العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 18-03-2010, 02:54 PM
mido_1010 mido_1010 غير متواجد حالياً

mido_1010 has a spectacular aura aboutmido_1010 has a spectacular aura about
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

على فكرة التوكيل هو هو كونتكت انا رحت امبارح
قديم 18-03-2010, 06:58 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_1010 مشاهدة المشاركة

اخ رنجو معلش انا لسه شايف موضوع على منتدى تانى بيقولو فيه ان فى واحد فانوسة اتكسر ولما راح التوكيل ملاقاش عندهم ولا لا فى اى مكان على فكرة الراجل اتعتقد من الموقف ده مع انه معجب جدا من العر بية بس الكلام ده كان شهر 5 2009
وشكرا جدا على الموقع انا عارف الموقع ده ربنا يبارك فيك
ياريت تكون المشكله ده اتحلت عند التوكيل وانت عارف انا لو سالت هايقولو ان كل حاجة متوفرة
فعلا كل حاجة موجودة فى التوكيل من قطع غيار اللوجان ولو حاجة مش متوفرة اخرك يوم ما تتأخر 3 ايام بالكتير ويوفروهالك
والكلام دة كان من فترة لكن ماسمعتش عن حد .. التوكيل اخر عليه قطعة غيار حاليا بالاضافة ان فى ناس خارج التوكيل عندها جميع قطع غيار رينو لوجان ما عدا المرايات الكهربا فقط ...
قديم 18-03-2010, 07:11 PM

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_1010 مشاهدة المشاركة

وهل في شكوى منها ان العربية بتعوم بعد سرعة ال 100 اقصد بتكون خفيفة معلش يا رنجو انا عمال ادور عن اى معلومة عنها معلش انت عارف انا هاجبها قسط ولازم اسال عنى كل حاجه وربنا يبارك فيك على حسن متبابعتاك وانك بفتيد نس كتير بتسال عنها
جزاكم الله خيرا
يا استاذ ميدو اسأل براحتك علشان تعرف العربية مناسبة ليك ولا لأ لان زى ما قولتلك مفيش حد عنده اى مصلحة
......................... .................
اولا مافيش حد اشتكى من ثبات اللوجان بالعكس دى ميزة جديدة فى هذه الفئة من السيارات واللى بيجمع هذه الميزة على الترتيب
1- اللوجان والساجا
2- شيفورلية لانوس
3- هيونداى فيرنا
عموما انا بحس بالامان حتى سرعة 140 ك/س طرق غير جيدة ولكن فى خط مستقيم او فى ملفات غير حادة وممكن تتخطى اى سيارة على هذه السرعة باللوجان (يعنى اللى بنقول عليها غرزة لكن مش غرزة مقفولة )
لكن لا تنتظر ثبات من اى سيارة فى هذه الفئة على سرعة مثل 140 ك / س وتاخد بيها ملف حاد وتقول العربية مش ثابتة
لا فى هذه الحالة مش بتكون عيب عربية لكن بتكون عيب سواق .. لكن فى الطرق المستقيمة او الملفات الغير حادة فالسيارة ولله الحمد جيدة جدا فى هذا الامر
......................... .....................
كلما زادت السرعة كلما خف وزن السيارة وارتفعت عن الارض وانا كل يوم بمشى بيها على الصحراوى و الحمد لله العربية مش بتخزلنى سواء فى اى مو‍قف طارئ او سواء فى موقف محتاج فيه السرعة او التسارع
......................... ....................
موضوع الثبات دة مش حيعدى عليا لو كان عيب فى العربية كنت قولتوا فى المشاركات الاولى
قديم 18-03-2010, 10:25 PM
mido_1010 mido_1010 غير متواجد حالياً

mido_1010 has a spectacular aura aboutmido_1010 has a spectacular aura about

شكرا جدا بص بقى يا رنجو انا حبيت العربية ده بجد لما رحت شفتها وبرضه من كلامك عليها ان شاء الله الشهر القادم اجبها ان قدر الله ذلك
بس انا دلوقت بدور على شركة بتقسط يا ريت لو تعرف اى مكان شركة قولى
قديم 19-03-2010, 02:01 AM

ان شاء الله يا استاذ ميدو ربنا يوفقك للاختيار الافضل وبردو مفيش مانع فى خلال الشهر دة تقرا كتير عن اللوجان
وعن العربيات اللى فى نفس الفئة السعرية وتشوف انهى عربية بتلبى احتياجاتك يعنى تعطى لنفسك فترة من الوقت للمقارنة
واستخير ربنا قبل اى شيئ واى استفسار انا تحت امرك

الكلمات الدليلية
2010, 323, 504, للرينو, لانوس, مسلم, مصر, أوتوماتيك, موتور, مقارنة, مقاس, اللوجان, التو, البنزين, البطاقة, الي, الجي, الجيل الجديد, السرعة, رينو لوجان, مراكز خدمة وصيانة سيارات