العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

مشاهدة نتائج الإستطلاع: حول قوانين الجمارك المصرية على السيارات المستوردة.
موافق جدا على الوضع الحالي. 7 5.83%
يجب إلغاء كافة أنواع الجمارك من على كافة أنواع السيارات. 65 54.17%
تعديل القوانين الحالية لرفع قيمة الجمارك. 2 1.67%
تعديل القوانين الحالية لخفض قيمة الجمارك. 53 44.17%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 120. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 01-10-2011, 09:11 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لحد إمتى هنفضل ساكتين.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ismael82 مشاهدة المشاركة

اتفاقية الشراكة الأوروبية

وإلغاء فكرة تجميع السيارات محلياً كما قررت شركة غابور اوتو والتى سيكون عام 2013 هو العام الأخير لتجميع سيارات هيونداى فى مصر .

ما هيا دي الفكرة الي إحنا بنتكلم فيها من أول الموضوع هوا حضرتك قريت الموضوع من الأول وكمان خدت بالك من تاريخ النشر للموضوع ولا لأ.
لأننا من الأول ناقشنا موضوع الدعم المقصود من فرض الجمارك وهل فعلا كان مقصود بيه المستهلك للسلعة وخدمة مصالحه ولا خدمة مصالح مصانع التجميع. وخلي بالك إنها خطوط تجميع ليست مصانع وكمان خطوط تجميع متخلفة ويدوية لأقصى درجة.
ياعني الخط الي بيجمع موديل وإتنين وتلاتة وأربعة دا أكيد بيكون خط بيجمع لبن أطفال.

أغلب المعلومات المنشورة فى هذا المقال مصدرها مواقع حكومية رسمية

منقول

عام 2013 لا جمارك ولا تصنيع
مشروع صناعة السيارات فى مصر هينتهى للأبد تفتكرو مين المستفيد...؟

وهل تفتكر إنك إنتا من مصلحتك غني الجمارك تستمر طيب ماهي مستمرة من ابد الآبدين كنت إنتا ايه الي عاد عليك منها ولا بس هيا علشان مصلحة عمو غبور فوق الكل هاتلي نسبة إستفادة اصحاب خطوط التجميع من فرض الجمارك وهاتلي كمان نسبة إستفادة عمال هذه الخطوط من الجمارك وقارن بينهم هل هما متساويين طيب الي زاد البلة طين قولي إحنا فين من دا كله؟

حسبى الله ونعم الوكيل في كل مسؤول تقاعص عن اداء دورة وواجبة فى حماية اقتصاد هذة البلد لتحقيق مصالحة الشخصية
يبقى إحنا لما بندعوا للمقاطعة لجافة الوكالاء دا علشان أولي الأمر ماحاسبوهمشي من الأول وسابوا السايب في السايب المفروض لما تكون البلد دي مقفولة إقتصاديا وفي الوقت الي إحنا فيه (الوقت الي كل البلاد فيه مفتوحة على بعض) دا كان المنتج المحلي بقى في أقوى عصوره لأنك بتدي للمنتج المحلي أفضلية قصوى في السعر ولاكن الخطأ هو غلق الحدود إقتصاديا مع عدم وجود أي منتج محلي يذكر وسلملي على الـ 128.

قديم 01-10-2011, 09:13 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reda310 مشاهدة المشاركة

مهم سواء جمعهوا هنا ولا برة دخلت بجمارك او من غير برده السعر
زى مهو مش بينزل جهاز حماية المستهلك دا بيعمل ايه
كله بيبيع بالسعر اللى يعجبه واللى مش عجبه انتو عارفين الباقى
يبقى إنتا بقى بعد دا كله الي غاوييي يتدحك عليك لما تشتري عربية وإنتا عارف إني هيا دي البيضة والي سلقها.

قديم 01-10-2011, 04:30 PM
الصورة الرمزية ismael82
ismael82 ismael82 غير متواجد حالياً

ismael82 will become famous soon enoughismael82 will become famous soon enough

وهل تفتكر إنك إنتا من مصلحتك غني الجمارك تستمر طيب ماهي مستمرة من ابد الآبدين كنت إنتا ايه الي عاد عليك منها ولا بس هيا علشان مصلحة عمو غبور فوق الكل

الجمارك موجودة فى كل دول العالم بس بنسبة بسيطة مش جباية وقطع طريق زى مصر.
مصر فى السابق كانت نهيبة لمبارك والاربعين حرامى والجمارك وقناة السويس والسياحة كانت بتدخل فى حسابتهم الى برة .

لكن بعد ما مبارك ساب لنا البلد خرابة احنا فعلا محتجين كل مصدر دخل عشان تنمية البلد
لذالك انا معا ان قوانين الجمارك تتعدل وتتخفض ويتشال الشروط الى ما بتخدمش غير غبور وغيرة.
وفى نفس الوقت احنا محتاجين يكون عندنا اكتفاء ذاتى عشان مش هنفضل طول عمرنا نستورد
ولعلمك احنا سهل جدا نبدا لان زمان اى مستثمر كان عايز يشتغل جوة مصر كان لازم يقايض ويدفع ويرشى ويسرق عشان يعوض الى اتسرق منو (الله يحرق مبارك وايامو)

لكن بعد ما المعادلة يتشال منها مصاص الدماء هتختلف والمستثمرين من جوة البلد الى يقدرو يعملو مصانع كاملة كتير

طيب الي زاد البلة طين قولي إحنا فين من دا كله؟

لو الجمارك اتلغت سنة 2019 بجانب التفكير الانانى من عامة الشعب

1- 50 % من الشعب هيتحول لمستوردين .! والاقتصاد المصرى هيبقى فى الارض والجنية هيبقى فى سابع ارض

2- بصيص الامل فى الصناعة المحلية هيختفى وبدل منذود مصانع وتوفير فرص عمل وهنذود العاطلين كام الف.!

3- القوانين هتفضل زى ما هى بغبئها يعنى تشترى عربية ببلاش من اوروبا ومتجبهاش معاك من السعودية ولا اي حتة...!!!!

4- العربيات القديم هتباع خردة بلكيلو او هتتحول لعلب سمنة بتوع الخردة عيزين يبيعو ويكسبو هما لسة هيوجعو دمغهم فى اعادة تدوير وغيرة

5 - دا غير المشاكل والكوارث الى مخطرتش على بالى والى ممكن تحصل

يا دكتور احما بننتمى لشعب صعب التعامل للاسف وبيتعامل معا كل حاجة بعشوائية شديدة (الا من رحم ربي) وعندك مثلا قانون الايجار الجديد شوف ازاى اتحول من قانون لحل ازمة السكن الى ازمة سكن

الى اتخرب فى سنين ما بيتصلحش بين يوم وليلة فلجمارك تتخفض لحد 20 % من تمن الشراء مثلا مش تتلغى خالص واحنا لسة معندناش الى يخلى رسنا براسهم

التعديل الأخير تم بواسطة ismael82 ; 01-10-2011 الساعة 04:51 PM
قديم 01-10-2011, 04:45 PM
الصورة الرمزية ismael82

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reda310 مشاهدة المشاركة

مهم سواء جمعهوا هنا ولا برة دخلت بجمارك او من غير برده السعر
زى مهو مش بينزل جهاز حماية المستهلك دا بيعمل ايه
كله بيبيع بالسعر اللى يعجبه واللى مش عجبه انتو عارفين الباقى
طب لعلمك انا مرة كنت بتكلم معا محاسب فى احدى الشركات ال بتجمع عربيات قالى ان تكلفت الانتاج للسيارة لا تتعدى 20 الف ....!!؟
والعربيات بتتسعر اجباريا من جهات عليا عشان حماية التوكيلات

طب لو انتا مستثمر وبتكسب بلعفيه هتقول لا
قديم 03-10-2011, 04:24 PM
الصورة الرمزية ismael82

الموضوع طلع كبير ومعقد ومليان كلاكيع

انا شوفت فيلم وثائقى عن مدينة " مومباي الهنديه" وشوفت شكل القاهرة هيبئ ازاى لو اسطتاع كل قادر شراء سيارة جديدة .
الشوارع هتتحول لمواقف للسيارات .

يعنى عشان الجمارك تتلغى والعربيات ترخص
محتاجين قوانين مرور سارمة
وشبكة نقل عام وطرق وكبارى جديدة لتجنب التكدس

دة غير انا احنا محتاجين نخرج برة القاهرة للمدن الجديدة عشان نعوض الزيادة الرهيبة فى عدد السيارات

يعنى من الاخر فى حجات كتير لازم تتم قبل ما عدد السيارات يزيد
ومشاريع تتنفد فى سنين

تفتكرو احنا محتاجين كام مليار عشان نلغى الجمارك ونعمل زى مومباى