العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > هوندا Honda

قديم 11-12-2009, 03:05 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير شامل عن هوندا سيتي الجديده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

العربية حسنوا شكلها عن قبل كدة كتير و ان كانت من وجهة نظرى محتاجة تتحسن كمان... ما يميز السيارة هى جودة الخامات و التقفيل العالية جدا و قوة المحرك بالنسبة لحجم السيارة وايضا طريقة وضع المحرك البعيد عن مقصورة الركاب و البعيد ايضا عن مقدمة السيارة و الراديتير و هو ما يقلل دخول الضوضاء و الحرارة الى مقصورة الركاب و يحسن اداء دورة التبريد و يمنع تضرر اجزاء السيارة الداخلية فى حالة الحوادث لا قدر الله
و من جوة برده مش بطالة بالنسبة لشكل الداش بورد يعنى
اما بالنسبة للصاج .. فا هو اضعف من الكرتون بشوية ,, انا لما بريح صباعى عليه بحس انه فبر والله مش صاج

عموما شايف العربية عموما كويسة و من احسن السيارات فى فئتها و ان كان يعيبا سعرها العالى بالنسبة للكرتون الى مركبينه على انه صاج
كل الحديث كده صاجه خفيف عشان العربيه تجري
و الشركه تصنع العربيه بمحرك صغير اقتصادي
بس العربيه مش ورق للدرجه اللي بتوصفها

قديم 11-12-2009, 02:14 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pro mada مشاهدة المشاركة

كل الحديث كده صاجه خفيف عشان العربيه تجري
و الشركه تصنع العربيه بمحرك صغير اقتصادي
بس العربيه مش ورق للدرجه اللي بتوصفها

هو صحيح يا باشا الجديد كله صاجه خفيف
بس انا فى اليوم ده شفت السيتى و الاوكتافيا و اللانسر و الكرولا ... كانت لفة كاملة على المعارض و كنت مهتم بكل التفاصيل لأن كان معانا واحد صاحبنا عاوز يقارن و يشترى...
اقوى صاج طبعا هو بتاع الاوكتافيا ..... دبابة ما شاء الله
اضعف صاج السيتى ..... اضعف من الكرتووون بشوية ...... تعالى جنبها يا ريس و ريع بصباعك على الرفرف مثلا هتلاقيه دخل معاك لجوة

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 12-12-2009, 07:20 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

هو صحيح يا باشا الجديد كله صاجه خفيف
بس انا فى اليوم ده شفت السيتى و الاوكتافيا و اللانسر و الكرولا ... كانت لفة كاملة على المعارض و كنت مهتم بكل التفاصيل لأن كان معانا واحد صاحبنا عاوز يقارن و يشترى...
اقوى صاج طبعا هو بتاع الاوكتافيا ..... دبابة ما شاء الله طبعا و ربنا يبارك لملاكها
اضعف صاج السيتى ..... اضعف من الكرتووون بشوية مش للدرجه يا هندسه...... تعالى جنبها يا ريس و ريع بصباعك على الرفرف مثلا هتلاقيه دخل معاك لجوة
انا هقولك رأيي في موضوع الصاج ده باللينك ده
http://www.masrmotors.com/vb2/showthread.php?t=16241
معلش هو موضوع طويل شويه
بس بيتكلم عن الامان في العربيات من كل الجوانب
و ميرسي يا باشا علي الرد

قديم 12-12-2009, 07:55 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pro mada مشاهدة المشاركة

انا هقولك رأيي في موضوع الصاج ده باللينك ده
http://www.masrmotors.com/vb2/showthread.php?t=16241
معلش هو موضوع طويل شويه
بس بيتكلم عن الامان في العربيات من كل الجوانب
و ميرسي يا باشا علي الرد
صباح الورد يا باشا و شكرا على المتابعة
هى الفكرة بس يا باشا ... ان انا بقر حقيقية واقعة وانا عن نفسى مش مستعد اركب عربية لو واحد ريح عليها ولا قعد عليها فى الشارع تتعوج...بغض النظر ده صح ولا غلط بالنسبة لعوامل الامان يعنى ..
انا متأكد ان الشاسيه كويس بس الصاج بصراحة ضايع.... و ان شاء الله انا رايح اعمل تست درايف للهوندا بايلوت النهاردة انا و الاستاذ شريف منسى و ان شاء الله نكتب لكم تقرير مفصل عن اللى هيحصل

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!

التعديل الأخير تم بواسطة bmkbmk ; 12-12-2009 الساعة 08:11 AM

الكلمات الدليلية
سيتي