العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 28-10-2010, 02:06 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي رد: أنا خايف جدأومش عارف أعمل أية برجاء المساعدة

طمنا عليك ،،، ايه الاخبار

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 28-10-2010, 03:04 PM
gogofreedome gogofreedome غير متواجد حالياً

gogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamhussein0 مشاهدة المشاركة

طمنا عليك ،،، ايه الاخبار
الحمد لله كله خير البشمهندس samirayad عامل معايا مجهود جامد ربنا يكرمة وانا متابع نقصان المية فى القربة وبعديه هقرر أعمل اية
قديم 28-10-2010, 07:05 PM

gogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura about

السلام عليكم
اولاً : الحمد لله مفيش مية بتنقط من العربية يعنى دورة المية مغلقة
ثانياً : القربة نقصت حاجة بسيطة قوى
ثالثاُ : أنا لاحظت أن مروحة التبريد مبتبطلش خالص طول مالعربية واقفة ودايرة سلانسية وطبعاً
الجو مش حر بس بتطفى وتشتغل لما بتكون العربية بتجرى والهوا مقابل الردياتيربتشتغل وتطفى مع الثرموستات وعلى
فكرة الطلمبة تقليبها كويس والدياتير مغسول ونضيف مش دا كدا ممكن يؤكد أن الجوان مش
مزبوط !!!!

التعديل الأخير تم بواسطة gogofreedome ; 28-10-2010 الساعة 07:12 PM
قديم 29-10-2010, 02:23 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

تابع برضه

يوم أو يومين الحراره والميه فى القربه

وأبقى أكشف على البوجيهات

لقيت الميه بتقل مع شغل المكنه على سرعات أو غير سرعات

مع حرصك التام على وضع حرارة المكنه على مؤشر الحراره

ولقيت البوجيهات بدأ يظهر عليها آثار صدأ

توكل على الله وغير جوان وش السلندر

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 31-10-2010, 11:58 AM

السلام عليكم
أنا روحت إمبارح عند الميكانيكى وخليتة يفك وش السلندر ويغير الجوان والمفاجئة فعلاً الجوان طلع متحمص من عند فتحات المياه أول لما مسكتة من عند الحتة المتحمصة أتفتت طبعاً أنا اول مرة اشوف الجوان دة وأول مرة أساساً أشوف موتور العربية من جوة ولقيت كمان فى حتت مصدية على الجوان ومكان الحتت المتحمصة فى الجوان متكلة فى وش السلندر بس الميكانيكى قال لى دية حاجة مش خطيرة بس أنا مش عارف أيه هو الخطير علشان أقول ده مش خطير المهم راح نضف وركب الجوان وقفل الموتور بس حصبت حاجة كدة مش عارف دية خطيرة ولا لاء المساعد بتاع الميكانيكى وهوبيقفل غطاء التكيهات راح عصر الجوان بتاع الغطاء وقطع حتة منه بطول صباع اليد ووقعها مع الزيت ونزلت فى فتحة الزيت أنا أتخضيت بس الميكانيكى قال لى متتخضش قوى دية هتدوب فى الزيت أو هتنزل فى الكرتيرة وروحت بعديها مجرب العربية بس محستش بفرق عن الأول غير أن rpm بيلعب ولما بدوس بنزين يزبط والعربية بتترعش رعشة خفيفة بتروح وتيجى بس بصفة عامة أنا أرتحت لما حليت الجوان وطلع بايظ وكان الميكانيكى قال لى أسبوع 10 ايام وتعالى أربط تانى على وش السلندر لما يكون طبع .
بس أنا عايز اعرف من حضراتكو اية اليى أنا أتأكد منة أن العربية كدة تام ولية rpm بيلعب .