العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 03-08-2011, 11:29 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي عدم وضع حزام الامان هو اسرع و افضل طريقة مضمونة للخروج السريع من البرابريز ...... ميتا!!

عذرا على العنوان لانى خفت اكتبه عنوان تقليدى محدش يقراه

اندهشت لما سواق التاكسى قالى و انا بربط الحزام مش مهم انت تربطه يا بيه هما بيدققوا على السواق بس !!
بجد و الله مكنتش اعرف انهم اخترعوا الحزام علشان القانون المصرى بيلزم السواق انه يحطه ( لزوم الشياكة يعنى )
مشكلتنا اننا بنعشق خرق القوانيين بس مش عارفيين ان فى قوانيين مينفعش تنتهك قوانين الفزياء
و احنا صغيرين فلقونا بقوانين نيوتن و منهم
يبقى الجسم الساكن ساكنا طالما لم يؤثر عليه مؤثر خارجى
و يبقى الجسم المتحرك متحركا طالما لم يؤثر عليه مؤثر خارجى

و انا فهمت الدرس بل و طبقته عمليا كمان
و انا رايح درس الانجليزى و كنت طاير بالعجلة ( بورسعيد كانت كلها عجل ) و كان فى تاكسى قدامى و انا طاير وراه المهم كان فى بنت ماشية على الرصيف و انا ما بعاكسش اصلا بس مش عارف ليه بصيت عليها تانى حاجة شفتها التاكسى بيعدى من تحتى ! مش عارف ليه و اترزعت على الارض قدامه و قمت وقفت وسط دهشة الشارع كله
ببص على التاكسى لقيته واقف فى اشارة و السواق بيبصلى و هو فاتح بقه و مبرق
رحت منفض هدومى و ايدى و راجع زى الشاطر ورا التاكسى و شديت العجلة من تحت الاكصدام لانها رشقت بين الاكصدام و الارض

تفسير الى حصل ان التاكسى وقف فى الاشارة و العجلة رشقت فيه من ورا و انا طبقت قانون نيوتن و فضلت متحرك و طرت من فوق التاكسى

تخيل بقا و انت راكب العربية و سايق فانت ماشى بنفس سرعة العربية يعنى تخيل نفسك راكب كرسى ماشى لوحده فى الهوا و انت قاعد عليه بسرعة 80 كم / س مثلا

فلو انت مش رابط الحزام و العربية خبطت و وقفت فانت مكمل ملكش دعوة بالعربية و غالبا القوة الى حتتولد من القصور الذاتى على كتلة جسمك ممكن تقترب او تعدى طن او طن ونص فى اتجاه الحركة فانت حتخرج من البرابريز مش من الباب زى ما انت متعود دايما

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 03-08-2011, 12:18 PM
الصورة الرمزية ironheart
ironheart ironheart غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer
هواياتي: CARS & COMPUTER

ironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عدم وضع حزام الامان هو اسرع و افضل طريقة مضمونة للخروج السريع من البرابريز ...... ميتا!!

مع الاسف بيهتمو بالسواق عشان عجلة القيادة ممكن تموت السائق
جهل

ONE DAY YOU WILL SEE MY PLACE IN THE WORLD OF HISTORY
قديم 03-08-2011, 12:26 PM

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عدم وضع حزام الامان هو اسرع و افضل طريقة مضمونة للخروج السريع من البرابريز ...... ميتا!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ironheart مشاهدة المشاركة

مع الاسف بيهتمو بالسواق عشان عجلة القيادة ممكن تموت السائق
جهل
شكرا على المرور يا باشا

قديم 03-08-2011, 12:58 PM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

موضوع جميل جدا
وفعلا العنوان عامل مهم جدا في قراءة الموضوع
قرات مرة ان لتوزيع اي كتاب ولكي يحقق اعلي نسبة مبيعات يجب اختيار الغلاف جيدا والصورة التعبيرية بطريقة فائقة الي جانب اختيار عنوان مبهر او جديد
بس لو انا ماشية علي سرعة 80 ليه القوة اللي هتتولد هتبقي طن او طن ونص؟

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 03-08-2011, 02:18 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هبه77 مشاهدة المشاركة

موضوع جميل جدا
وفعلا العنوان عامل مهم جدا في قراءة الموضوع
قرات مرة ان لتوزيع اي كتاب ولكي يحقق اعلي نسبة مبيعات يجب اختيار الغلاف جيدا والصورة التعبيرية بطريقة فائقة الي جانب اختيار عنوان مبهر او جديد
بس لو انا ماشية علي سرعة 80 ليه القوة اللي هتتولد هتبقي طن او طن ونص؟
لتخيل الموضوع دون الخوض فى تفاصيل علمية
طاقة الحركة بتتناسب طرديا مع :
  1. الكتلة: بالبلدى لو الى ماشى قطر مش حيبقى زى عربية شاى لو ماشيين بنفس السرعة طاقة الحركة المختزنة تبان فى محاولة الايقاف يعنى علشان اوقف قطر مش زى عربية الشاى بالرغم انهم نفس السرعة
  2. السرعة تربيع : نفس القطركل ما سرعته تزيد طاقته الحركية تزيد و تتطلب قوة فرملية اكبر لايقافه
و مثال تانى لطاقة الحركة :
لو جبت رصاصة و حدفتها على حد حيقولى بلاش سخافة
نفس الرصاصة لما بتنطلق من المسدس و جت فى حد مش حيقول حاجة اساسا

السر فى السرعة الى زودت طاقة الحركة بتاعة الرصاصة حتى لما بتيجى فى حد بترميه لورا كان حد زقه

نيجى بقى لانسان وزنه 70 كيلو جرام مثلا و ماشى بسرعة 80 كم / س حتبقى طاقة حركته الى هى = نصف مضروب فى الكتلة مضروب فى السرعة تربيع
حيطلع تقريبا 17 الف نيوتن متر بالبلدى الطاقة دى تعادل طن و 700 كجم لو حد حاول يوقفه
و طالما دخلنا العلم شوية يبقى حنلاحظ ان اى زيادة طفيفة فى السرعة يقابلها زيادة أوسية فى طاقة الحركة يعنى زيادة رهيبة فى طاقة الحركة مقابل الزيادة الطفيفة فى السرعة