العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 30-09-2012, 02:06 PM
epnmasr epnmasr غير متواجد حالياً

epnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع زيت التعاون الاصفر XPL-SM بالصور واسعار زيوت التعاون

تسلم إيدك على الموضوع

قديم 30-09-2012, 03:00 PM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

تقرير رائع .
انا كمان استخدمت نفس الزيت لعربيتى لانوس بعد معاناة مع زيت موبيل ومن بعده ليكوى مولى (الخدعة الكبرى) والزيت ماشاء الله عليه زى الفل غيرته المرة اللى فاتت على 6000 كم وعامل البنزينة قالى ممكن تمشى بيه تانى ( على كلام العامل الزيت بيمشى 7000 كم واكتر كمان ).
والمرة دى لسه عامل بيه 3000 كم فقط وماشاء الله تمام .
بس انا ماخدتش ميداليه هديه .
انا بغير من بنزينة التعاون فى صلاح سالم.
قديم 30-09-2012, 04:03 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
عن تجربه الحمد لله بحط SL من فتره طويله وصدقونى بغيره تقريبا كل 10000 وساعات اكثر
وسيارتي لانوس 2006 وعامله ولله الحمد في حدود 165000
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 30-09-2012, 05:02 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abokoko مشاهدة المشاركة

عن نفسي لى ملاحظة
ال sm نصف تخليقي حسب ما فهمت فميفعش نحطه بعد زيت معدنى وبالذات للعربيات القديمه
فى التصميم زى 128 وزى عربيتى ال لادا (( ممكن لو من البدايه بعد عمرة الموتور او لو الموتور جديد ))
وهو زيت ل 7000 كيلو وبيستخدموه بتوع تاكسيات ال فيرنا - ده اللى قاله لى عامل البنزينه اللى اعرفه --

ال sl معدنى وهو البديل لشيل الاصفر xhp وهو ل 5000 كيلو -- هيفرق عن الشيل صوت الموتور
شيل اهم اضافاتها للزيت بتعمل على تخفيض صوت الموتور - ده الفرق

عموما هى وجهات نظر
ولولا اختلاف الازواق لبارت السلع

أول حاجة: أوعى تاخد معلوماتك من بتوع البنزينة... الناس دي حاجة من اتنين... يا إما تاجر وعايز يبيعلك حاجة راكده... يا إما جاهل وعامل فيها مفتح وهو ما يفهمش حاجة

تاني حاجة: تصنيف الزيت من ناحية SM أو SL ليس له علاقة من قريب أو من بعيد بكون الزيت تخليقي أو لا

الحروف دي هي تصنيف لما يسمى "مستوى الخدمة" وهي دي اللي بتحدد الزيت ده يقعد في العربية كام كيلو

بس أهم قاعدة نرجعلها في موضوع الزيت هي كتالوج العربية اللي بيحدد أقل مواصفات زيت ممكن نحطه في الموتور، ويتغير كل قد إيه..

طبعا بالنسبة للعربيات الـ128 عموما أي زيت ممكن يتحط في الموتور بدون مشاكل لإن الموتور تصميمه قديم بحيث يناسب الزيوت القديمة اللي حاليا مش موجودة في السوق

اللي عايز يعرف معلومات أكتر عن موضوع الزيت المناسب للعربية يدخل على الموضوع ده:
قواعد اختيار زيت الموتور.. إزاي تعرف الزيت المناسب؟؟؟

ودي وصلة ملف pdf لتصنيف زيوت محركات السيارات من معهد البترول الأمريكي (الـAPI)

...
قديم 30-09-2012, 05:23 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الايطالى الصغير مشاهدة المشاركة

مشكور جدا جدا

معلومات مهمة وجميلة

بس انا رأيى الشخصى

انى اغير كل 1000 او 2000 مش اكثر

علشان اطمن على الموتور واللى بيجراله جوه

انما 7000 ما اقدرش أغيب عنه اكثر من كده
مهما كان الزيت نظيف

وشكرا ليك

1000 أو 2000 كيلو ممكن تبقى صح لو حضرتك بتحط زيت لموتور ديزل (سولار)... إنما مواتير البنزين... أقل مسافة تتعمل بالعربية قبل ما تغير زيت هي 5000 كيلو، وده لاختلاف خصائص الموتور البنزين عن الديزل وكمان اختلاف خصائص الزيت اللي بيتحط.

عموما... لو مش بتتحرك بالعربية كتير... ففي أبحاث حديثة بتقول إن المفروض الزيت ما يقعدش في العربية أكتر من شهرين... عشان تأثير الرطوبة على الزيت.. وهنا ممكن حكاية الـ1000 كيلو تبقى منطقية.

بس أنا مازلت مصر إن موضوع التغيير على 1000 و2000 كيلو دي مسألة تسويقية اللي عاملها شركات الزيوت واللي بيبيعوه

...