العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 13-08-2012, 01:13 PM
moustafa.peace moustafa.peace غير متواجد حالياً

moustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to behold
افتراضي رد: ممكن اركب تكييف للماتور ده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

ربنا يرزقنى ويرزقكم بإذن الله ونقدر نخلى عربياتنا كلها مكيفة
يارب لان الجو بقى فعلا لايطاق حر اوووووووووووى
قديم 13-08-2012, 01:16 PM

moustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to behold

هشام باشا معلش بعيدا عن التكييف وكده العربية عندى بتاكل بنزين كتير اوى فكنت عاوز اعرف اية السبب
وكمان كنت عاوز اعرف تانك ال 131 سعتة كام لتر وعداد البنزين تقسيمتة ازاى وازاى اغيرة واجيب واحد جديد منين عشان عندى مش متضبط
قديم 13-08-2012, 01:28 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
جديد رد: ممكن اركب تكييف للماتور ده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa.peace مشاهدة المشاركة

معلش يا استاذ هشام والله الناس بقى معندهاش ضمير وانا كمان زيك خدت العربية ب 23.5 مع انها كانت ممكن تخلص على 20 او اقل واكتشفت انها محتاجة سمكرة كتير ومرشوشة دواخل وفيها برومة كتير لكن الحمد الله احنا احسن من غيرنا وصنيعى جارى هو اللى لبسنى فيها

طيب دلوقتى انا عندى فتحات النكييف والزرار بتاعة هل كدة يبقى الوصلات بتاعتة موجودة

قدر الله وماشاء فعل

ناس كتير دفعت فلوس اكتر مننا فى عربيات وشالوا مشاريب تانية كتير ، إرضى بالمقسوم وعيش ، واحمد ربك لو مفيش ،دى بركة ربك بالحلال حتى لو دوقه وعيش

المهم ، بالنسبة لكنترول التكييف لازم واحد متخصص ، وطالما هو عندك فى التبلوه يبقى العربية كانت مكيفة

عموما كده او كده ممكن يركب وحده خارجية ، زى اللى فى الموضوع بتاع استاز سيد2077عن تركيب تكييف ساندن للشاهين

وريح دماغك من الحجات اللى فيها ، على الأقل الكنترول الجديد أسهل فى الشغل

لكن انا مجربتوش وإحتمال اركبه علشان الكنترول اللى عندى متدمر ، ومفيش صنايعيى يفهم توصيلة ضفيرته ولا طريقة شغله

يعنى بإذن الله لما تتوافر الماديات والمعاملات هركب كباس واشوف لو هينفع على اللى فى التبلوه (الهوا هيبقى ضعيف لأن المروحة صغيرة انا شوفتها لما فكيت )

او أركب وحدة خاجية وأدمجها فى الكونسولة (أعدل فى الكونسوله
وبإذن الله هتبقى زى الفل

إفرجها علينا يارب
قديم 13-08-2012, 01:33 PM

[QUOTE=Hisham.Elgazzar;738 475]

قدر الله وماشاء فعل

ناس كتير دفعت فلوس اكتر مننا فى عربيات وشالوا مشاريب تانية كتير ، إرضى بالمقسوم وعيش ، واحمد ربك لو مفيش ،دى بركة ربك بالحلال حتى لو دوقه وعيش

والله الحمد الله معلش كنت كاتب مشاركة وعاوزك ترد عليها يا هشام اللى هى بتاعت العربية بتاكل بنزين
قديم 13-08-2012, 01:40 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: ممكن اركب تكييف للماتور ده

هشام باشا معلش بعيدا عن التكييف وكده العربية عندى بتاكل بنزين كتير اوى فكنت عاوز اعرف اية السبب

وكمان كنت عاوز اعرف تانك ال 131 سعتة كام لتر وعداد البنزين تقسيمتة ازاى وازاى اغيرة واجيب واحد جديد منين عشان عندى مش متضبط

العربية عندى بتاكل بنزين كتير اوى
طيب حسبتها إزاى

واه حالة البوجيهات بعد مشوار طويل لو مهببة يبقى بتاكل
ولو بيضا يبقى ده الإستهلاك الطبيعى بتاعها

من غير مااقولك بقى ظبط ابلاتين وكوندينسر
وأظبط خلوص البوجيهات على 0.5 مللى بالفلر
وأتأكد من نظافة غطا الإسبراتير والشكوش بتاعه
والموبينة والبطارية وشحن الدينامو يكون مظبوط

تانك ال 131 سعتة كام لتر
اللى معايا ميرا فيورى العادية واحد كامة والتانك 55 لتر بالعافية

بفضى التانك للآخر كل تفويلة لحد ما العربية تبطل منى ، وبعدين معايا جركن احط ازارة منه بس لأقرب محطة بنزين (80- 90- 92 - 95 ) كله شغال

فلتر البنزين كل تغيير زيت يعنى على 2000 - 3000 بالكتير

وعداد البنزين تقسيمتة ازاى وازاى اغيرة واجيب واحد جديد منين عشان عندى مش متضبط
الشرطة بعشرة لتر او 12 تقريبا

واللى عندى مش بيثبت غير لما تكون مفول او خلصت بنزين ع الآخر
غير كده بيعلى ويوطى زى الأربى ام

يمكن بيعوض عقدة النقص لأنى معنديش ار بى ام فى التبلوه
لو عاوز تغيره هتروح لأى حد بتاع عدادات وتغيره بواحد إستيراد

بيفك التبلوه ويطلع الباغة الإزاز
وبعدين يفك 6 صواميل صغيرة اوى
وبعدين يطلع البنزين والحرارة
يغير البنزين وبعدين يركب التبلوه تانى عادى

بالنسبة للزيت ، انا بستعمل دلفاك ام اكس 3 ، حطيته مع كانز أبرو