العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 12-10-2013, 11:19 AM
wassof wassof غير متواجد حالياً

wassof will become famous soon enoughwassof will become famous soon enough
افتراضي تعتقد انك ممكن تزود قدرة الدايو ؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بقالي كام يوم بفكر اعمل شوية تعديلات في الدايو وقولت اتشاور معاكم فيها
انا بفكر اغير طرمبة البنزين بتاعت الدايو بي طرمبة ليجانزا 2000 سي سي بي طقم رشاشات m40 2000سي سي برضة وفلتر هواء رياضي وتوسيع ماسورة الشكمان 2 بوصة وديفل وبوجيهات اسبليت فاير بي سلوكها تعتقدو شويه التغيرات دي تدي تسارع يرضي الطموح ؟؟
قديم 13-10-2013, 08:26 PM
الصورة الرمزية مصطفى-حسن
مصطفى-حسن مصطفى-حسن غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صاحب محل
هواياتي: غطس حر

مصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant future
افتراضي رد: تعتقد انك ممكن تزود قدرة الدايو ؟

الحاجة الوحيدة اللى ملهاش لزمة فى التغييرات دى هيا طرمبة البنزين
الباقى ممكن يفرق معاك شوية
فى السحب والتجميع

صفحتى على الفيس https://www.facebook.com/profile.php?id=1000015256 47162
قديم 14-10-2013, 12:12 AM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تعتقد انك ممكن تزود قدرة الدايو ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wassof مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بقالي كام يوم بفكر اعمل شوية تعديلات في الدايو وقولت اتشاور معاكم فيها
انا بفكر اغير طرمبة البنزين بتاعت الدايو بي طرمبة ليجانزا 2000 سي سي بي طقم رشاشات m40 2000سي سي برضة وفلتر هواء رياضي وتوسيع ماسورة الشكمان 2 بوصة وديفل وبوجيهات اسبليت فاير بي سلوكها تعتقدو شويه التغيرات دي تدي تسارع يرضي الطموح ؟؟
الدايو مشكلتها فى التصميم اصلا مش فى الموتور نفسه

عشان نكون واضحين اكتر حاجه مأثرة على الدايو ضعف الهواء اللى داخل للموتور و الاحتباس الحرارى اللى جوا الكبوت

عاوز تزود ضخ البنزين ماشى بس متغيرش الطرمبة بقى هات طرمبة اضافية للبنزين هتركب على خط البنزين اللى داخل للموتور و هتكون مهمتها زيادة ضخ الوقود و توسيع الشكمان مفيش مشكلة لكن الديفيل مشكلة والبوجيهات ملهاش تأثير الا لو حطيت مضخم الاشعال ايجنيشن امبليفير

لا متعملش فلتر رياضى خالص فى المكنة دية هات فلتر عمه اصلى و هات خرطوم ركبه على العمه و خليه ياخد الهواء من تحت العربية من قدام عشان يدخل هواء بارد طول ما العربية ماشية

و نصيحة فتح الكبوت من قدام و من فوق لتهوية المكنة

لو عاوز تهيج الموتور اكتر قولى بياناته و اقولك تركب عليه انه سوبر شارجر و تجريها شويه بس التعديل ده هو و تعديل البنزين حاجه هتكون مكلفة بالنسبالك و ملهاش لزمه غير للشو و الجرى