ربنا يبقى دي حاجه مش في ادينا بقى ربنا وحده هو اللي هيحاسبك ويعرفك قيمتها وربنا يديم عليك نعمته ومتزولش من وشك !! تحياتي للجميع
قديم 26-03-2014, 11:02 AM
الصورة الرمزية mr_astra

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

عندك حق اهم حاجة بركة ربنا
طب انا عاوز اخد رايك فى حاجة واعتبرها خدمة منك
النت عندى فى البيت فصلتة نتيجة لتعثر شركة تى اى داتا فى اصلاح العيب
العيب كان ان الخدمة مش مستقرة وعلى طول يجيبو العيب من عندك
مشيت ورا كلامهم مع انى عارف انة غلط
وجبت راوتر جديد نوعة نت جير
لكن المشكلة هى هى
النت يجيى 5 دقايق ويقطع وهكذا
بسالك بقى اية انسب الطرق ان يكون عندى نت فى البيت مش على التليفون الارضى
ويا ريت الاسعار
استخدامى للنت
طبعا منتدانا المبجل
التيوب
فاس
عمرى ما بعمل داونلود

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 26-03-2014, 11:19 AM
SemSemsXs SemSemsXs غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الكمبيوتر
هواياتي: كرة القدم , السباحة , القيادة

SemSemsXs has a spectacular aura aboutSemSemsXs has a spectacular aura about

السلام عليكم .. اخي العزيز مستر استرا
لو مش عاوز تشتغل عالنت من خط التليفون الارضي
يبقى قدامك فودافون يو إس بي USB VODAFONE
أو إتصالات ( الافضل إتصالات )إختار العرض اللى يعجبك في عروض شهرية يعني بتدفع بالشهر لكن على حسب استهلاكك للنت By Bytes
وفي عرض الدفع مقدمآ اللى هو تحول رصيد لشريحة النت ( SIM ) وتقدر تقعد على النت عادي .. ومادمت حضرتك مش من هواة الداونلود يبقى ده عز الطلب بالنسبالك وكمان بيكون عندهم باقات للفيس واليوتيوب لوحدها يعني مهما تدخل عليهم مش هيأثر مع حضرتك في الخدمة ..
ادخل موقع اتصالات وفودافون وشوف العروض وروح اشتري اليو إس بي واشترك في مقر الشركة نفسه . تحياتي لحضرتك
قديم 26-03-2014, 12:16 PM
الصورة الرمزية mr_astra

اولا بعتزر لصاحب الموضوع الاساسي لكن معلش الدنيا جت كدة
للاسف جبت الفلاش الـ يو اس بى 3 مرات وبحس انها غالية على الفاضى
كمان مش هاتشغل غير الدسك توب فقط
طب الموبايل والاب ؟
فى حاجة زى الـ 3Gp
عاوز اعرف معلومات عنها لو تكرمت

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا