العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 15-11-2013, 02:19 AM
elghoul10 elghoul10 غير متواجد حالياً

elghoul10 is on a distinguished road
خبر جديد السيارة بتنتش

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته سيارتي دايو لانوس 2001 عامله 109000 كم لاحظت حدوث تنتيشه بسيطه اتناء السير بالسيارة وتظبط وبعدين تنتش نفس التنتيشه البسيطه وتضبط تاني وهكذا علما باني اشعر بهذه التنتيشه اثناء الدوس علي دواسه البنزين فما هو السبب وما هو العلاج افادكم الله كما انني لاحظت انخفاض صوت الموتور واشعر بان السيارة عيزة تبطل بس ما بتبطلش فهل ممكن يكون بوجيهات ام فلتر بنزين ام فلتر هواء ام ماذا مع الشكر وكل عام وانتم بخير
قديم 15-11-2013, 12:17 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السيارة بتنتش

بترتيب الشك
بوجيهات ......... افصل بوجيه بوجيه و اللى ميعملش فرق غالبا حيبقى العيب منه او من سلكه
موبينة تعبانة
فلتر بنزين

لازم مبدئيا تتاكد من دول

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 17-11-2013, 12:07 PM
Osman World Osman World غير متواجد حالياً

Osman World is on a distinguished road

السلام عليكم .....
انا كان عندى النتشة دى وشكيت فى حاجات كتيرة وفعلا غيرتها وهى كانت ( فلتر البنزين - البوجيهات - اسلاك البوجيهات - فلتر الهواء ) لكن برده التنتيشة دى جت بعد كده وشكيت فى تانك البنزين انه عايز يتغير وفعلا حليته بس لقيته نظيف .... وفى الاخر لقيت ان المشكلة سببها طلمبة البنزين وهى كانت سخنت وكانت السبب فى انها مش بتضخ البنزين كويس .... سعرها 650 جنيه جديده من التوكيل .....
يا رب تكون معلومه مفيدة لاى حد يقراها ..
قديم 18-11-2013, 12:48 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Osman World مشاهدة المشاركة

السلام عليكم .....
انا كان عندى النتشة دى وشكيت فى حاجات كتيرة وفعلا غيرتها وهى كانت ( فلتر البنزين - البوجيهات - اسلاك البوجيهات - فلتر الهواء ) لكن برده التنتيشة دى جت بعد كده وشكيت فى تانك البنزين انه عايز يتغير وفعلا حليته بس لقيته نظيف .... وفى الاخر لقيت ان المشكلة سببها طلمبة البنزين وهى كانت سخنت وكانت السبب فى انها مش بتضخ البنزين كويس .... سعرها 650 جنيه جديده من التوكيل .....
يا رب تكون معلومه مفيدة لاى حد يقراها ..
طبعا مفيدة جدا
لانى كنت فاكرها لما تبوظ تقف خالص مكنتش اعرف انها ممكن تقطع

و ربنا يباركلك فى عربيتك و الطرمبة الجديدة و مهم البنزين ميقلش عن التلت بكتيره مينزلش عن الربع عشان فعلا الطرمبة بتتبرد بالغمر فى البنزين

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا