العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 11-04-2011, 02:59 AM
cars admire
Guest

عاجل رد: يا اهل الخبره انا حيران وقلقان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كنتوش مشاهدة المشاركة

الزيت لونه كويس والميه لونها كويس والشكمان مش بيدحن الدخنه اللى شوفتها من مكان الخرطوم بس لكن الشكمان بيعرق ميه الصبحية وهى العربيه بارده
كده المحرك بحالة جيدة وطالما
مفيش دخان اسود او ابيض
يبقى لا داعى للقلق او اللعب
فى الكربراتير !!!!!!!!
:14369D ~149:

الخرطوم بيطلع دخان ابيض؟؟؟!!!!
قديم 11-04-2011, 03:26 AM
cars admire
Guest

افتراضي رد: يا اهل الخبره انا حيران وقلقان

حسام البورسعيدى
THANKS
:14369D~1 49:
قديم 12-04-2011, 01:18 AM
cars admire
Guest

m_elmasoudy
قديم 12-04-2011, 03:54 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اول حاجه تنزل الزيت دا و تغيره هو و الفلتر و حتلاقي السقفه اللي في العربيه اختفت بحد كبير
و خلي بالك لان زيت الديزل دا بيجيب اجل الموتور البنزين بدري علشان زيت تقيل و الموتور البنزين فيه مزانق مش بيوصل لها هذا الزيت
و بعدين تشوف ميكانيكي نضيف يظبط تاكيهات و ينضف الكاربيراتير و يظبطه
و ان شاء الله العربيه حتكون كويسه..
اما بالنسبه للدخنه البيضا ف الاول نغير الزيت و بعدين نشوف حيحصل ايه

حـازم خـضـر

قديم 16-04-2011, 01:42 AM
كنتوش كنتوش غير متواجد حالياً

كنتوش has a spectacular aura aboutكنتوش has a spectacular aura about

انا غيرت الابلاتين وبعدها العربيه ظبطت شويه بس مش كويسه برضه المهم الميكانيكى قاللى الكاربراتير عطرت فى واحد بتاع كاربراتير وكنت ناوى اروحله النهارده روحتله بس بحاجه تانيه مش مفهومه بالنسبالى وانا حاسس ان العربيه دى راكبها عفريت وشكلى هروح اعمل لها زار فى المفرمه بتاعة العربيات الاجره هههههههههههه
انا روحت النهارده مشوار كده حوالى 40 كيلو بس كان فى عز الحر وقولت بالمره اشوف لو التاكيهات مقفوله العربيه هتسخن جامد واجرب روحت المشوار تمام وزى الفل بس العربيه سحبها قل حبتين وقولت ياد مش مشكله ده كاربراتير وانا راجع بقه لقيت العربيه اديها الرابع تمشى شويه وبعدين تترج جامد جدا وكانى ماشى على 40 ومديها الغيار الرابع لدرجه انها بقت تبطل منى ادورها تمشى لحد التالت زى الفل وتيجى للرابع ونفس الكلام قولت يمكن فيه بوجيه قطع او العربيه سخنت ولا حاجه والمؤشر باظ ولا لقيتها سخنت ولا فيه بوجيهات قاطعه لغاية ما وقفت خالص وما رضيتش تدور نهائى والمارش كمان بطل يلف وبقى يتكتك بس وكملت من كل حاجه الغريب انى سيبتها شويه ودورتها زق دارت وزى الفل يا دوب مشيت بيها حاجه بسيطه وبعدها بطلت تانى واتكرر ده كتير لغايه ما قربت من البيت قفلتها مكانها ومشيت ورجعتلها تانى بس كانت بردت لقيتها دارت من اول لمسه للمارش!!!!!!!!!!!!!!
شغل عفاريت مكملتش الكيلو وبطلت والمارش عتل تانى اديتها زقه بتدور من اول لفه للعجل حاجه غريبه بجد اول ما ارميلها ما بتكونش حتى خدت سرعه وتلقط امشى بيها تبطل وبقت تبطل على التانى كمان !!!!!!
لغاية ما جيبتها تحت بيت ميكانيكى اول مره اتعامل معاه واديته المفتاح وهيشتغل فيها اول ما يصحى بكره ان شاء الله يا ترى ده ممكن يكون ايه علشان ما يشتغلنيش ويعمللى فتح ونصب وانتوا فاهمين بقه