العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 22-12-2010, 01:51 AM
walidelwahsh
Guest

للاهمية ماهي فائدة ثرموستات كوعه المية؟؟؟؟

دلوقتي هل الثرموستات دي مهمة ولا لأ؟
يعني اعتقد انها بتدي اشارة للكمبيوتر عشان ان كل ما الماتور يسخن تدي اشارة يزود كمية المية اللي جاية من الريداتير عشان تبريد البلوك ...صح....
طب انا لما اشيلها خالص
مش انا كدا اضمن ان الكوع دي داخل منها كمية مية على اتساعها...يعني كمية المية كبيرة دائما ودا المفروض انه يخللي الموتور مايسخنش خالص
صح ولا غلط...ارجو من السادة الاعضاء خاصة م/سمير ان يقولو الراي الصح.....
شكرا ومتابع
قديم 22-12-2010, 02:13 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ماهي فائدة ثرموستات كوعه المية؟؟؟؟

هدف ترموستات الكوعة تقليل فعالية نظام التبريد فى بداية تشغيل الموتور لتسخينه بسرعة وفائدته كبيرة فى البلاد اللى الجو فيها بيوصل لدرجة التجمد لكن انا مقتنع بعدم فائدته فى جونا فى مصر
حسب معلوماتى المتواضعة مفيش ترموستات ذكى فى العربيات بتاعتنا يعنى مفيش علاقة او تواصل بين الترموستات وال ECU
بس لازم تحدد نوع العربيه
باختصار رائى لو الترموستات غالى او مش متوفر نوعيات بجودة عالية فالافضل الغائه بدلاُ من المخاطرة باستخدامة وفقدان الموتور فى حالة تكرار تعطله

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 22-12-2010, 02:19 AM
walidelwahsh
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

هدف ترموستات الكوعة تقليل فعالية نظام التبريد فى بداية تشغيل الموتور لتسخينه بسرعة وفائدته كبيرة فى البلاد اللى الجو فيها بيوصل لدرجة التجمد لكن انا مقتنع بعدم فائدته فى جونا فى مصر
حسب معلوماتى المتواضعة مفيش ترموستات ذكى فى العربيات بتاعتنا يعنى مفيش علاقة او تواصل بين الترموستات وال ECU
بس لازم تحدد نوع العربيه ....سيات توليدو 96
باختصار رائى لو الترموستات غالى او مش متوفر نوعيات بجودة عالية فالافضل الغائه بدلاُ من المخاطرة باستخدامة وفقدان الموتور فى حالة تكرار تعطله
اصلي بسال عشان انا هاروح التوكيل قريب ان شاء الله اغير الريداتير فكنت شايل الكوعه اللي فيها ثرموستات وانا بسأل عشان لو لقيت سعرها كويس مش مغالى فيه هل الافضل اركبها ولا اسيبها كدا زي ماهي وخلاص

مشكور يا ابونورا على ردك السريع جدا دا
قديم 22-12-2010, 03:02 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اذا كانت مش غاالية الافضل تركبها زى ما الخواجة عايز بس انا شايف انها ملهاش لازمة فى الجو عندنا وفيه ناس شايفه انها مفيدة ولو الموتور اشتغل فى درجة حرارة اقل من المتوسط هيتضرر ولو بشكل نسبى
بس انا عن تجربه فى عربيتى وعربيات ناس كتير بتتشال ومفيش اى مشكلة بالعكس بتريح دماغك من اعطالها
وعن تجربه برضو فى كل الاحوال حتى فى عز الشتاء وحتى لو بجرى بالعربيه فى وش الهواء درجة حرارة الموتور مبتنزلش عن الربع وده كافى لتشغيل الموتور بكفائه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 23-12-2010, 02:21 AM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold

بس ياابو نورا هو الصح مثلا عندي فالنص ولاحظت انو فالشتاء بتنزل بس مبتوصلش للربع ده كده مش مضر صح الترموستات راكبة امال لو متشالة حال المؤشر ايه؟ كنت قريت ان الثرموستات لما يتلغي ان التبريد والتسخين المفاجيء مضر بالمعدن المصنع منه الموتور