العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 19-02-2011, 10:22 PM
mrpg mrpg غير متواجد حالياً

mrpg is on a distinguished road
افتراضي اعرف منين ان الماتور عايز خرط ولا عايز طقم شنبر

السلام عليكم

انا فكيت وش السلندر ولاقيت جوان وش السلندر ضارب وجيت هزيت البساتم بستم بستم لاقيت فيه واحد بس هوا الي بيتهز بطريقة بسيطة والباقي ثابت

هل العربية هتحتاج خرط شميز ولا فقط اغير جوان وش السلندر والشنابر وكده فل

مع العلم انها عامله 57 الف كيلو بس

ارجو الافاده
قديم 19-02-2011, 10:35 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اعرف منين ان الماتور عايز خرط ولا عايز طقم شنبر

طيب نحلل الأمور مع بعض قبل أخذ قرار

1- ماهو سبب تغيير جوان الوش

2- ماهى حالة المكنه قبل حل الوش من جهة السحب وثبات عملية الحريق

3- هل المكنه كانت بتاكل زيت

4- هل كنت بتلاحظ تتليته للمكنه وهى على السلانسيه

أنا عارف أنك عامل 57 ألف

بس ياريت تجاوبنى أولا

على الأسئله الأربعه السابقه

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 19-02-2011, 10:57 PM
mrpg mrpg غير متواجد حالياً

mrpg is on a distinguished road

بص يباشا اسباب فك الماتور كالتالي
اولا الماتور مجاري الزيت بتاعته مسدوده يعني مع اول الدوارة بيرفع زيت عند الكامات وبعدين يقطع زيت الزيت متجلت في المجاري لان صاحبها الاولاني كان مهمل فيها
ثانيا اولا ميدور المادور مره واحده حرارته ترتفع وده من علامات ان وش السلندر ضارب وفعلا لما فكرت لاقيته كده
ثانيا البوجيهات بتبقى معرقة زيت وده بيطفي المتور يعني يدور ربع ساعه بالكتير في حاله غير مستقره وبعدين يطفي افك البوجيهات الاقيها معرقة زيت
ثالثا الصبابات كلها عايزه يتعملها تطبيع على القواعد بتعاتها لاني عملتلها تست لاقيتها بتسرب والمكنه وهيا دايره كانت بتعمل باك في
السحب بتاعها زي الزفت كانت لما ادوس بنزيم مره واحده تطفي لازم ادوس واحدة واحده والسحب بتاعها تقدر دقول معدوم:D

بص يباشا انا جديد في الميكانيكا فالخبره بتاعتي بسيطة فارجو منك تساعدي
قديم 19-02-2011, 11:02 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrpg مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

انا فكيت وش السلندر ولاقيت جوان وش السلندر ضارب وجيت هزيت البساتم بستم بستم لاقيت فيه واحد بس هوا الي بيتهز بطريقة بسيطة والباقي ثابت

هل العربية هتحتاج خرط شميز ولا فقط اغير جوان وش السلندر والشنابر وكده فل

مع العلم انها عامله 57 الف كيلو بس

ارجو الافاده
بص يا نجم ..

طبيعى البساتم تكون مهوية بنسبه بسيطة جدا (2 او 3 مللى مثلا) وتتهز فى ايدك ..

لانك جستها وهى بارده .. ولما يسخن الموتور (فى حالته الطبيعية اثناء المشى) بيحصل تمدد للبساتم وبيروح الخلوص ده (تبع نظرية تمدد المعادن) .. تمام ..

دى حاجة ...

الحاجة التانية هو انت متاكد ان العربية محتاجة تغير شنابر (نص عمره) ؟؟؟؟

طيب عموما موضوع الخرط ده مش هيبان الا لما البساتم تتحل خالص من المكنه وتشوف بنفسك اذا كانت الشمايز مجرحة او فيها اى تآكل (مش ناعمة وملساء يعنى) يبقى كده هتحتاج تتخرط ...

لو محتاج خرط يبقى للاسف انصحك بموتور جديد او حتى نص تحتانى افضل لانك لما تخرط الموتور نظريا مش هيرجع زى الاول لان هيحصل توسيع لحجم الغرف وبالتالى هتزود الخلوص ما بين البساتم والشمايز وهيحصل تهريب للحرق ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 19-02-2011, 11:22 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

اولا الماتور مجاري الزيت بتاعته مسدوده يعني مع اول الدوارة بيرفع زيت عند الكامات وبعدين يقطع زيت الزيت متجلت في المجاري لان صاحبها الاولاني كان مهمل فيها
مستحيل

الزيت يكلكع فى المجارى

أكيد مصفة الزيت عندك مليسه وفيها كلاكيع وساخه سداها

أو عيب فى طلمبة الزيت

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير