العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 10-12-2013, 12:50 PM
صلاح المحترف صلاح المحترف غير متواجد حالياً

صلاح المحترف is on a distinguished road
افتراضي الحمد لله اشتريت لانوس

بعد معاناه من البحث والحيره بين العربيات والمستعمل والقديم الحمد لله اشتريت لانوس 2013 جديده نظرا لقلة خبرتى اخدت معايا صديق لاستلام السيارة واشترتها من معرض الصفا والمرة بالشرقية وهم ناس محترمه جدا واخترتها من عربيتين تقريبا العيوب واحدة فى كل العربيات عيوب تقفيل وفواص غير متساوية وخصوصا بين الشنطه والفوانيس الخلفيه وعند سؤالهم عن هذه العيوب قالو ان التقفيل المصرى كده
المهم جبت العربية وهى معايا من اربع شهور وهى عربيه جميله ومريحة بالنسبه لى وممكن انها تختلف من واحد للتانى
اما عيوب هذه السيارة عن تجربتى انها مثل كل السيارات الجديدة واطيه بتحك فى المطبات وهى محمله مهما حاولت ان تاخد المطب بنحيه هتحك هتحك
والبوهيه رديئه لدرجة ان الفوطه الناشفه بتعلم عليها انا ريحت دماغى وفيمتها كلها لان كل يوم الاقى فيها خرابيش
استهلاك البنزين 10 لتر واحيانا اكتر لكل 100 كيلو للسير فى الطرق بسرعه اقل من 100 كيلو
طبعا العربيه لسا جديده معايا ومشفتش منها عيوب لانى مشيت بيها 1400 كيلو فقط
الفرش فرو والدواسات موكيت وهو للاسف صعب التنظيف من التراب وقمت بكسوة الكراسى وبافكر اعمل الارضيه جلد للعربيه كلها علشان اروق دماغى
راديو بمشغل اسطوانات ردى لانه يعمل بدون اريل وكل لما تلف بالعربيه الصوت يروح وجبت الامبسرى بتاع الولاعه وبردو الصوت زفت
صوت الماتور عالى شويه
المميزات
عربيه مريحة وواسعه نوعا ما واعتقد السبب صغر حجم التابلوه وبساطتته وصغر حجم الكراسى
تكييف جيد مش هتشغله اكتر من رقم 2 يخلى العربيه تلاجة

عزل جيد نوعا ما تقفل القزاز متسمعش الدوشه الى بره
شنطه واسعه
بها كماليات جيده بالنسبه لسعرها
فرامل جيده وطبعا انا مبامشيش اكتر من 100 كيلو
اما السحب فهى بطيئه شويه وانا حابب كده علشان مبحبش السرعه غير ان الطرق عندنا متساعدش فى الجرى وكلها مطبات
والله الموفق والمستعان
قديم 10-12-2013, 09:42 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحمد لله اشتريت لانوس

الف الف الف مبروك
انا بحب العربية اللانوس جدا
متنساش عشان العربية متتخبطش تقول دعاء الركوب و الادعية الحافظة و بعد ما تركنها تستودعها الله
طبعا بعد ما تاخد بالاسباب من سواقة متزنة و احتياطات ضد السرقة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 11-12-2013, 07:44 PM
صلاح المحترف صلاح المحترف غير متواجد حالياً

صلاح المحترف is on a distinguished road
افتراضي رد: الحمد لله اشتريت لانوس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

الف الف الف مبروك
انا بحب العربية اللانوس جدا
متنساش عشان العربية متتخبطش تقول دعاء الركوب و الادعية الحافظة و بعد ما تركنها تستودعها الله
طبعا بعد ما تاخد بالاسباب من سواقة متزنة و احتياطات ضد السرقة
شكرا استاذى على الرد والنصبحة