العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 06-12-2013, 06:22 PM
أنصار السنة أنصار السنة غير متواجد حالياً

أنصار السنة is on a distinguished road
افتراضي استفسارات لاخواني من أهل الخبرة والمعرفة

السادة الأفاضل أهل الخبرة والعلم
وأعضاء المنتدي الكرام
جميعــــــــــــــــــــا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وجزاكم الله خيرا علي ما تدلون به اخوانكم من خير وعلم

وبعــــــــــــــــــــــ ــــــد
الحمد لله قد منً الله علي الايام الماضية بشراء عربية دايو لانوس 2006 مانول
والحمد الله اظن ودا برائ مكانيكي ان المتور حالته جيدة جدا
العافشة كانت محتاجة شوية تربيط وتظبيط بسيط والعفشجي فكها كلها واطمن عليها وظبط الجلد وأمن علي كل الللى كان شايفة محتاج تظبيط حاجات الحمد لله بسيطة ومكلفتش كتير
الاهم بقي

انا النهاردة اول مرة تقريبا يعتبر اطلع بالعربية سافرت بها مسافة حوالي 250 كيلو
الحمد الله اعتقد ان العربية كويسة بس لحظت شويه حجات مش مريحاني خالص ومقبلتنيش في العربيات اللى ركبتها قبل كدا رغم انها كانت موديلات اقدم من دي ( كنت راكب افيو 2005 وبعدين كيليو 2002 ، والحجات اللى ظهرت لي دي مكنتش في العربيات دي مش عارف دا علشان اختلاف العربيات ولا اللى انا لاحظته دا شيء طبيعي في اللانوس

1- دواسة البنزين حساسة لدرجة مزعجة جدا جدا جدااااااااااااااااا لدرجة اني مكنتش عارف اظبط رجي عليها وطبعا كل مرة كنت باجي اطلع فيها من الغيار الاول كانت العربية بتجعر لان دواسة البنزين حساسة جداااااااا وطبعا عملت الموضوع دا كتير جدا وكل شوية اقول لنفسي شويه وهاخد علي الدواسة دي بس الصراحة الموضوع كان مزعج جدااااااااااااا جدااااااااااااا ومبالغ فيه فهل موضوع الحسسية المفرطة لدواسة البنزين له حل زي حساس او كدا ممكن اتحكم فيها ولا ايه بالظبط ولا ممكن اعمل ايه ؟

2- النقطة التانية (تقريبا الدبرياج ) كل مرة بردة اجي ادي الغيار الاول كانت العربية بتبرجل بشكل يخلى العربية تنهز جامد جداااااااااااا وكان طبيعي اني ادوس بنزين فتيجي الدووسة جامدة فالعربية تجعر
فهل موضوع برجلة العربية مع الغيار الاول دا موضوع ايه، دا دبرياج عايز ينشد ولا دا اسطوانه ولا هو ايه بالظبط وايه حله ؟

3- الفرامل بتاعت العربية غريبة جدا ، انا مبدئيا عارف من خلال المنتدي هنا كنت قرأت موضوع عن فرامل الانوس انها سيئة بس هل الموضوع للدرجة دي ؟ الفرامل لازم ادوسها وافعصها للاخر علشان العربية تقف والكلام دا والعربية مثلا داخله على مطب يعني والعربية ماشية بالراحة او ماشي في الزحمة يعني مش في السريع فهل هي سيئة للدرجة دي ولا الفرامل محتاج اعمل فيها حاجة رغم ان العفشجي وهو بيفك العفشة بصيت وهو كمان على التيل الامامي وجدته جديد فايه الموضوع وايه الحل ؟

4- اخر شيء لحظته العربية اول متعدي سرعة ال 80 يعني بالظبط عند ال 81 يبداء الدكسيون يرعش بقوة جداااااااا واول متعدي سرعة 95 يرجع يثبت خالص وكأن العربية واقفة ولحد سرعة 120 واكتر بردة الدركسيون ثابت ايه الموضوع دا بالظبط ، نسيت اقول ان انا لما كنت عند العفشجي ولاني عارف ان العربية بالتجربة مع عربية احد اقاربي مش بيتسيب مطب الا وبتخده بالاحضان ولاني ساكن في منطقة كلها مطبات غير ادمية من مسافة 6 كيلو قبل دخول منطقتي فخليت العفشجي حط جلدة على السوست اللى وراء حط الجلدة الوسط اللى ارتفعها تقريبا 1,5 سم هل ممكن دا اللى بيبرجل اللى طارة ولو كان هو مش المفروض الموضوع دا يزيد كل لما السرعة تزيد ودا اللى بيحصل عكسة معي ، فايه الموضوع بالظبط وهل في حل ؟

انا عارف اني طولت جدا عليكم
بس انا فعلا مش بفهم في السيارات اي حاجة
والصراحة منذ تجربتي الاولي في المنتدي مع اول مشكلة حصلتلي فمعدش ينفع اني احصل على معلومة صحيحية ان شاء الله غير من هنا

وعارف اني لا استطيع رد لكم الجميل
ولكن عزائي قولي لكم جزاكم الله خير فهي خير كفاية للشكر
فجزاكم الله خيرا
قديم 06-12-2013, 07:40 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسارات لاخواني من أهل الخبرة والمعرفة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أنصار السنة مشاهدة المشاركة

السادة الأفاضل أهل الخبرة والعلم
وأعضاء المنتدي الكرام
جميعــــــــــــــــــــا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وجزاكم الله خيرا علي ما تدلون به اخوانكم من خير وعلم
اللهم آمين
وبعــــــــــــــــــــــ ــــــد
الحمد لله قد منً الله علي الايام الماضية بشراء عربية دايو لانوس 2006 مانول
والحمد الله اظن ودا برائ مكانيكي ان المتور حالته جيدة جدا
1000مبروك
العافشة كانت محتاجة شوية تربيط وتظبيط بسيط والعفشجي فكها كلها واطمن عليها وظبط الجلد وأمن علي كل الللى كان شايفة محتاج تظبيط حاجات الحمد لله بسيطة ومكلفتش كتير
الاهم بقي

انا النهاردة اول مرة تقريبا يعتبر اطلع بالعربية سافرت بها مسافة حوالي 250 كيلو
الحمد الله اعتقد ان العربية كويسة بس لحظت شويه حجات مش مريحاني خالص ومقبلتنيش في العربيات اللى ركبتها قبل كدا رغم انها كانت موديلات اقدم من دي ( كنت راكب افيو 2005 وبعدين كيليو 2002 ، والحجات اللى ظهرت لي دي مكنتش في العربيات دي مش عارف دا علشان اختلاف العربيات ولا اللى انا لاحظته دا شيء طبيعي في اللانوس

1- دواسة البنزين حساسة لدرجة مزعجة جدا جدا جدااااااااااااااااا لدرجة اني مكنتش عارف اظبط رجي عليها وطبعا كل مرة كنت باجي اطلع فيها من الغيار الاول كانت العربية بتجعر لان دواسة البنزين حساسة جداااااااا وطبعا عملت الموضوع دا كتير جدا وكل شوية اقول لنفسي شويه وهاخد علي الدواسة دي بس الصراحة الموضوع كان مزعج جدااااااااااااا جدااااااااااااا ومبالغ فيه فهل موضوع الحسسية المفرطة لدواسة البنزين له حل زي حساس او كدا ممكن اتحكم فيها ولا ايه بالظبط ولا ممكن اعمل ايه ؟
دواسة بنزين لانوس ليست بهذة الدرجة من السوء وان كان ذلك يعود للتعود فقط اكثر من انه ممكن ضبط رجلاش واير الدواسة

2- النقطة التانية (تقريبا الدبرياج ) كل مرة بردة اجي ادي الغيار الاول كانت العربية بتبرجل بشكل يخلى العربية تنهز جامد جداااااااااااا وكان طبيعي اني ادوس بنزين فتيجي الدووسة جامدة فالعربية تجعر
فهل موضوع برجلة العربية مع الغيار الاول دا موضوع ايه، دا دبرياج عايز ينشد ولا دا اسطوانه ولا هو ايه بالظبط وايه حله ؟
محتمل ان تكون تلك الشكوى بسبب عدم التعود على السيارة او ان تكون السيارة محتاجه طقم دبرياج كامل والرأى الادق بعد فحصها من قبل ميكانيكى ثقة

3- الفرامل بتاعت العربية غريبة جدا ، انا مبدئيا عارف من خلال المنتدي هنا كنت قرأت موضوع عن فرامل الانوس انها سيئة بس هل الموضوع للدرجة دي ؟ الفرامل لازم ادوسها وافعصها للاخر علشان العربية تقف والكلام دا والعربية مثلا داخله على مطب يعني والعربية ماشية بالراحة او ماشي في الزحمة يعني مش في السريع فهل هي سيئة للدرجة دي ولا الفرامل محتاج اعمل فيها حاجة رغم ان العفشجي وهو بيفك العفشة بصيت وهو كمان على التيل الامامي وجدته جديد فايه الموضوع وايه الحل ؟
عليك بعمل فحص لدورة الفرامل بالكامل وممكن عمل رجلاش للفرامل الخلفية وإحتمال ان يكون الكاوتش متأكل بعض الشىء

4- اخر شيء لحظته العربية اول متعدي سرعة ال 80 يعني بالظبط عند ال 81 يبداء الدكسيون يرعش بقوة جداااااااا واول متعدي سرعة 95 يرجع يثبت خالص وكأن العربية واقفة ولحد سرعة 120 واكتر بردة الدركسيون ثابت ايه الموضوع دا بالظبط ، نسيت اقول ان انا لما كنت عند العفشجي ولاني عارف ان العربية بالتجربة مع عربية احد اقاربي مش بيتسيب مطب الا وبتخده بالاحضان ولاني ساكن في منطقة كلها مطبات غير ادمية من مسافة 6 كيلو قبل دخول منطقتي فخليت العفشجي حط جلدة على السوست اللى وراء حط الجلدة الوسط اللى ارتفعها تقريبا 1,5 سم هل ممكن دا اللى بيبرجل اللى طارة ولو كان هو مش المفروض الموضوع دا يزيد كل لما السرعة تزيد ودا اللى بيحصل عكسة معي ، فايه الموضوع بالظبط وهل في حل ؟
تلك المشكلة علاجها مراجعة حالة الكاوتش بالسيارة والجنوط وبيض الطرف وعمل ترصيص للجنوط ثم التجربة مرة اخرى

انا عارف اني طولت جدا عليكم
بس انا فعلا مش بفهم في السيارات اي حاجة
والصراحة منذ تجربتي الاولي في المنتدي مع اول مشكلة حصلتلي فمعدش ينفع اني احصل على معلومة صحيحية ان شاء الله غير من هنا

وعارف اني لا استطيع رد لكم الجميل
ولكن عزائي قولي لكم جزاكم الله خير فهي خير كفاية للشكر
فجزاكم الله خيرا
جزانا الله واياكم كل الخير إن شاء الله
لا يوجد بين الاخوة جمايل
نحن جميعاً نساعد بعض لوجه الله تعالى

الاجابات فى داخل الموضوع

قديم 06-12-2013, 07:56 PM
أنصار السنة أنصار السنة غير متواجد حالياً

أنصار السنة is on a distinguished road
افتراضي رد: استفسارات لاخواني من أهل الخبرة والمعرفة

الله يجزيك خيرا يا استاذ محمد علي اهتمامك وردك