العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 03-10-2011, 02:44 PM
spera516 spera516 غير متواجد حالياً

spera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: لسه خابط خبطه النهارده بالعربيه ، قولولى مين الغلطان ؟ وتكلف الخبطه كام ؟ يوجد صوره

اولا تكلفة تصليح الخبطه دى بسيطه جدا ومش هاتكلفك اكتر من 40 جنيه بالتسخين والرد بالدق من الداخل
لكن حاول تشوف واحد ايده حلوه يعملهالك عشان ماتظهرش خالص

ثانيا
انت اللى غلطان لانك مابصتش فى المرايه وطبيعي العربيه النقل بتاخد الملف على الواسع وكان لازم انت تاخد بالك

وطبيعي جدا انك انت دايما اللى تاخد بالك من العربيات النقل لانهم بيبقوا فى دنيا تانيه واحنا بالنسبه لهم شوية نمل

وانصحك انك تمشي دايما فى الحاره الوسطي او فى منتصف الطريق
قديم 25-10-2011, 04:26 PM
queen queen غير متواجد حالياً

queen has a spectacular aura aboutqueen has a spectacular aura about
افتراضي رد: لسه خابط خبطه النهارده بالعربيه ، قولولى مين الغلطان ؟ وتكلف الخبطه كام ؟ يوجد صوره

السلام عليكم يا جماعه
انا كمان لسه مستلمه عربيتى جديده اسبيرانزا 113 ولسه باتعلم سواقه عليها وللأسف الشديد حصل معايا نفس قصة الخبطة دى وخبطتها مرتين الأولى خبطه جاااااااامدة حزينه عليها اوى ولسه لم اصلحها والله المهم انا هاعرض عليكم اللى حصل فى المرتين وياريت تفيدونى هل انا الخطأ عندى ام الخطأ مشترك علشان اتعلم واتفادى اللى جاى ان شاء الله
  • المره الاولى :
كنت ماشيه على التانى وواخده اقصى اليمين وبعدين لقيت عربية نص نقل واقفه فهديت واديته كلاكس وبعدين بدأت اخد شمال سنه عشان اطلع منه وفجأه لقيته بيطلع من غير ما يدينى اى اشارى لا يدوى ولا اضاءة ولا حتى كان عامل اشارات انتظار وهو واقف فطبعا خبط جانب عربيتى جامد واتكسر فانوسه الخلفى فقط اما انا الرفرف الامامى اتفعص خالص ومكان المرايه اليمين اتشرخ وهيقع من مكانه + تجريح بطول البابين اليمين لدرجه ان الباب الامامى مبيفتحش غير نص فتحه ومش قادره استخدمه خالص. وبعدين نزل وقالى تيجى ازاى دى وحرك لى العربية سنه عشان ما اتحكش فيه تانى ومشى.
المره الثانيه :
كنت ماشيه على التانى بردو وواخده يمين وكان فى ملف وانا مش هالف كنت هاكمل طوالى وبالتالى ما اديتش اى اشاره والطريق كان فاضى جدا فلقيت العربيه اللى ورايا فا المرايه مش عاجبها تقريبا سرعتى فحبت تتخطانى وبدون كلاكس ولا اشاره ولا اى مقدمات طلعت من شمالى زى الصاروخ ولفت الملف وانا اتفاجئت وفرملت لكن كنت اتخبطت فيها وانا مقدمة عربيتى اتجرحت بسيط وهى اتفعص الرفرف الخلفى بتاعها خفيف ونزلت تقولى انى غلطانه وكنت المفروض امشى فى النص لان اللى هيلف الملف بس هو اللى ياخد يمين فقلتلها انا مديتش اشارة انى هالف يعنى انا مكمله وانتى بتتخطينى وكان المفروض تنبهينى انك هتلفى باشارة لانى معرفش هتلفى ولا هتسبقينى وتكملى دوغرى فسابتنى ومشيت...:08da300846c84943 ae1

اسفه للإطاله لكن ياريت تعرفونى الغلط من مين ودعواتكم ليا فى التصليح لانى مش عارفه هيتكلف كام وهى لسه جديده

قديم 27-10-2011, 03:29 PM
الصورة الرمزية hisham750
hisham750 hisham750 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير لله
التخصص العملى: ICT
هواياتي: السيارات و السفر وكرة القدم

hisham750 has a spectacular aura abouthisham750 has a spectacular aura about

قدر الله وما شاء فعل ولكن انتا اللي غطان واحسن حاجة ردها علي البارد زي رد الزملاء

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
قديم 27-10-2011, 04:35 PM
الصورة الرمزية star2008
star2008 star2008 غير متواجد حالياً
من انا؟: صقر الصحراء
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: السيارات والخيل

star2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nice

الحمد الله قدر الله مشاء فعل واحمد ربنا والف سلامة ليك
قديم 27-10-2011, 06:09 PM
Hamada_El_Sh3er Hamada_El_Sh3er غير متواجد حالياً

Hamada_El_Sh3er has a spectacular aura aboutHamada_El_Sh3er has a spectacular aura about

حاول دايماً لو مش هتلف وتاخد U Turn تمشي يمين
ولو إتزنقت أوي يبقى تدي إشارة العكس على أساس إنك مش هتلف
ودايماً خليك مركز في الحتت الزحمة عشان الغشم كتير أوي
وماتقلقش من الخبطة دي بسيطة أوي
ده انت ممكن تفك الرفرف ده خالص وترميه وتجيب غيره يوم مايكون مضايقك
ولو هيترد رده سخن عند أي سمكري كويس وسيبك من التوكيل ولا حد هيعرف حاجة خالص
وباعدين رش عند واحد بتاع دوكو محترم كده وسيبها على الله
وفداك عربيات الدنيا كلها يامعلم وكويس انك بخير