العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 08-12-2010, 08:22 PM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربيه مش بتدور بسهوله........... بتطلع عيني

ربنا يباركلك
بس قولى انت اكتفيت بس بدوس البنزين قبل الكونتاك و لاده حل مؤقت و لا ايه الحل السليم
انا خلاص مخى قفل وتعبت
وربنا يصلح حال الجميع

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم ردنا الى دينك ردا جميلا
تباركت ربنا وتعاليت
قديم 22-12-2010, 01:01 AM
كوجونا كوجونا غير متواجد حالياً

كوجونا is on a distinguished road

ممكن يكون ترس المرش او الابلاتين والكوندينسر
قديم 26-12-2010, 05:00 PM
تيتو55555 تيتو55555 غير متواجد حالياً
من انا؟: يقول أفلاطون قمة الأدب أن يستحي الإنسان من نفسه
التخصص العملى: مهندس تحكم الي
هواياتي: driving

تيتو55555 has a spectacular aura aboutتيتو55555 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كوجونا مشاهدة المشاركة

ممكن يكون ترس المرش او الابلاتين والكوندينسر
انا عربيتي مفيهاش ابلاتين وكندنسر ده طبعا كلام الميكانيكي وقاللي انهم مع بعض في وحده الكترونيه ولما بيتغيرو بيتغيرو مع بعض بحوالي 150 جنيه

سئلت عائشة عما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يدعو به الله. قالت: كان يقول "اللهم! إني أعوذ بك من شر ما عملت، ومن شر ما لم أعمل".

قديم 19-01-2011, 10:54 PM
ezzezzz ezzezzz غير متواجد حالياً

ezzezzz is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh515 مشاهدة المشاركة

كان عندى اكسيل 97 .. وكان فية نفس المشكلة .. وتم حلها بميكانيكى متخصص فى الهونداى والدايو فى العباسية
ارجو مساعدة حضرتك لان عندى نفس مشكلة ترس الفلام ( صوت عالى و شديد عند الدوارة ) و حضرتك بتنصح بميكانيكى متخصص فى هذا المجال
انا عربيتى اكسيل 97 ياريت تليفون و اسم و عنوان الميكانيكى و يا ريت تقولى الموضوع اتكلف كام
شكرا لك
قديم 19-01-2011, 11:33 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

السلام عليكم
موضوع انك بدوس بنزين تلات مرات قبل ما تدور العربية دة طبيعى علشان تحضر بنزين بس لو كترت فى الدوس ممكن العربية تشرق منك
دوس الدبرياج الهيونداى اكسيل متصممة على كدة للامان وعلشان متحملش الفتيس معاك وانتة بدور انا عربيتى فيات بدور عادى من غير ما تدوس دبرياج بس انا لازم ادوس دبرياج علشان محملش على الموتور
العربية مفهاش ابلتين وكندنسر علشان الاسبيراتير الكترونى
موضوع الكنتكت بتاع لاستاز وليد انا ما بنصحش بية خالص انتو فهمتو غلط الكهربائى مش ها يعملو مفتاح يقفل بية الدايرة الكربائيى للامان دى ها يعمل مفتاح جنب الكنتاكت يفتح الكنتكت بلمفتاح بتاع العربية ويلقط بلزرار الى ها يركبو يعنى مفتاح استارت استوب
خلى كل حاجة على اصلها