العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ممكن تشتري عربية صيني
موافق بشده 37 27.41%
غير موافق بشده 34 25.19%
هفكر و اختار بس الارجح اه 38 28.15%
هفكر و اختار بس الارجح لا 26 19.26%
المصوتون: 135. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 20-05-2011, 02:33 AM
anglon2010 anglon2010 غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
هواياتي: عربيات

anglon2010 will become famous soon enough
افتراضي رد: هل ممكن تركب عربية صيني

الصيني هو الاسد القادم بقوه وسعوا الطريق للمارد
قديم 20-05-2011, 02:41 AM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood مشاهدة المشاركة

اولا دى حرية رأى يعنى مينفعش اقول لحد انت مش بتفهم فى كذا هو حر إن شاء الله غلط,ثانيا حضرتك خلطت بين مرونة البلاستيك فى الخامات الداخلية ومرونة الصاج بتاع السيارات الحديثة ودخلت الأثنين فى بعض,المرونة لها ميزة وعيوبها اكتر بمعنى انا بسيب العربية تخلص ساعة الحادثة بشرط خروج السائق وده منطق صناع السيارات مينفعش بقى اطبق القانون ده على خامات العربية كلها,يعنى مينفعش اروح أشترى عربية ألاقى درجها يتكسر فى أيدى اقول ياحلاوة مرونة صح ولا كلامى غلط
.حضرتك السيارات الصينى وانا آسف لكلامى لكن معروف إنها بتصنع من مخلفات مصانع السيارات الكبرى وأكتب على النت وشوف النتائج,
مينفعش اقارن الصينى باليابانى او الألمانى ده سعر وده سعر ودى فئة ودى فئة ودى تكنولوجيا ودى تكنولوجيا ,يبقى عادى لما أركب صينى مفيش مشكلة لكن المشكلة لو حاولت اكبرها أكبر من حجمها الطبيعى
هى حرية رأى طبعا وانا ماقلتش ان حد بيفهم او مابيفهمش ومش معنى انى مش متفق معاك فى الرأى ان انا او انت مابنفهمش . ولا انى بافرض رايى عليك . لأنى فى النهايه لا يهمنى اقتناعك من عدمه لأنى انا مقتنع بفكره معينه وممكن مانتفقش فى النهايه . ومش معنى ان 95% من الشعب المصرى عنده عقدة الصينى ان الصناعه الصينيه صناعه سيئه . بالعكس تماما . يمكن نكون احنا اللى سيئين . والدليل على كده حاجات كتير جدا من أولها ان احنا يا مصريين اللى بنستورد الخامات الرديئه وبندخلها بجشع المكسب السريع . دى حاجه . والحاجه التانيه ان انت يا مصرى حتى الآن مابتقدرش تصنع ولا حتى فردة كاوتش تنافس بيها . وحاجه تالته وليست أخيره . تقدر تقول لى يا حضرة مستخدم السياره كام واحد بنسبه تقريبيه من الشباب واعتقد انك واحد منهم ) بيعرف قواعد القياده السليمه عشان يحافظ على عربيته ويستعملها صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ احنا يا مستخدمين لو عملوا لنا سيارات من الفولاذ برضو مش حاتعيش معانا وحاتبقى هى اللى سيئه . عموما . حضرتك حر فى وجهة نظرك .

Saif El Deen
قديم 20-05-2011, 05:03 PM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

هى حرية رأى طبعا وانا ماقلتش ان حد بيفهم او مابيفهمش ومش معنى انى مش متفق معاك فى الرأى ان انا او انت مابنفهمش . ولا انى بافرض رايى عليك . لأنى فى النهايه لا يهمنى اقتناعك من عدمه لأنى انا مقتنع بفكره معينه وممكن مانتفقش فى النهايه . ومش معنى ان 95% من الشعب المصرى عنده عقدة الصينى ان الصناعه الصينيه صناعه سيئه . بالعكس تماما . يمكن نكون احنا اللى سيئين . والدليل على كده حاجات كتير جدا من أولها ان احنا يا مصريين اللى بنستورد الخامات الرديئه وبندخلها بجشع المكسب السريع . دى حاجه . والحاجه التانيه ان انت يا مصرى حتى الآن مابتقدرش تصنع ولا حتى فردة كاوتش تنافس بيها . وحاجه تالته وليست أخيره . تقدر تقول لى يا حضرة مستخدم السياره كام واحد بنسبه تقريبيه من الشباب واعتقد انك واحد منهم ) بيعرف قواعد القياده السليمه عشان يحافظ على عربيته ويستعملها صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ احنا يا مستخدمين لو عملوا لنا سيارات من الفولاذ برضو مش حاتعيش معانا وحاتبقى هى اللى سيئه . عموما . حضرتك حر فى وجهة نظرك .

تحياتى ليك
ثانيا أرد على سؤالك" أنا"! أنا بعرف القواعد السليمة للحفاظ على السيارة مفيش حد فى جمهورية مصر العربية بيخاف على عربيته ذى

قديم 20-05-2011, 06:39 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood مشاهدة المشاركة

تحياتى ليك
ثانيا أرد على سؤالك" أنا"! أنا بعرف القواعد السليمة للحفاظ على السيارة مفيش حد فى جمهورية مصر العربية بيخاف على عربيته ذى

يبقي ماحدش يعرفني دا انا اللي بيجي يركب عربيتي لازم ينظف رجله واحط ورقه فوق الدواسه وممكن توصل اني اخليه يقلع اللي في رجليه كمان ولو شارع في شويه ميه او مكسر بلف من طريق تاني ممكن اتأخر فيه ساعه لاكن لايمكن ابهدل حبيبتي ابدا من الاخر انا صاحب اللقب في العالم كله مش مصر وبس
قديم 20-05-2011, 06:44 PM
خالد دبي خالد دبي غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد
التخصص العملى: استشارات ماليه
هواياتي: العربيات والدرجات الناريه

خالد دبي has a spectacular aura aboutخالد دبي has a spectacular aura aboutخالد دبي has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s0144862631 مشاهدة المشاركة

ده استفتاء من غير زعل و نرجو من اكبر شريحه من اعضلء النتدلا المشاركه و ابداء السبب ان امكن و بالتالي هيدينا فكره الصيني كويس ولا .......
رد واحد الصيني *** :w6w20050411224 6446a

التعديل الأخير تم بواسطة أحمد فاروق سيد ; 21-05-2011 الساعة 01:33 AM سبب آخر: مخالفة المادة 26 من قوانين المنتدى