العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 19-09-2012, 10:19 PM
mohamed.89 mohamed.89 غير متواجد حالياً

mohamed.89 will become famous soon enough
للاهمية مشكله في فتيس كيا ريو 2003

الفتيس النهارد وانا ماشي بالعربيه كل ما اهدي بالعربيه و انزل علي الاول لما اشارع يون زحمه بحس ان الاول بييجي بالعافيه وفيه زي تكه او حاجه بتمنع الفتيس و لازم اتعافي عليه شويه
جربت اركن العربيه واجرب الفتيس تاني شغال مفيهوش مشكله و في منهي اليسر
العربيه الصراحه انا لسه جايبها ومغيرتش الزيت بتاع الفتيس ولا كشفت عليه احتمالات الكلام ده الزيت ولا ممن حاجه تانيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 20-09-2012, 05:56 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله في فتيس كيا ريو 2003

الموضوع ده طبيعي جدا

حضرتك بس يمكن تكون مستعجل في النقل قبل ما العربية توصل السرعة المناسبة

جرب تجيب الأول بس تكون العربية أبطأ شوية

‏...
قديم 20-09-2012, 08:11 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
مفروض الأول تجيبه والسياره في السكون بمعنى لو السياره تسير مفروض تكون على الثاني
و ممكن تراجع علي لجلاش دواسة الدبرياج
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 20-09-2012, 09:04 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

الموضوع ده طبيعي جدا

حضرتك بس يمكن تكون مستعجل في النقل قبل ما العربية توصل السرعة المناسبة

جرب تجيب الأول بس تكون العربية أبطأ شوية

‏...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشمش1 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

مفروض الأول تجيبه والسياره في السكون بمعنى لو السياره تسير مفروض تكون على الثاني
و ممكن تراجع علي لجلاش دواسة الدبرياج
والله المستعان

لازم تغير الزيت حتي لو مافيش مشكلة انت مش عارف امتي اتغير

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 15-10-2012, 04:07 PM
khaledrezk khaledrezk غير متواجد حالياً

khaledrezk is a jewel in the roughkhaledrezk is a jewel in the roughkhaledrezk is a jewel in the roughkhaledrezk is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed.89 مشاهدة المشاركة

الفتيس النهارد وانا ماشي بالعربيه كل ما اهدي بالعربيه و انزل علي الاول لما اشارع يون زحمه بحس ان الاول بييجي بالعافيه وفيه زي تكه او حاجه بتمنع الفتيس و لازم اتعافي عليه شويه
جربت اركن العربيه واجرب الفتيس تاني شغال مفيهوش مشكله و في منهي اليسر
العربيه الصراحه انا لسه جايبها ومغيرتش الزيت بتاع الفتيس ولا كشفت عليه احتمالات الكلام ده الزيت ولا ممن حاجه تانيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
السلام عليكم زى ما الزملاء قالوا هات الاولانى على سرعة أبطأ من كدة وان شاء الله كلة هيبقى تمامانا معايا كيا ريو 2004 وقرأت كل المشاركات بتاعة حضرتك بس اتوماتيك فلو احتاجت تسأل على اى حاجة فى قطع الغيار ممكن ان شاء الله افيدك فى الحاجات الى انا جبتها قبل كدة ان شاء اللهمثلاً بيض الدريكسيون الخارجى 2 = 100جنيةبيض الدريكسيون الداخلى 2 = 100 جنية2 جلبة شداد = 80 جنيةسير كاتينة =50 جنيةبلية كاتينة =60 جنيةسير باور = 25 جنيةسير دينامو = 25 جنيةطقم كوستبانات 8 قطع = 240 جنيةتيل فرامل كورى =75 جنيةفلتر هواء الاصلى =55 جنية وفية الكورى = 25 جنية فلتر بنزين الاصلى = 65 جنيةحاجات العفشة انا غيرتها وهى لسة حالتها 70 % بس انا ما بحبش يكون العربية فيها اى حاجةالحاجات الى فى الموتور علشان كان صوت الكستبانات عالى شوية عند بدأ التشغيل فالميكانيكى نصحنى انى أغيرها ونعمل طقم سرفيس بالمرة علشان مكنتش عارف الحاجات دى اتغيرت امتى ؟فتوكلت على الله وجهزت نفسى واشتريت الحاجات الى قالى عليها والعربية بقت تمام والحمد للهباقى الحاجات دى بتتغير حسب الاستخدام الفلاتر وتيل الفرامل وهكذاربنا يكرمك ويديك خيرها ويكفيك شرها

سبحان الله والحمد لله والله أكبر