العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 30-12-2012, 04:46 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محاولة اصلاح الفتيس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karqur مشاهدة المشاركة

تسلم ياباشا
ربنا يكرمك

قديم 19-03-2013, 04:19 AM
الصورة الرمزية adham.com
adham.com adham.com غير متواجد حالياً

التخصص العملى: System Administrator IT

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute

والله انت 100 100
انا عندي كام مشكلة في الفتيس و بفكر اعمل زيك بالضبط
بس سؤال
1 - هل الغوايش بتتباع جاهزة و لا عملتها عند الخراط
2 - انت اشتريت الونش الزرافة دة منين ههههههههه و بكام - دة شكله غالي

:0181D~146:
قديم 19-03-2013, 11:12 AM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adham.com مشاهدة المشاركة

والله انت 100 100
انا عندي كام مشكلة في الفتيس و بفكر اعمل زيك بالضبط
بس سؤال
1 - هل الغوايش بتتباع جاهزة و لا عملتها عند الخراط
2 - انت اشتريت الونش الزرافة دة منين ههههههههه و بكام - دة شكله غالي

:0181D~146:
ربنا يكرمك .... موضوعك بتاع عزل و فرش العربية يستحق الاشادة .... و انا شايف انه اصعب من موضوع الفتيس ده بمراحل
الاجابة عن اسئلتك :-
1- الغوايش بتشتريها جاهزة ..... و هى فى الغالب بتكون من النحاس .... حضرتك بتاخد الغوايش القديمة .... و توريها للبائع ... و بيجبلك زيها ... اهم حاجة انك تقارن بين القديمة و الجديدة ... الحواف و الجوانب لازم تكون حادة .... و لو فيها دورانات يبقى دى لازم تتغير

2- ونش الزرافة ده كان بحوالى 1000 جنيه ..... انا جبته من عندنا فى اكتوبر ... من مجمع على الدين .... و لقيته فى شارع الجمهورية ارخص شوية
و اى استفسار انا فى الخدمة

قديم 20-03-2013, 03:02 AM
الصورة الرمزية adham.com
adham.com adham.com غير متواجد حالياً

التخصص العملى: System Administrator IT

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

ربنا يكرمك .... موضوعك بتاع عزل و فرش العربية يستحق الاشادة .... و انا شايف انه اصعب من موضوع الفتيس ده بمراحل
الاجابة عن اسئلتك :-
1- الغوايش بتشتريها جاهزة ..... و هى فى الغالب بتكون من النحاس .... حضرتك بتاخد الغوايش القديمة .... و توريها للبائع ... و بيجبلك زيها ... اهم حاجة انك تقارن بين القديمة و الجديدة ... الحواف و الجوانب لازم تكون حادة .... و لو فيها دورانات يبقى دى لازم تتغير

2- ونش الزرافة ده كان بحوالى 1000 جنيه ..... انا جبته من عندنا فى اكتوبر ... من مجمع على الدين .... و لقيته فى شارع الجمهورية ارخص شوية
و اى استفسار انا فى الخدمة

ربنا يخليك و يباركلك
و شكرا لك علي اعجابك لموضوعي ... دة شرف ليا طبعا و وسام
انا حاليا في مرحلة فك الفتيس بنفسي و ربنا يسهل أحاول اصلحه و أغير الغوايش
و أشكرك علي ردك و اهتمامك الجميل
قديم 31-03-2013, 05:06 PM

ان شاء الله مش حصلح عندكم

الكلمات الدليلية
بليزر, sw465, عمرة فتيس, فتيس, فتيس مانيوال