العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > هوندا Honda

قديم 22-08-2009, 07:34 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي هوندتى حبى أنا

منذ ثلاث سنوات و نصف تقريبا لم أكن امتلك من حام لسيارات سوى سيارة جولف II كانت فى الواقع السيارة التى إشتراها لنا (أنا و أخى ) الوالد لكنى استوليت عليها بعد زواجى

كانت سيارة عظيمة و شهدت مع قصة كفاح دامت عشر سنوات تقريبا و لم تبخل بالغالى و النفيس على فساعدتنى فى عملى و لعبى و حبى وإعدادى لشقتى و شقة أخى و فرحى و زواجى و ولادة بناتى و تعليم زوجتى القيادة أيضا .

كانت موديل 89 1300 سى سى خالية من كل معانى الدلع و اللذى منه لكن سيارة راجل لم تكسفنى كثيرا و فى أحرج الظروف .

و مع حلول عام 2005 و اقتراب موعد إنتهاء المنطقة الحرة فكرت أنه أن الأوان لتحديث السيارة للاستفادة بالتخفيض الجمركى قبل إلغاءه و بدأت رحلة البحث عن سيارة مناسبة ....... فى البداية فكرت فى الكورى هويونداى أكسنت الجديدة الأمريكانى (و هى شبيهة الفيرنا المصرى) ثم الدايو لانوس أو نوبيرا 1 أو حتى نوبيرا 2 و معهم كيا ريو أو شوما و كلها سيارات جيدة و مستعملة و سنوات الإنتاج بين 94 و 98 .
لكن لسبب ما لم أكن مقتنعا بتلك السيارات و صعبان عليا أنزل من ألمانى أركب كورى (لم يخطر ببالى يوما إنى هركب صينى!!!! مهو مكانش فيه صينى أصلا ) على الرغم من الكماليات الكثيرة فى السيارات الكورى التى كنت محروم منها فى الجولف .

و استمرت رحلة البحث هذه قرابة العام إلى أن جاء يوم بيعت فيه السيارة الجولف و أصبحت CAR FREE و هو وضع صعب جدا على فأنا أستخدم السيارة منذ أن كان عمرى 18 سنة ، و غير معتاد على بهدلة الموصلات .

بعد بيع الجولف أصبحت ألف كالمجنون على معارض و مخازن السيارات فى بورسعيد كلها و لكنى رفعت سقف تطلعاتى إلى سيارة هوندا سيفيك موديل ما بعد 96.

و كانت فى ذلك الوقت بدأت تنتشر السيارات القادمة من امريكا من أنواع مازدا و ميتسوبيشى و هيونداى و كيا و جميعها مواصفات أمريكية ذات جودة محترمة و أكثرها نجاحا السيارات الميتسوبيشى ميراج .

لكن يعيب السيارات الأمريكية عموما أنها خرج حوادث فإذا لم تكن حريصا ممكن أن تتورط فى سيارة مشيسة كما يقولون ، و كنت من خلال رحلة البحث هذه قد رأيت كيف تصل السيارات من أمريكا .... حالتها عدم بعيد عنكم جميعا، أا البعض الأخر فيقال أنه من مخلفات إعصار كاترينا (بجد و الله مش بهزار) فقد جرف الإعصار سيارات كثيرة و سيارات أخرى تركها أصحابها بعد أن غرقت فى الوحل ، و قد عرفت هذه السيارات عندنا بإسم السيارات الغرقانة .

و هذا ما بعدنى عنها قليلا و تركز إهتمامى بالهوندا الخليجى لكن حالة السيارات لم تكن على المستوى المطلوب دائما .... و كان لى رأى وقتها أن السيارة التى سأشتريها هى تلك السيارة التى تفرحنى بروءيتها ، و طبعا عرضت على سيارات كثيرة و كشفت على بعضها و كان منها هوندا أمريكى لكنها كانت عاملة حادثة مؤثرة فى الجزء الخلفى من السيارة .

المهم فى يوم من الأيام قالت لى زوجتى أنها رأت سيارة هوندا جميلة جدا عند أحد المعارض لونها ذهبى تقريبا ... ذهبت مع صديق فى اليوم التالى للفرجة عليها فوجدتها بحالة جيدة نوعا و صالونها كأنه زيرو لكن كان لى و لصديقى ثلاث ملاحظات أولا كانت قراءة العداد 169 ألف ميل ....ptmnlo123per155 رقم مهول
ثانى الملاحظات وجود إصلاح ما فى أحد الرفارف و الكبوت و الفوانيس (بمعنى أنها خرج حوادث و الخبطة كانت من الأمام )
ثالث الملاحظات كانت وجود الصدأ على أجزاء كثيرة مثل بعض الوصلات و المسامير إلخ

المهم كانت الحالة العامة جيدة مما شجعنى على الإنتقال للخطوةالتالية و هى الكشف على شاسية السيارة و محركها و قد استعنت بأحس كشاف فى بورسعيد و الذى قال الشغل إللى قدام ده كله فى الهواء و العربية عموما كويسة بس عيبها الصدأ الكتير إللى فيها إتوكل على الله بس حاول تنزل سعرها شوية ، و جاء رأى الميكانيكى أن الموتور سليم و الفتيس جيد و لكن يوجد شرخ فى الفرن (مجمع علبة البيئة ) و ده تمنه 500 جنية مدبوح حاول تنزلهم مع الراجل .

و بكده أخدت الخطوة لتالتة و الأخيرة و هى الإتفاق على السعر و التخليص و بعد فصال بسيط أصلى مش شاطر قوى فى الحكاية دى قدرت أنزل من سعرها 2000 جنيه بالمناسبة هو كان طالب 55 ألف و إتفقنا على 53 لكن صحابى قالولى كان ممكن ينزل ألف أو ألف و نص لو كنت ضغطت عليه شويه ، المهم إفتكرت جزء من الحديث الشريف إللى بيقول ما معناه إن المسلم يجب أن يكون سمحا إذا باع و سمحا إذا اشترى و انا كده و الله.

بعد يومين خلصت كل الإجراءات و بقت العربية بتاعتى ...
ملحوظة الصور كلها من النت لسرعة الرفع و ليست لسيارتى على الإطلاق

السيارة هوندا سيفيك EI أمريكى الصنع
موديل 2000 نهاية الجيل السادس

الشكل الخارجى

الطول 4450fficeffice" />
العرض 1700
الارتفاع 1390
قاعدة العجلات 2620
سعة خزان الوقود 45 لتر

و يعتبر الشكل الخارجى تطوير لشكل موديل 92 الثورى مع رفع السيارة قليلا لأعلى

لاحظ إختلاف شكل المرأة الجانبية

هذا هو لون سيارتى بالظبط .... لاحظ إختلاف شكل الفانوس الخلفى

من الداخل

تتميز السيرة بالرحابة و الوسع و يوجد مساحة كافية جدا و مريحة للمقاعد الأمامية و كذلك الخلفية لكن بنسبة أقل لكنها مريحة بوجه عام و لا يعيبها سوى إنخفاض السيارة الشديد الذى يجعل عمليه الركوب و النزول أشبه بالإختبارات الرياضية و مع ذلك فى أفضل من هذه الناحية من الجيل الخامس

إمكانية تعديل وضع كرسى السائق فى ثلاث إتجاهات و مسند اليد اليمنى المريح
تصميم التابلوه بسيط و لكنه عملى و مريح و سهل الإستخدام كما أن العدادات واضحة و مريحة .

ا
لمحرك
المحرك 4 اسطوانات SOHC 1.6 يعطى 106 حصان عند 6200 لفة و عزم 140 نبوتن عند 5500 لفة و فيه منه ال VTEC لمزيد من القوة يعطى 124 حصان - بناقل حركة اتوماتيك اربعة سرعات و منها يدوى خمس سرعات و فيه منها CVT
اما الموجود فى سيارتى لأسباب جمركية فهو محرك 1.5 SOHC 16 صمام يعطى 102 حصان عند 6200 و عزم 133 نيوتن عند 3800 لفة
بالرغم من الحاجة لتغيير بعض السيور كل فترة إلا أن المحرك سهل الصيانة و قطع الغيار تتميز بالعمر الطويل

استهلاك ممتاز للوقود
الإعتمادية و الاستمرارية
تكاليف صيانة منخفضة
صالون مريح
قيمة إعادة البيع جيدة
مشاكلها نادرة و غالبا بسيطة و غالبا كهربية

نقاط الضعف

السحب الضعيف على عند عدد لفات منخفض
عزل صوتى ضعيف

تم تعديل حجم الخط بواسطتي
مشرف الاقسام اليابانيه
حازم خضر

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 23-08-2009 الساعة 01:25 AM
قديم 22-08-2009, 11:14 PM
salahabdelnabi salahabdelnabi غير متواجد حالياً

salahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these parts
افتراضي رد: هوندتى حبى أنا

ياباشا ربنا يديلك خيرها ويكفيك شرها
عشان خاطرى يا حازم باشا
ابقى كبر الخط شوية احسن انا نظرى كان هايروح وانا بحاول اقرا الموضوع
وكنت هابقى تاجر السعادة فى المنتدى
وكل سنة وانت طيب

عجبي علي العجب العجيب العجاب
لما الحقيقة تطل بعد احتجاب
و تروح و تحلا وفجأة تصبح مفيش
كمثل طراطيش بحر ياما خد و جاب

عجبى !!( صلاح جاهين )
قديم 22-08-2009, 11:18 PM

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

أعتذر عن عدم وضوح الخط
و قد أذن المغرب و انا لا زلت أعد الموضوع و الأن أستكمله

تتميز السيارة بمواصفات رائعة و هى بالمقارنة بالجولف السابقة تعد حلم بالنسبة لى
و إليكم الكماليات
ناقل حركة أتوماتيك
مثبت سرعة
طبعا زجاج كهرباء أمامى و خلفى
مريات كهرباء
تكييف
إيريال مدمج
وسائد هوائية أمامية
باور ستيرينج
فتح تنك البنزين و الشنطة من الداخل
ضبط إرتفاع المقود
ضبط نور التابلوه
أضفت أنا لها بعد ذلك جهاز إنذار و ريموت كونترول

طبعا الأن كل هذه الكماليات أصبحت أساسية فى معظم السيارات إلا أنها كانت المرة الألولى لى التى أقتنى سيارة بكل هذه الكماليات .

و لم تقابلنى خلال الثلاث سنوات الماضية
مشاكل كثيرة سوى فى دورة التبريد فقط

بداية من التشقق فى بعض الخراطيم إلى ثقب فى الرادياتير و تم استبداله بأخر نحاس اتنين ماسورة اتكلف حوالى 600 جنيه
كما أنى قمت بتغيير جوان وش السيلندر الذى يبدو أنه تلف نتيجة لارتفاع درجة الحرارة أثناء مشاكل دورة التبريد.
طبعا غير تغيير سير الكاتينة و سير الدينمو عادى يعنى و الموضوع ده كله إتكلف ألف جنيه تقريبا بس مش متذكر سعر كل حاجه لواحدها كانت كام .

كمان قابلتنى مشكلة فى التكييف فى عز الصيف السنة الماضية و كان بسبب تلف فيلتر الفيرينو و تم استبداله بآخر مستعمل مع إعادة الشحن و تكلف 600 جنية

و تم تغيير المرايات الجانبية الثابتة كما هو موضح فى الصور بأخرى من النوع القابل للطى و كان سعرها جديدة 450 جنيه بالموتور

غير كده صيانات عادية للزيت و الشكمان و اللمض

أداء السيارة فى تلات سنين كان رائع و مميزتها بتبان كلها فى السفر ثبات على الطريق و راحة فى القيادة أو فى الركوب و العفشة ناعمة و مريحة - صوت الموتور غير ظاهر لكن صوت الشارع عالى شوية أحلى حاجه فى السفر هى مثبت السرعة أظبط المثبت و ريح رجلك و حركها ، و طبعا الأوتوماتيك مريح جدا فى الزحمة و خصوصا فى القاهرة العامرة ( إقفل الزجاج و شغل التكييف و الكاسيت ) و براحتهم بقى أنا مرتاح كده .

العيب الوحيد إنى ساعات كنت بحس إن سحب السيارة ضعيف و أحيانا يحصل نتشة عند تغير السرعات .

استهلاك البنزين معقول الموصى به 86 على الأقل و انا كنت بستخدم 92 على طول.
قديم 23-08-2009, 12:52 AM

رد: هوندتى حبى أنا

تم حذف المشاركه لتعديل حجم الخط بالموضوع الاصلي

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 23-08-2009 الساعة 01:27 AM
قديم 23-08-2009, 01:24 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

ربنا يديك خيرها و يحميك من شرها يا حازم باشا
انا خلاص عدلت الخط و كبرته ولو عاوز اي فونت او لون قولي و انا اعدله مفيش مشكله.

حـازم خـضـر