العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 02-01-2010, 11:17 AM
الصورة الرمزية sheekoo
sheekoo sheekoo غير متواجد حالياً
من انا؟: محب للسيارات والاصدقاء
التخصص العملى: م. زراعى
هواياتي: النت ممارسة الرياضة التعرف على كل جديد فىالدنيا

sheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to behold
افتراضي رد: أسوأ شخص فى مصر لعام 2009

انا شايف ان دة كتير على الراجل
قديم 02-01-2010, 11:29 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شادي2007 مشاهدة المشاركة

ومالو !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
يعني لما الوزير يوفر 70% من الموازنة و يخليها من حصيلة الضرايب احسن ما تكون النسبة دي من المعونات الأمريكية او المعونات الخارجية يعني مننا فينا يعني اموالنا الي بندفعها ضرايب بينصرف عليها في الدولة و بيندفع منها مرتبات الي بنقبضها احنا برضه مش كدة ولا ايه
علي فكرة ببقي مكسوف اوي من نفسي لما بأعرف ان السيد الهمام المفدي زعيم دولة كلاطاطا راح يشحت و يمد ايديه للغرب عشان كام مليون دولار يمشي بيهم امور الدولة المهببة لكن الصح ايه اننا نعمل علي الأكتفاء الذاتي من مآكل و مشرب و مسكن يعني الدولة تعمل جاهدة علي توفير كل دا من مصر و من خير مصر و دا الي بيوفره وزير المالية
ايه يعني لما ادفع 10% من صافي الربح بتاعي بعد خصم مبلغ 5000 جنيه اعباء عائلية في السنة دا غير مصاريف التشغيل بتاعة الشركة من كهرباء و انارة و عمالة و غيرها يعني و الله الدولة كتر خيرها اوي بس الكبار بلاش يسرقو و هي تعمر اكتر
أخى العزيز شادى
الموضوع مش موضوع ديانة ولا نقد لشخص مسيحى أو مسلم أو يهودى هذه ليست فى الحسبان
إنها وجهة نظر ورأى قد يكون صحيحا أو لا
فمصر كلها تشرفت من قبل بشخص اسمه بطرس غالى ومازلت تعتز به وتعتبره من عباقرة مصر وأولادها النابغين
الحديث هنا عن رؤية شخصية قد يتفق معها البعض أو يختلف وعن نعيش فى ديموقراطية وهذا هو المفروض وليس هناك شخص فوق النقد خاصة لو كان مسئول فى الدولة حتى الرئيس نفسه والرجل يتقبل النقد والذى أحيانا يكون قاسيا ومجرحا وتابع ما يكتبه مثلا إبراهيم عيسى وغيره ومازال لسانه منطلقا وقلمه متوهج

قديم 02-01-2010, 11:43 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

ومالو !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
يعني لما الوزير يوفر 70% من الموازنة و يخليها من حصيلة الضرايب احسن ما تكون النسبة دي من المعونات الأمريكية او المعونات الخارجية يعني مننا فينا يعني اموالنا الي بندفعها ضرايب بينصرف عليها في الدولة و بيندفع منها مرتبات الي بنقبضها احنا برضه مش كدة ولا ايه
علي فكرة ببقي مكسوف اوي من نفسي لما بأعرف ان السيد الهمام المفدي زعيم دولة كلاطاطا راح يشحت و يمد ايديه للغرب عشان كام مليون دولار يمشي بيهم امور الدولة المهببة لكن الصح ايه اننا نعمل علي الأكتفاء الذاتي من مآكل و مشرب و مسكن يعني الدولة تعمل جاهدة علي توفير كل دا من مصر و من خير مصر و دا الي بيوفره وزير المالية
ايه يعني لما ادفع 10% من صافي الربح بتاعي بعد خصم مبلغ 5000 جنيه اعباء عائلية في السنة دا غير مصاريف التشغيل بتاعة الشركة من كهرباء و انارة و عمالة و غيرها يعني و الله الدولة كتر خيرها اوي بس الكبار بلاش يسرقو و هي تعمر اكتر

امال يا بيه انت عاوز الدولة تشتريلك ارض و كمان تبنيهالك و تشطبهالك و تجوزك و تأكلك و تشربك و ترضعك و كله ببلاش
اذا اردت ان تطاع فأأمر بالمستطاع
الدولة بتاخد منك عشان تصرف عليك امن و دفاع مدني و صحة و تعليم وكل شيء
يعني بسلامتك عارف تكلفة تعليم الطالب كام و مصاريف الدراس الي بيدفعها كام وة بتتغطي منين
و غيره و غيره
شوف يا أبو شادى ! أنا شايف ردودك على الاخوه تتسم بالحده كما لو كنت ابن عم المذكور ( بعيد عن السامعين ) !

و أحب أؤكد لحضرتك ان انتقادات الناس هنا و فى أى صحيفه أو منتدى آخر لهذا الشخص ليست مبنيه على

منظور دينى ( وانت فاهمنى ) !

أنا معاك المعونات مرفوضه و اراقة ماء الوجه مرفوض لا من رئيس ولا من تيس ! ولما يتم توفير 70% من الموازنه

من حصيلة الضرائب ده شىء جيد و سىء فى نفس الوقت ! جيد لو معظم هذه الحصيله من أمثال عز اللى دخلهم

بالمليارات و حصيلة ضرائبه لوحدها 200 مليون جنيه فقط ! وسىء لو معظم هذه الحصيله من مرتبات الموظفين

الغلابه اللى ما يقدرش يعترض على اقتطاع جزء كبير من مرتبه الضائع أصلا كضريبه ! و ضرائب على المحلات

الصغيره وأصحاب المشاريع البسيطه و كل من لا يستطيع اظهار العين الحمراء للحكومه ! شىء جيد لو استقطاع

الضرائب يتم بالعدل و بنسبه تتسم بالعداله ! يا فرحتى ويا فرحة الشعب اللى ح ياكل بعضه من الفقر والعوز ان 70%

من موازنة الدوله من جيبه و من قوته و قوت عياله ! بدل ما تبقى من ناتج مشاريع قوميه انتاجيه و من قناة السويس

و من البترول والغاز اللى بيتصدر رخيص أرخص من الهواء ! تقدر تقول لى حضرتك ( وبلاش سعادتك زى ما قلت)

( فى ردك للآخ السابق ) ! لو حضرتك معاك 100 ج وتضع فى جيب القميص 20 ج و جيب البنطلون اليمين 15 ج

و الشمال 10 و المحفظه 50 ج و كل شويه تشيل جزء من الجيب ده و تحطه فى الجيب التانى و عمال تعمل تباديل

و توافيق لكن لم تضيف اليهم شيئآ من خارج هدومك ! يعنى ماشتغلتش و أخدت أجلر من شخص غريب و ما خترعتش

اختراع و بعته وأخدت ثمنه و هكذا و فى نفس الوقت بتاكل و بتشرب و يمكن بتسكر كمان ! الموازنه بتاعتك ح تزيد

ازاى ؟؟ ده تشبيه لحالة الدوله ! بتاكل فى نفسها ! بتكسب منها فيها مكسب ظاهرى كاذب ! زيادة الموازنه الحقيقيه

يا باشا انى أكسب فلوس من خارج مصر و أدخلها مصر ( زيى كده ولا مؤاخذه ) مش أصرفها بره مصر ولا أضعها

فى بنوك سويسرا ! نيجى بأه لموضوع الشقق أنا معاك الدوله غير مسئوله عن بناء مساكن و تسكين الناس ! لكن

مسئوله انها تعمل مصانع حديد و أسمنت و ترخص مواد البناء علشان الناس تبنى بسهوله ! و كمان الدوله مش مسئوله

ترضع الناس زى ما حضرتك قلت للآخ بما يعتبر قذف فى حقه ممكن تسأل عنه أو يترد عليك فيه ! ولكن الدوله مسئوله

انها برده تعمل مصانع كسب و علف علشان البهايم تكتر و اللبن بتاع الرضاعه و الآكل المحترم يبقى فى متناول الناس

العاديه ! مين قال ان الدوله بتاخد منك علشان تصرف عليك زى انت مابتقول ؟ انت بتدفع ثمن الكهرباء والماء والمرور

و تراخيص البناء وثمن الدواء و جمارك على السيارات بالضعف و الضعفين و ضرائب عقاريه و ضرائب تجاريه

وضرائب مبيعات و ضرائب من المنبع و من الطراطيف ! عايز ايه تانى ! لو احنا زى كندا مثلا و بأدفع نصف مرتبى

ضريبه ! ح أبقى مبسوط ! ليه ؟؟ لآن الباقى من مرتبى ح يسمح لى أعيش عيشه كريمه وأسافر الخارج سياحه كمان !

وتأمين صحى حقيقى واسعاف بالهليكوبتر و مميزات لا تتخيلها ! أما الوضع هنا فهو يشبه " مافعله المريض بالميت " !

و ياريت لما تقول رد تانى تحاول ما تجرحش زملائك فى المنتدى ! ( رغم أنك لم ترد على شخصيآ ) !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 02-01-2010, 11:49 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

سبحان الله أنا كتبت الرد السابق بدون أن أرى رد الآستاذ شادى على شخصى المتواضع !

و أعتقد أن ردى سبحان الله يشمل الرد على رده أيضآ قبل أن يوجد ! يعنى أنا كنت متوقع الرد !

و ليس عندى كلام آخر !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 02-01-2010, 11:56 AM
شادي2007 شادي2007 غير متواجد حالياً

شادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant futureشادي2007 has a brilliant future

اتفق معك سيدي في كل حرف فالأختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية
أخى العزيز شادى
الموضوع مش موضوع ديانة ولا نقد لشخص مسيحى أو مسلم أو يهودى هذه ليست فى الحسبان
إنها وجهة نظر ورأى قد يكون صحيحا أو لا
فمصر كلها تشرفت من قبل بشخص اسمه بطرس غالى ومازلت تعتز به وتعتبره من عباقرة مصر وأولادها النابغين
الحديث هنا عن رؤية شخصية قد يتفق معها البعض أو يختلف وعن نعيش فى ديموقراطية وهذا هو المفروض وليس هناك شخص فوق النقد خاصة لو كان مسئول فى الدولة حتى الرئيس نفسه والرجل يتقبل النقد والذى أحيانا يكون قاسيا ومجرحا وتابع ما يكتبه مثلا إبراهيم عيسى وغيره ومازال لسانه منطلقا وقلمه متوهج
<!-- / message --> <!-- sig --> __________________
<table id="ncode_imageresizer_wa rning_1" class="ncode_imageresizer _warning" width="400"><tbody><tr><t d class="td1" width="20"></td><td class="td2">Click this bar to view the full image.</td></tr></tbody></table>

لا تقل يارب عندي هم كبير
قل ياهم عندي رب كبير
ptmnlo123per154
ptmnlo123per122