العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > الشهر العقارى

قديم 20-07-2010, 11:07 PM
mahgoup mahgoup غير متواجد حالياً

mahgoup is on a distinguished road
افتراضي رد: كل ما يخص الشهر العقارى

العربية لادا مصرى يعنى انتاج محلى مش روسى وشكراااا
قديم 21-07-2010, 09:36 AM
m_khalil80 m_khalil80 غير متواجد حالياً

m_khalil80 is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......
أولا أحب أشكرك على مجهودك ووقتك وبصراحه الواحد مصدق يلاقى حد بيفهم عشان يساله لأن انت عارف طبعا ان موظفين الشهر العقارى بيردو بالقطارة الا ما رحم ربى ......
القصة ومافيها ياغالى ان جدى اشترى عربيه مرسيدس 280 موديل 83 وراح البايع عمله عقد شهر عقارى بس جدى لم يوقع مشترى عشان الرخصة سارية حتى 2012 ولكن قضاء الله توفى الرجل .... فقمت بعمل اعلام وراثة وانا طبعا مش فيه لأنى والدتى هى الوريثة ومعها جدتى واخوات جدى ........ طبعا الموضوع رخم أوى لأن كلهم ناس كبار فى السن واللى بيتحرك أنا ووالدتى فقط ....... أرجو الأفادة وما هو التصرف الأمثل فى مثل هذه الظروف مع العلم ان الأخوة الورثة مستعدين للتنازل لوالدتى عدا واحد ...... أعمل ايه انا تايه فى القصة دى من زمان ومش عارف أعمل حاجه لأنى مليش صفة .. فطبعا دائم التحرك مع والدتى والى الأن محدش دلنى على حاجه ....... برجاء الأفادة وجزاك الله كل خير
قديم 21-07-2010, 09:09 PM
الصورة الرمزية elsaidy
elsaidy elsaidy غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: موظف بالشهر العقارى والتوثيق
هواياتي: القانون

elsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahgoup مشاهدة المشاركة

العربية لادا مصرى يعنى انتاج محلى مش روسى وشكراااا
الرسوم 990 جنية بس لازم تجيب شهادة بيانات بان السيارة انتاج محلى

بعد الثورة هتسيب حقك
لا للفساد - للمحسوبية - للرشوة - للظلم - للاستغلال - للقهر

عندما تقطع اليد ويخرس اللسان يدعوا القلب واذا مات القلب فانت لست انسان بل......
نعم للعطاء والحب والاخوة ونصر بلادنا العربية
وأحياء البشرية

قديم 21-07-2010, 09:17 PM
الصورة الرمزية elsaidy
elsaidy elsaidy غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: موظف بالشهر العقارى والتوثيق
هواياتي: القانون

elsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_khalil80 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......
أولا أحب أشكرك على مجهودك ووقتك وبصراحه الواحد مصدق يلاقى حد بيفهم عشان يساله لأن انت عارف طبعا ان موظفين الشهر العقارى بيردو بالقطارة الا ما رحم ربى ......
القصة ومافيها ياغالى ان جدى اشترى عربيه مرسيدس 280 موديل 83 وراح البايع عمله عقد شهر عقارى بس جدى لم يوقع مشترى عشان الرخصة سارية حتى 2012 ولكن قضاء الله توفى الرجل .... فقمت بعمل اعلام وراثة وانا طبعا مش فيه لأنى والدتى هى الوريثة ومعها جدتى واخوات جدى ........ طبعا الموضوع رخم أوى لأن كلهم ناس كبار فى السن واللى بيتحرك أنا ووالدتى فقط ....... أرجو الأفادة وما هو التصرف الأمثل فى مثل هذه الظروف مع العلم ان الأخوة الورثة مستعدين للتنازل لوالدتى عدا واحد ...... أعمل ايه انا تايه فى القصة دى من زمان ومش عارف أعمل حاجه لأنى مليش صفة .. فطبعا دائم التحرك مع والدتى والى الأن محدش دلنى على حاجه ....... برجاء الأفادة وجزاك الله كل خير
السيارة انتقلت واصبحت ملك جدك
ولكن غير مثبت بالمرور

اذا كان على والدتك تعملك توكيل عام فى بيع السيارات ويكون معاها اعلام الوراثة ويتكتب فيه بصفتها وريثة المرحوم / جدك
وبكدة يكون لك صفة

اما بالنسبة باللى مش راضى يتنازل فانا مش هعرف اخليه يتنازل

اللى هيتنازل يروح الشهر العقارى ويكون معاه اعلام الوراثة وعقد البيع والرخصة سارية ويتنازل لوالدتك

ومن حظك لو مفيش قصر فى الورثة اى ان يكون هناك وريث عندة اقل من 21 سنة فى هذه الحالة هتتغير الامور

بعد الثورة هتسيب حقك
لا للفساد - للمحسوبية - للرشوة - للظلم - للاستغلال - للقهر

عندما تقطع اليد ويخرس اللسان يدعوا القلب واذا مات القلب فانت لست انسان بل......
نعم للعطاء والحب والاخوة ونصر بلادنا العربية
وأحياء البشرية

قديم 21-07-2010, 10:35 PM
mahgoup mahgoup غير متواجد حالياً

mahgoup is on a distinguished road

طب شهادة البيانات اجيبها منين وتتكلف كام وشكرااااا جداااا على المتابعة