العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 27-10-2010, 09:44 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنا خايف جدأومش عارف أعمل أية برجاء المساعدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogofreedome مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله
الحكاية هى أن العربية سخنت منى ووصلت لغاية الأحمر روحت مبطل التكيف راحت الحرارة ابتدت تنزل روحت للميكانيكى راح غير طرمبة المية علشان كانت بتنقط قولت أروح لميكانيكى تانى علشان اطمن روحت لواحد تانى فك البوجيهات لقى فى صدا على الشمعة وقالى دا جوان وش سلندر بصراحة انا اتخضيت روحت مغير البوجيهات وقلت يمكن البوجيهات هى الينوعها وحش وركبت غيرها لقيت العربية صوتها هدى وحسيت أنها أظبتط روحت لميكانيكى تالت قالى لوالشمكان بينزل مية لما بتزود يبقى وش أو فى مية على الزيت أو زيت على المية الحمد لله مفيش مية على الزيت أو زيت على المية بس الشكمان بيترتش مية بس مش كتير يعنى ميش بتدلق مية لا بترش معنى دة اية ياريت حد يرد عليا ولكم جزيل الشكر
أه العربية لادا سمارا 2007
ولى عندك سؤال تقريرى

هل وضع الميه الخارجه من الشكمان حاليا زى زمان

قبل تعرض المكنه لأرتفاع فجائى فى الحراره ووصول التدريج على مؤشر الحراره

إلى الوضع الخطر الأحمر ..................؟

لما تجاوب على السؤال ده

حتعرف على طول

ماهو الواجب عليك أجراؤه ( حفاظا على مكنة سيارتك )

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 27-10-2010, 09:56 PM
gogofreedome gogofreedome غير متواجد حالياً

gogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

لا كده الكلام يخوف

ومعناه فيه شوية كبس بيهربوا لمية التبريد وبيرفعوا الحراره

كنصيحه عامه

جرب تكشف على البوجيهات تانى

لقيت عليها آثار صدأ تانى

يبقى ما باليد حيله

ولازم تغير الجوان

وأحساسى الفنى بيقوللى أن الجوان عندك بأه غير صالح حاليا

على فكره

أنا عندى العربيه لسه عامله 23 ألف كيلو

ومن يوم ماجيبتها

مفيهاش موضوع طرطشة الميه الوارده فى موضوعك

موضوع الميه ده أساسا بيعتمد على مدى رطوبة الهواء الموجود داخل الشكمان

ليس أكثر من هذا
بصراحة يابشمهندس أنا بقيت مش عارف ومحتار أنا بردو زى أحساسك دة والميكانيكى بردو نفس الكلام بس القضية اليمخوفانى هل دة يأثر على العربية هى عامله 50 الف كم وبقالها 3 سنين وأنا أول يد عاليها
السؤال : هل ممكن لو فكيت وش السلندر وطلع مفيش الميكانيكى يغير الجوان ولا يركب القديم ؟
السؤال الثانى : تغير الجوان يعيب العربية ؟
وعموماً انا حطيت كرتونة تحت العربية علشان أتأكد أنها مفيعاش تسريب من أى حاجة وبكرة انشاء الله هتابع طول اليوم قربة المية ولو لاقيت فى نقص فى القربة هتوكل على الله وأحل وش السلندر فى الأجازة لو لاقيت مفيش نقص مية خلاص يبقى الحمد لله وأقعد ساكت .
قديم 27-10-2010, 10:03 PM
الصورة الرمزية samirayad

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

السؤال : هل ممكن لو فكيت وش السلندر وطلع مفيش الميكانيكى يغير الجوان ولا يركب القديم ؟
دور على الجوان الأول وهاته معاك قبل ماتتخذ أى أجراء

على فكره

ماينفعش الجوان القديم يتركب تانى نهائيا ( حتى لو كان شكله سليم )

مع جوانات وش السلندر

طالما حتحل ............يبقى لازم جوان جديد

السؤال الثانى : تغير الجوان يعيب العربية ؟
أطلاقا ....ومفيش أى مشكله نهائيا

وبكرة انشاء الله هتابع طول اليوم قربة المية ولو لاقيت فى نقص فى القربة هتوكل على الله وأحل وش السلندر فى الأجازة لو لاقيت مفيش نقص مية خلاص يبقى الحمد لله وأقعد ساكت . <!-- / message -->
ده الحل الأمثل وخلاصة القول

بعد ما تتأكد تماما من عدم تواجد سبب ظاهرى لنقص المياه معاك وده بيبان من خلال الفحص الظاهرى ( الرؤيه الثاقبه داخل الحوض وأسفل المكنه )

قال رسول الله

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 27-10-2010, 10:16 PM
gogofreedome gogofreedome غير متواجد حالياً

gogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

ولى عندك سؤال تقريرى

هل وضع الميه الخارجه من الشكمان حاليا زى زمان

قبل تعرض المكنه لأرتفاع فجائى فى الحراره ووصول التدريج على مؤشر الحراره

إلى الوضع الخطر الأحمر ..................؟

لما تجاوب على السؤال ده

حتعرف على طول

ماهو الواجب عليك أجراؤه ( حفاظا على مكنة سيارتك )
مرة من سنة كدة كنت عند ميكانيكى التوكيل وكان معاه مهندس من التوكيل وكنت بشتكى ان المية بتنقص وكانت العربية دايرة بقلها كتير وسخنة والمروحة مكانتش بتفصل الميكانيكى قال دا عادى علشان الحر والهندس قال دا جوان علشان الشكمان بيجيب مية والعربية سخنة بس بعد شوية أكتشفت أن القربة مشرخة وغيرتها وبردة المية بتنقص بس مش كتير يعنى كل يوم أو أتنين نص كوباية وكانت بتسخن(92 :95 وهى على الطوالى والمروحة مبتفصلش خالص لا على السلانسية ولا على السريع لافى الصيف ولا فى الشتاء لغاية لما سخنت وجابت العلامة الحمراء
قديم 27-10-2010, 10:25 PM
الصورة الرمزية samirayad

حقولك على محاوله مش بطاله

روح للميكانيكى وأعمل المحاوله دى قبل موضوع الحل

قوله أنا عاوز أشد على رباطات وش السلندر شويه بترتيبها الهندسى الصح

وجرب المكنه بعد الرباط على مسامير الوش

ممكن ده يجيب معاك نتيجه كويسه ومتحتاجش تحل الوش

دى مجرد محاوله وأنت ونصيبك

قال رسول الله

صدق رسول الله

م/سمير