العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 16-03-2011, 05:46 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: ممكن مساعدة "عندى اختراع جديد" خاص بناقل الحركة العادى

it is easy to make some thing the same looks like that

قديم 16-03-2011, 07:37 PM
الصورة الرمزية tarek_sayed
tarek_sayed tarek_sayed غير متواجد حالياً

tarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to behold

شكرا يا فنان لكن انا بصراحة فكرت في فكرتك دي من حوال سنتين لكني ترددت في التصميم لشيئ مهم وهو ان ازاي العربية هاتحس بتسارعها او تباطؤها تباعا يعني في العر بية الأتوماتك قوة او ضعف الزيت في الموتور هو اللي بيتحكم في تسارع او تباطؤ نقلات الحركة لكن علي العموم انا برضة عندي برائة اختراع سوف تذهل العالم وبالنسبة للشرائح الألكترونية دي سهلة عندي اللي يصممها ويبرمجها زي ما احنا عايزين وينفذها في الصين خلال اسبوعين لذا ارجوا مراسلتي للأهمية
طارق سيد احمد
اسيوط
0146699055
tarek_sayed@yahoo.com
قديم 16-03-2011, 10:35 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek_sayed مشاهدة المشاركة

شكرا يا فنان لكن انا بصراحة فكرت في فكرتك دي من حوال سنتين لكني ترددت في التصميم لشيئ مهم وهو ان ازاي العربية هاتحس بتسارعها او تباطؤها تباعا يعني في العر بية الأتوماتك قوة او ضعف الزيت في الموتور هو اللي بيتحكم في تسارع او تباطؤ نقلات الحركة لكن علي العموم انا برضة عندي برائة اختراع سوف تذهل العالم وبالنسبة للشرائح الألكترونية دي سهلة عندي اللي يصممها ويبرمجها زي ما احنا عايزين وينفذها في الصين خلال اسبوعين لذا ارجوا مراسلتي للأهمية
طارق سيد احمد
اسيوط
0146699055
tarek_sayed@yahoo.com
: 14369D~149:
قديم 02-05-2011, 07:31 AM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king2islam مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
شباب ارجو المساعدة من فتره كنت فكرة فى اختراع جديد خاص بناقل الحركة العادى وكنت حبت انى استفيد ببعض المعلومات منكم انا عندى عربيه قيات ريجاتا 85 وكنت زهقت من الفتيس اليدوى وحبيت اغيره الى اتوميتك بس لقيت ان العربيه مش تستاهل انها يركب لها واحد ففكرت ان فى كتير من الناس بتحب انها تستخدم العربيات الاتوميتك بس بتخاف من تكلفة الاعطال والتصليح لعلبة التروس الاتوميتك ففكرت ليه ميكونشى فى جهاز خاص بتغير القياده من عادى الى اتوميتك بدون تغير اى جزء فى علبة التروس العادية والحمد الله وصلت للفكره وصممتها ونظريا شغاله 100% بس حبيت اتأكد اذا كان فى حد مهتم بجهاز زى ده ولا لاء فأرجو اذا كان عند اى حد تعليق يرد عليا او انه لو حابب نتعاون مع بعض يراسلنى على البريد ده nc_newlook@yahoo.com
============
كمان ارجو اذا كان فى حد سمع عن جهاز زى ده يعرفنى لانى بصراحه مش عايز استمر فى تجربه مش هتفيد اى احد فى الاخر هضيع وقتى وبس وشكرا لكم واسف على الاطاله
بسم الله الرحمن الرحيم . الفكره ممتاره وانا على استعداد لتمويلك باى قطعه غيار مجانى اخوك طارق ابوذيد تاجر قطع غيار استيراد وعلى استعداد تام للمساعده والله الموفق .

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431
قديم 02-05-2011, 03:27 PM
الصورة الرمزية hisham750
hisham750 hisham750 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير لله
التخصص العملى: ICT
هواياتي: السيارات و السفر وكرة القدم

hisham750 has a spectacular aura abouthisham750 has a spectacular aura about

بالتوفيق ان شاء الله هما دول ولاد مصر

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم