العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 26-01-2012, 11:35 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل واحد بيغير زيت عربيتو يغيرو نوعة اية وعامل اية الزيت معاة

بعد قرائتي للموضوع والمشاركات احب اشارك بتجربتي

انا كان معايا بيتل قديمة موديل 72 وكلكوا طبعا عارفين انها تبريد زيت مش ميه يعني مفيهاش ريداتير فيها مبرد زيت وموضوع الزيت دا دايما كان عاملي مشكله لان لو الزيت مش كويس او مايتحملش درجة حرارة عاليه بيكون زي قلتة ويخلي صوت الماتور خشن وعالي واكنك حاطط جاز مش زيت

كنت في الاول بتعمل موبيل ديلفاك + ابرو (زيت شنبر) عشان ازود اللزوجة وفي نفس الوقت تزود درجة الحرارة اللي عندها الويت بيبتدي يخف لكن بعد فترة من استعمالي للطريقة دي لاقيت برضة ان في بعض الاحيان طريقة مش مجدية

لغاية ما ربنا هداني لزيت امارات مصر وبالصدفة ابتديت اجربة وبالصدفة برضة جربته بدون اضافة الابرو - الغريب انه فعلا بيحافظ علي لزوجتة بدون اي اضافات ولفترات طويله وفي درجات حرارة عاليه - دا بالنسبة للقديم

بالنسبة للجديد انا بغير الزيت في التوكيل وهما بيحطوا توتال 10000 انا شايف انة زيت جيد الي الان والحمد لله مش عاما مشكلة

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 26-01-2012, 12:58 PM
m elbekh m elbekh غير متواجد حالياً

m elbekh is a jewel in the roughm elbekh is a jewel in the roughm elbekh is a jewel in the roughm elbekh is a jewel in the rough

قديم 26-01-2012, 02:44 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

انا كان معايا بيتل قديمة موديل 72 وكلكوا طبعا عارفين انها تبريد زيت مش ميه يعني مفيهاش ريداتير فيها مبرد زيت وموضوع الزيت دا دايما كان عاملي مشكله لان لو الزيت مش كويس او مايتحملش درجة حرارة عاليه بيكون زي قلتة ويخلي صوت الماتور خشن وعالي واكنك حاطط جاز مش زيت

كنت في الاول بتعمل موبيل ديلفاك + ابرو (زيت شنبر) عشان ازود اللزوجة وفي نفس الوقت تزود درجة الحرارة اللي عندها الويت بيبتدي يخف لكن بعد فترة من استعمالي للطريقة دي لاقيت برضة ان في بعض الاحيان طريقة مش مجدية

لغاية ما ربنا هداني لزيت امارات مصر وبالصدفة ابتديت اجربة وبالصدفة برضة جربته بدون اضافة الابرو - الغريب انه فعلا بيحافظ علي لزوجتة بدون اي اضافات ولفترات طويله وفي درجات حرارة عاليه - دا بالنسبة للقديم

بالنسبة للجديد انا بغير الزيت في التوكيل وهما بيحطوا توتال 10000 انا شايف انة زيت جيد الي الان والحمد لله مش عاما مشكلة
شكرا على التجربة

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 26-01-2012, 04:29 PM
cars admire
Guest

حصرى اى واحد فيهم حضرتك كنت بتستخدمه !!؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

موبيل دلفاك
MX
ولا
موبيل دلفاك
1340

لانهم بيختلفوا كتير عن بعض فى الخواص والسعر بالرغم ان الجركنين نفس الشكل واللون
بس واحد مكتوب عليه 1340 والتانى مكتوب عليه MX !!!!!
اى واحد فيهم حضرتك كنت بتستخدمه !!؟؟؟

5 لتر

4 لتر
:pod_of_gold ::pod_of_gol d::pod_of_go ld:

التعديل الأخير تم بواسطة cars admire ; 26-01-2012 الساعة 04:34 PM
قديم 26-01-2012, 04:39 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m elbekh مشاهدة المشاركة

على ردك بس يعنى احط زيت شل احمر ومعاه علبة الابرو ولا معناه ايه زيت اتقل ؟؟؟؟
وهو كده معناه الموتور بقى خفيف

4 لتر
حط موبيل دلفاك 1340
مع علبة ابرو وكله ان شاء الله هيبقى تمام ولا تنسانى من صالح دعاءك فى الصلاة !!

:pod_of_gold ::pod_of_gol d::pod_of_go ld: