العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 06-07-2011, 02:35 AM
SuccessCre8or SuccessCre8or غير متواجد حالياً

SuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to all
للاهمية متى يجب تغيير زيت الفتيس المانيوال ؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الحقيقة انا ماشي دلوقتي حوالي 65 الف بالعربية (فيرنا) و لسة لحد دلوقتي مغيرتش زيت الفتيس و مش عارف اية الأضرار و لا عارف اية الأعراض اللي تخليني اروح اغيره فوراً ..

شكراً

اللي ميعرفش يقول هجص !

قديم 06-07-2011, 08:18 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: متى يجب تغيير زيت الفتيس المانيوال ؟

والله انا زيك فى نفس الحيرة مش عارف اغيرة باية ولكن يجب تغييرة عند 40 الف او اقل دا كلم التوكيل
ولكن اللى مكتوب فى الكاتالوج انة يتغير بنوع 75w-90
وكل اللى موجود فى السوق 80w-90
موبيل هو اللى موجود انما شل مش لاقى خالص مش عارف بقى اعمل اية وفعلا انا لازم اغيرة اليومين دول
فلو انت عرفت حاجة ابقىقولى جايز نفيد بعض انا معايا فيرنا 2007
وناس تقول لازم يتغير والعربية باردة يعنى اروح قبل الميعاد بحولى 3 ساعات عشان ابرد العربية واغيرة برضة التوكيل قالى لاة احنا بنغيرة وهو سخن عادى جدا
مبنغيرة 80w-90 موبيل مش شل
لو فية جديد قولى
قديم 06-07-2011, 09:46 AM
الصورة الرمزية Meemo The Beast
Meemo The Beast Meemo The Beast غير متواجد حالياً

Meemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant future

زيت الفتيس لا يتغير و انما يزود فقط في حالة انخفاض منسوبه و المنسوب لا ينخفض الا في حالة وجود تسرب ما , لكن حافظ على الزيت الموجود بالفتيس و لا تغيره فقط زوده لو نقص و هذه نصيحة لوجه الله

اذا طال الزمان ولم تروني ......... فهذا اسمي فتذكروني
اذا دفن جسمي تحت الرمال ......... فهذا خطي لا يزال
لا إلــــــــــــه إلا أنت ســــبحانك إني كنت من الظالميــــــــــــن

Ayman M. Zaki

قديم 06-07-2011, 10:40 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

كنت فعلا حقول ميتغيرش بس طالما مكتوبة يبقي يفضل الالتزام بالتعليمات

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 06-07-2011, 02:22 PM
SuccessCre8or SuccessCre8or غير متواجد حالياً

SuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to all

مازالت الحيرة مستمرة

اللي ميعرفش يقول هجص !