العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 20-02-2013, 10:11 PM
omardealo omardealo غير متواجد حالياً

omardealo will become famous soon enough
افتراضي رد: مشكلة تنك البنزين بيتملي النص بس | فيات 128

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

الله يسلمك
انا اقصد انه طالما ونتا واقف وبتمون يروح دالق على الأرض يبى اكيد ونتا ماشى وفى المطبات هيرمى برضو
والحل تفكه وتشوف مخبوط ولا كاوتشة زور ولا تغيره بواحد استيراد
انت جربت تشوف العربية بعد ماتفول بتمشى بيها كام كيلو
ممكن انت تكون بتمون لما اللمبة بتنور وتكون العوامة مش مظبوطة ونتا بتروح تفول ومش بتستنى لما البنزين يخلص
من الآخر انا شاكك ان العوامة مهيسة
هفهمك ياباشا ، لو التنك بيدلق وانت ماشي دا عيب خرطوم فايز لاما مش راكب لاما مشقق ،دى حاجة مش هنختلف عليها وساعتها بتلاقي العربيات اللى وراك بتديك كلاكس وبتقولك فى بنزين او مياه نازله من العربية وهتشم ريحة بنزين جامدة حوا العربية ... المشكلة دى مش عندى اساسا ...
الحاجة التانية انا بقولك العربية وقفت معايا 3 مرات وكل مرة بجيب 4 لتر من اى بنزينه فى جركن واحطهم العربية تشتغل على طول معني كدا ان العربية وقفت بنزين يعني التنك فاضي ، المفروض بقي لما اروح البنزينه حتي لو العوامه بايظة وافولها تاخد مش اقل من 25 لتر بنزين 80 ، لكن هو بيحط فيها تقريبا ب 10 جنيه ومبيعرفش يحط اكثر من كدا لان التنك بيشرق ويقعد يدلق برا ، ودا معناه ان التنك اتفول ، بس ازاى يتفول ب 10 جنيه ... فهمت ياباشا العوامه مالهاش علاقة بالحوار دا ، دا غير انها العداد بيقرأ النص بالظبط ويقل كل ما امشي معناها ان القراءة صحيحة لكن العيب فى التنك مبياخودش غير النص

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msm_classic مشاهدة المشاركة

المشكله مش عوامه ... المشكله في خرطوم الفايظ
لازم التنك يتحل .... بس انا مش عارف احله اذاي لسه هاكتشف .... لو حد عندة نصيحه ياريت يقول .
غالباً فعلا العيب منه ، انا دورت فى المشكلة دى على النت بس لاقيت العيب دا فى عربيات موديلات جديدة بيكون المشكلة فيها الهواء ، في منظم للهواء داخل التنك والمفروض ان الهواء يقل كل ما تحط بنزين ، فالمشكلة ان الهواء مش بيقل وبياخد نص التنك عشان كدا التنك مش بيتعبي للاخر ، بس احنا فى الفيات ال128 معندناش منظم هواء تقريباً او خرطوم للهواء للتنك ، الله اعلم بس دا اللى اعرفه ...
وفك التنك مسألة مش سهلة اعتقد ...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
طيب ممكن تكون المشكله في الماسوره الي بتسحب البنزين تكون مقطومه وقصيره

لما تشطب منك عند نص التنك فك العوامه وشوف في بنزين في التنك ولا لأ
ممكن يكون في وماسورة السحب قصيره
والله المستعان
ما هو ياباشا انا قولت التنك اصلا مش بياخد اكثر من 12 لتر تقريبا ، دا مالهوش علاقة بماسورة السحب ، انا عربيتي بفولها دايماً ب 28 جنيه يعني التنك تقريبا 30 لتر ...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meno elsaher مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ردا على سؤالك الخاص بالتنك ؟؟؟
لما التنك تحس انة فضى من البنزين
روح لاى ميكانيكى وخلية يفكلك التنك وينضفهولك ويغسلة لانة كدة فية رواسب زى مايكون طينة
من البنزين مستقرة فى قاع التنك ودة اللى واخدلك نص التنك
عليكم السلام
ما انا روحت للميكانيكي ومش مصدقني
والتنك مفيهوش طينه ولا حاجة - لو فيه طينه ياباشا او رمل او اى مادة تانية غير البنزين كان سد ماسورة او خرطوم سحب البنزين والعربية عطلت من ساعتها وكان الماتور حصله حاجة ... كلامك يبقي صح لو جوا التنك خرسانة مسلحة ونشفت ههههههههه كدا فعلا مش هتعطل العربية والتنك هياخد النص بس اساسا هتدخل ازاى جوا التنك
قديم 20-02-2013, 11:26 PM
الغباشي الغباشي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا

الغباشي will become famous soon enough

لو خرطوم الفايظ نازل جوه التنك لمستوى واطي البنزين ها يملي لحد ما يوصل لطرف الخرطوم ومش ها يعلي عن كده لان الهوا بقي محبوس فوق سطح البنزين
ولما بتملي البنزين براحة التنك بيتملي معاك علشان بتيب فرصه للهوا يخرج من فتحة الملئ
كانك بتملي قلة بالظبط , لو فتحت الحنفيه جامد وانت بتملي القله الميه ها تفيض من زور القله لان الهوا مش ملاحق يخرج , لكن لو فتحت ببطئ المية ها تدخل والهوا يخرج من نفس الزور
راجع خرطوم الفايظ ما يكونش نازل جوة التنك لمستوى منخفض علشان يدي فرصة الهوا يخرج من مكانه الطبيعي مش من فتحة الملو
قديم 21-02-2013, 03:01 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msm_classic مشاهدة المشاركة

الملاحظ عند تفويل التنك في الحاله دي انه مابيتمليش
يعني لو فضلت تعبي البنزين ببطء شديد هتاخد معاك
انا عندي العربيه بتنطر البنزين بعد 5 لتر والتنك فاضي تماما وبتنيني املها واحدة وحدة لغايه 20 لتر بالعافيه وبعد كدة صاحب البنزينه بيطردني ومازال التنك فيه 10 لتر فاضي
مرة استعبط وقدرت ومليته لغايه مالبنزين استقر في الزور بس خدت 10 دقايق دقريبن والناس كانوا عاوزين يولعوا فيه
فالمشكله معتقدش خبطه .... او حاجه سدة التنك .... في حاجه خنقه خرطوم فايظ الهوا والله اعلم
انا مينفعش اعمل كدا
انت عارف طوابير بنزين 80 عامله ازاى
بس يمكن لو جبتها فعلا زى ما بتقول هتاخد معايا
قديم 21-02-2013, 03:05 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الغباشي مشاهدة المشاركة

لو خرطوم الفايظ نازل جوه التنك لمستوى واطي البنزين ها يملي لحد ما يوصل لطرف الخرطوم ومش ها يعلي عن كده لان الهوا بقي محبوس فوق سطح البنزين
ولما بتملي البنزين براحة التنك بيتملي معاك علشان بتيب فرصه للهوا يخرج من فتحة الملئ
كانك بتملي قلة بالظبط , لو فتحت الحنفيه جامد وانت بتملي القله الميه ها تفيض من زور القله لان الهوا مش ملاحق يخرج , لكن لو فتحت ببطئ المية ها تدخل والهوا يخرج من نفس الزور
راجع خرطوم الفايظ ما يكونش نازل جوة التنك لمستوى منخفض علشان يدي فرصة الهوا يخرج من مكانه الطبيعي مش من فتحة الملو
انا حاسس ان كلامك صح لان فعلا المشكلة حصلت بعد تركيب خرطوم الفايز وزى اما انا قريت ان ضغط الهواء هو اللى عامل مشكلة
هروح للميكانيكي واشوف اللى انت قولت عليه دا واتاكد
وان شاء الله خير
قديم 21-02-2013, 11:56 AM
الصورة الرمزية msm_classic
msm_classic msm_classic غير متواجد حالياً
من انا؟: مجنون عربيات
التخصص العملى: System Administrator
هواياتي: السيارات والميكانيكا

msm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الغباشي مشاهدة المشاركة

الله ينور عليك انا اشاكك في كدة بردة ..... وانا وراه والزمن طويل