العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 25-10-2013, 11:08 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بناسبة لالانوس ممكن اعرف انا دلوقتى فى عندى مشكلة مش عارف اى انا ماشى دلوقتى بالعربية على الرابع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema102 مشاهدة المشاركة

يا خبراء اللانوس محتاج استشاركم اليوم السيارة حبيت أدوس فرامل الفرامل هربت بصيت على الزيت وجدت الزيت نقص ودواسة الفرامل نزلت للآخر ولا أعرف ما الحكاية وحطيت زيت فرامل نفس المشكلة إيه الموضوع بالضبط وعندي مشكلة أخرى أكثر من مرة أجد المياة تنقص من الريداتير ربما لتلف أحد الخراطيم ومع ذلك مؤشر الحرارة لا يتحرك لأعلى يعرفني أن الحرارة زادت علما بأن السيارة دايو2001 وشاريها منذ عام تقريبا
عندك تسريب زيت فرامل
عندك تسريب مياه رادياتير

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 27-10-2013, 01:02 AM
hema102 hema102 غير متواجد حالياً

hema102 is on a distinguished road
افتراضي رد: بناسبة لالانوس ممكن اعرف انا دلوقتى فى عندى مشكلة مش عارف اى انا ماشى دلوقتى بالعربية على الرابع

فعلا عندك حق وجدت أن غطاء الريداتير يسرب فغيرته وحاسس إنها الآن بتكبس المياة في الخراطيم لأنني على قدر ما أعرف لها أن الخراطيم طول ما هي منفوخة يبقى لا يوجد تسريب للمياة أما الفرامل ففعلا الميكانيكي غير خرطوم فرامل كان مقطوع بجوار العجلة الأمامية يمين لكنني متابع مواضيعكم وعاوز أعرف سخونة العربية لم أعتادها وأشعر أن مؤشر الحرارة مخادع فمع انقطاع خراطيم المياة لأكثر من مرة فلم يرتفع عن مكانه لحظة مع أنني غيرت صباع الحرارة اللي فوق بجوار المنفو ولما فصلت السلك ارتفع المؤشر للسقف والمياة لم تنقص والمروحة تعمل وتفصل إيه الحل أنا متأكد إن حرارتها تتجاوز المائة وليس قبل النصف بشرطة. ثم أنا معنديش لمبة للبنزين تنور لو وصل للاحتياطي ومعنديش عداد أر بي
قديم 27-10-2013, 03:45 AM

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

فعلا عندك حق وجدت أن غطاء الريداتير يسرب فغيرته وحاسس إنها الآن بتكبس المياة في الخراطيم لأنني على قدر ما أعرف لها أن الخراطيم طول ما هي منفوخة يبقى لا يوجد تسريب للمياة أما الفرامل ففعلا الميكانيكي غير خرطوم فرامل كان مقطوع بجوار العجلة الأمامية يمين لكنني متابع مواضيعكم وعاوز أعرف سخونة العربية لم أعتادها وأشعر أن مؤشر الحرارة مخادع فمع انقطاع خراطيم المياة لأكثر من مرة فلم يرتفع عن مكانه لحظة مع أنني غيرت صباع الحرارة اللي فوق بجوار المنفو ولما فصلت السلك ارتفع المؤشر للسقف والمياة لم تنقص والمروحة تعمل وتفصل إيه الحل أنا متأكد إن حرارتها تتجاوز المائة وليس قبل النصف بشرطة. ثم أنا معنديش لمبة للبنزين تنور لو وصل للاحتياطي ومعنديش عداد أر بي
هى المرات اللى انقطع فيها الخرطوم الميه كانت نقصت جامد فبل ما تاخد بالك ؟ و كنت حسيت ازاى ان الخرطوم اتقطع و انت ماشى ؟
كدا العداد سليم و الصوبع سليم
المراوح بتشتغل من الكنترول و الكنترول بيعرف الحرارة من حساس درجة الحرارة اللى راكب على البلوك تحت الكويل مش من الصوبع اللى بيدى العداد
الحرارة عندك طبيعية طالما المراوح بتشتغل و تفصل و الميه خلاص انت عالجت التسريب و الميه مبتغليش
اى عربية لو فتحت الكابوت حتحس انها ولعة نار دا طبيعى
مش مهم لمبة البنزين لازم دايما تمون للفول قبل ما مؤشر البنزين ينزل للتلت متستناش اللمبة لان مضخة البنزين بتبرد بالغمر فى البنزين و لو سبت البنزين يقل للربع تبتدى المضخة تسخن و عمرها ينقص فيفضل عند التلت ترجع تمون تانى
مش مهم عداد ال rpm

قديم 01-11-2013, 08:31 PM
hema102 hema102 غير متواجد حالياً

hema102 is on a distinguished road
عاجل رد: بناسبة لالانوس ممكن اعرف انا دلوقتى فى عندى مشكلة مش عارف اى انا ماشى دلوقتى بالعربية على الرابع

شكرا لاهتمامك أستاذ أحمد وأريد أن أخبرك لقد ذهبت إلى ميكانيكي وغير الفتيس كله ثانيا قال على موضوع الحرار إن صمام الحرارة أو ما أعرف بوابة كدا بتفتح وتقفل المياة مع السخون مصدية وعاوزة تنظيف المهم خلعها ونظفها ولم أشعر بأي تغيير والحرارة نفس الوضع وكأني مش فاهم حاجة واسأل هل غطاء الكبوت الحراري اللي في الكبوط لو ركبته يخفف الحرارة من على الكبوت ولا سيرفع سخونة الموتور
قديم 01-11-2013, 09:13 PM

شكرا لاهتمامك أستاذ أحمد وأريد أن أخبرك لقد ذهبت إلى ميكانيكي وغير الفتيس كله ثانيا قال على موضوع الحرار إن صمام الحرارة أو ما أعرف بوابة كدا بتفتح وتقفل المياة مع السخون مصدية وعاوزة تنظيف المهم خلعها ونظفها ولم أشعر بأي تغيير والحرارة نفس الوضع وكأني مش فاهم حاجة واسأل هل غطاء الكبوت الحراري اللي في الكبوط لو ركبته يخفف الحرارة من على الكبوت ولا سيرفع سخونة الموتور
العفو يا استاذ ابراهيم
اللى نضفه الميكانيكى هو ثرموستات كوعة الميه
بس انا لغاية دلوقتى مخبيش عليك مش فاهم الشكوى انت عايز الحرارة تتغير ازاى ؟ هى طبيعى يبقى المؤشر فى النص تقريبا و يبقى ثابت
و
و لا تقصد انك بتحس بسخونية من الكابوت ؟
ديى طبيعية جدا جدا و مش دليل على اى حاجة و لو ركبت العازل و لا حيقدم و لا حيأخر بالعكس عدم وجوده اريح للماتور