العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 09-05-2011, 07:20 PM
الليدى ديانا الليدى ديانا غير متواجد حالياً

الليدى ديانا will become famous soon enough
افتراضي A B S

هل من الضرورى ساعة ما اشترى العربية لازم يكون فيها فرامل ABS
قديم 09-05-2011, 07:22 PM
powerofdream powerofdream غير متواجد حالياً

powerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant future
افتراضي رد: A B S

اكيد لاء بس هي بتبقي موضوع امان وراحة اكتر

جهاز كسر زيرو بالعلبة والضمان وكامل المشتملات وامكانيات عالية

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...599#post583599
قديم 09-05-2011, 07:32 PM
الليدى ديانا الليدى ديانا غير متواجد حالياً

الليدى ديانا will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة powerofdream مشاهدة المشاركة

اكيد لاء بس هي بتبقي موضوع امان وراحة اكتر
بما انك متخص فى هذا المجال انا قرات التقرير الى انت عامله عن الفرامل بس لم افهم شى اسفة من النواحى الفنية الدقيقة لا اعرفها بدقة المهم انا معيش امكانية انى ادفع الفرق بتاع السعر بس لو حضرتك قولت لى انها ضرورية قوى لامان اولادى وانا لما نركب السيارة مع اننا مش اصحاب السرعات العالية فاية رايك هلى اجى على نفسى وادفه فرق السعر نيو اكسنت اوتو فقط و فل اوبشن من غير الفرامل abs ولا اشترى من غيرها شكرا
قديم 09-05-2011, 08:05 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الليدى ديانا مشاهدة المشاركة

بما انك متخص فى هذا المجال انا قرات التقرير الى انت عامله عن الفرامل بس لم افهم شى اسفة من النواحى الفنية الدقيقة لا اعرفها بدقة المهم انا معيش امكانية انى ادفع الفرق بتاع السعر بس لو حضرتك قولت لى انها ضرورية قوى لامان اولادى وانا لما نركب السيارة مع اننا مش اصحاب السرعات العالية فاية رايك هلى اجى على نفسى وادفه فرق السعر نيو اكسنت اوتو فقط و فل اوبشن من غير الفرامل abs ولا اشترى من غيرها شكرا
السلام عليكم اسمحيلى حضرتك اتدخل فى الموضوع

بدون الدخول الى النواحى الفنية فرامل ABS هو نظام يمنع انزلاق السيارة و خصوصا عند الفرامل المفاجئة أو فى حالات المطر و الأرض عندما يكون عليها رمل أو زيت

يعنى لما حضرتك تفرملى عمر ما العربية هتتزحلق و تزحف مع الفرامل من النوع ده و كمان ده بيبقى مهم جدا لما تفرملى فى المنحنيات و بيكون توجيه العربية اكتر دقة كمان يعنى الدركسيون بيوديكى فى الحتة اللى انتى عاوزاها بالظبط لو انتى بتفرملى و انتى بتلفى بعكس الفرامل العادية

انا من رأيي انه من مواصفات الامان المهمة جدا جدا جدا جدا و يا ريت حضرتك تجيبى عربية فيها ABS لأنها بصراحة انقذتنى انا شخصيا من كذا حادثة بفضل ربنا و ستره

و ربنا يوفقك لما فيه الخير ان شاء الله

و ده كذا فيديو بيوضح الفرق بين الفرامل العادية و ا ايه بى اس

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!

التعديل الأخير تم بواسطة bmkbmk ; 09-05-2011 الساعة 08:15 PM
قديم 09-05-2011, 08:15 PM
powerofdream powerofdream غير متواجد حالياً

powerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

السلام عليكم اسمحيلى حضرتك اتدخل فى الموضوع

بدون الدخول الى النواحى الفنية فرامل ABS هو نظام يمنع انزلاق السيارة و خصوصا عند الفرامل المفاجئة أو فى حالات المطر و الأرض عندما يكون عليها رمل أو زيت

يعنى لما حضرتك تفرملى عمر ما العربية هتتزحلق و تزحف مع الفرامل من النوع ده و كمان ده بيبقى مهم جدا لما تفرملى فى المنحنيات و بيكون توجيه العربية اكتر دقة كمان يعنى الدركسيون بيوديكى فى الحتة اللى انتى عاوزاها بالظبط لو انتى بتفرملى و انتى بتلفى بعكس الفرامل العادية

انا من رأيي انه من مواصفات الامان المهمة جدا جدا جدا جدا و يا ريت حضرتك تجيبى عربية فيها ABS لأنها بصراحة انقذتنى انا شخصيا من كذا حادثة بفضل ربنا و ستره

و ربنا يوفقك لما فيه الخير ان شاء الله
دا احسن رد يا فندم , الشرح والرد في الاتقابس هنا
جزاكم الله كل خير
وطالما فيها اولاد يبقي خلينا في الامان اكتر
وانا ولا متخصص ولا حاجة كلنا اتعلمنا وبالتوفيق ان شاء الله

جهاز كسر زيرو بالعلبة والضمان وكامل المشتملات وامكانيات عالية

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...599#post583599