العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > TATA تاتا الهندية

TATA تاتا الهندية شركة تاتا موتورز الهندية واحدة من اكثر الشركات نموا فى الهند قامت حديثاً بشراء شركة لاندروفر الانجليزية الشهيره بالاضافة الى جاجوار ايضاً كما اعلنت عن انتاجها لارخص سياره فى العالم والمعروفة باسم تاتا نانو TATA NANO

قديم 13-06-2013, 03:05 PM
jeep liberty jeep liberty غير متواجد حالياً

jeep liberty is on a distinguished road
افتراضي رد: تقرير عن سيارة ماهيندرا سكوربيو 2012 4x4 بعد 6000 كلم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vet mohamed مشاهدة المشاركة

معلش سؤال علشان بفكرجديا فى العربية ديه .......قطع الغيار والصيانة نظامهم ايه وانهى الاحسن الديزل ولا البنزين ؟ الماتور ال2000 ولا ال2600 ؟؟

قطع الغيار رخيصة علي سبيل المثال انا غيرت قطعة في جنط العربيه ب 77 جنيه ونص بس وتغيير فلتر الزيت ب 50 جنيه بس وقطع الغيار متوفره في البفاريه فرع الماهيندرا وعند معرض اوتو ماجد في مدينة نصر

اما من ناحية الاختيار فطبعا البنزين افضل بكتييييييييييييييييييييير في ظل نقص وازمة الديزل ( السولار ) بالاضافة ان البنزين انعم واسرع وصوته هادي لكن الديزل صوته عالي زي العربية النقل

ملحوظة هامة :

العربية اخر موديل ليها 2012 والباقي ستوك مخزون علشان انتاجها وقف تقريبا في مصر لكن مراكز الصيانة موجوده

بس البنزين موجود بس عند معرض اوتو ماجد في مدينة نصر في القاهرة هو بس الوحيد في مصر عنده حوالي 70 واحدة بنزين 2000 سي سي 4x4 وبرده 4x2 اما الديزل فهو موجود عند البافارية لكن سعرها اعلي من البنزين علشان كده البنزين افضل بكتيييييييييييييير
قديم 19-06-2013, 03:42 PM
amgad saeed amgad saeed غير متواجد حالياً

amgad saeed will become famous soon enoughamgad saeed will become famous soon enough
افتراضي رد: ماهيندرا سكوربيو 2012 4x4 تقييم كامل بعد 6000 كلم

لي سؤال تانك البنزين بياخد كام لتر ؟ وممكن تقبل بنزين 80 و لا زم 90 و لا 92 ؟
قديم 05-07-2013, 09:43 PM
jeep liberty jeep liberty غير متواجد حالياً

jeep liberty is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amgad saeed مشاهدة المشاركة

لي سؤال تانك البنزين بياخد كام لتر ؟ وممكن تقبل بنزين 80 و لا زم 90 و لا 92 ؟

تانك البنزين بياخد في حدود 60 لتر والعربية لا تقبل 80 خطر جداااا العربية بتاخد 92 وممكن 90 بس بيضعف قوة الموتور شوية
قديم 02-08-2013, 11:05 AM
Ahmed Moftah20 Ahmed Moftah20 غير متواجد حالياً

Ahmed Moftah20 is on a distinguished road
للاهمية رد: ماهيندرا سكوربيو 2012 4x4 تقييم كامل بعد 6000 كلم

اولاا الف مبروك اخى jeep liberty على السيارة الجميلة دى ,, بص يا غالى انا مالك السيارة من 2011 برضو 4x4 ماشاء الله العربية جميلة قوى الحمد لله بس عندى تعديل بسيط هو تنك البنزين 47 لتر دة الى مخليك حاسس ان الاستهلاك عالى شوية دى ,, هو اة عالى بس مش قوى و متنساش وزن العربية 2610 كجم يعنى دبابة ماشية مش عربية ,, تانى حاجة انا مشيت بالعربية 170 وكانت قابلة معاية بس الكلام دة علشان اعملة كنت بنقل على 5500 RPM يعنى الاول 40 والتانى 70 و التالت 95 و الرابع 150 و الخامس لغايت 170 بس الكلام دة بيتعب الموتور و انسى انك تجيب السرعة دى بالمكيف لو بالمكيف مش بتعدى 150 الا فى المنازل . فى شئ تانى متعب و هو صوت المنبة بعد 120 مش بيفصل خالص و صوتة مزعج بصراحة تت تت تت تت هههههههههه و تقبل مرورى ياغالى

ودى كانت منغير المكيف

ودى صورة للداخلية بتاعت سيارتى و غيرت الكاسيت الشرايط و ركب سى دى بالبلوتوث و ال USB و ال AUX من شركة City Sound كويس قوى احسن من الكاسيت الى مبوظ السماعات الجبارة لان سماعات العربية قوية بس الكاسيت هو الى كان مبوظها

تقبل مرورى ياغالى

قديم 03-08-2013, 02:50 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

وزن العربية 2610 كجم يعنى دبابة ماشية مش عربية
يا نهار ازرق !!
دا الرانج روفر الجديدة وزنها اقل من كدا
بس انتا متأكد من المعلومة دي ؟؟

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn