العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 23-12-2014, 12:23 AM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لتجعل سيارتك تعمل بالماء.....!!!!

كارز أدماير
كنت أخذت لفة فى المنتدى اللى حضرتك بعت لنا لينكاته
و فهمت حاجتين أرجو إنى أكون فهمتهم صح
1- موضوع تحليل الماء كهربياً بأقطاب الأستانلس ليها عيوب منها الحرارة و أستهلاك كهرباء بكميات كبيرة و صعوبة التحكم فى ضغط الغاز المتولد
أنا فكرت إنى أوصل خرطوم لعمة الهواء مع الهوا العادى (كإنه تربو يعنى) بس مش هألغى أى حاجة من البنزين أو الهوا العادى, يعنى هيبقى مجرد وقود غازى خالص داخل مع الهوا الطبيعى.
= إيه تعليقك

2- فيه طريقة تانية لاقيتها برضو بيستخدم فيها أقطاب من الكربون (من حجر قلم أو سن قلم رصاص) و يديها كهربا عالية شوية عن بطارية العربية (3 بطاريات مع بعض = 36 فولت) بيعمل تحلل للماء و ينتج H - O - C و طبعاً ده كده وقود مش محتاج بنزين خالص. مجرد إن الكربون هيحترق فى وجود الأوكسجين و الهيدروجين بدل البنزين , بس مش فاهم ليه الفكرة دى أتخلينا عنها , يعنى إيه عيوبها؟

تحياتى و شكراً جزيلاً

قديم 23-12-2014, 01:03 AM
cars admire
Guest

Icon14 سجل عضوية فى موقع المنتدى اللى انا بعت لك لينكاته وهما خيجاوبوك بتوسع وتعمق كبير زى ما انت عايز اساءلهم هناك ومتتكسفش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

كارز أدماير
كنت أخذت لفة فى المنتدى اللى حضرتك بعت لنا لينكاته
و فهمت حاجتين أرجو إنى أكون فهمتهم صح
1- موضوع تحليل الماء كهربياً بأقطاب الأستانلس ليها عيوب منها الحرارة و أستهلاك كهرباء بكميات كبيرة و صعوبة التحكم فى ضغط الغاز المتولد
أنا فكرت إنى أوصل خرطوم لعمة الهواء مع الهوا العادى (كإنه تربو يعنى) بس مش هألغى أى حاجة من البنزين أو الهوا العادى, يعنى هيبقى مجرد وقود غازى خالص داخل مع الهوا الطبيعى.
= إيه تعليقك

2- فيه طريقة تانية لاقيتها برضو بيستخدم فيها أقطاب من الكربون (من حجر قلم أو سن قلم رصاص) و يديها كهربا عالية شوية عن بطارية العربية (3 بطاريات مع بعض = 36 فولت) بيعمل تحلل للماء و ينتج H - O - C و طبعاً ده كده وقود مش محتاج بنزين خالص. مجرد إن الكربون هيحترق فى وجود الأوكسجين و الهيدروجين بدل البنزينن , بس مش فاهم ليه الفكرة دى أتخلينا عنها , يعنى إيه عيوبها؟

تحياتى و شكراً جزيلاً
سجل عضوية فى موقع المنتدى اللى انا بعت لك لينكاته وهما هيجاوبوك بتوسع وتعمق كبير زى ما انت عايز اساءلهم هناك ومتتكسفش
:w6w20050411 22473461
وكمل بعد كده انت موضوعاتى عن الماء بنفسك هنا فى مصر موتورز

التعديل الأخير تم بواسطة cars admire ; 23-12-2014 الساعة 01:05 AM سبب آخر: البنزين
قديم 23-01-2015, 05:57 AM
cars admire
Guest

Talking توفير الوقود عن طريق المغناطيس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة auto5truck مشاهدة المشاركة

يا أخوانى
عايزين ناخد بالنا من وجود منتجات فى السوق و للأسف بتوزعها شركات لها سجلات تجارية و بطاقات ضريبية سليمة و لكن عبارة عن قطع حديد بتقزقز لب .

أنا جالى واحد من سنه و قدملى كل الأوراق عن شركتة و فيها كمان سابقة أعمال مع شركات كبيرة و معروفة للجميع و المنتج اللى بيوزعه جهاز موفر الوقود يوفر 17% من أستهلاك الوقود صناعة تركية قيمتة 375 نقداً و هو عبارة عن قطعتين مغناطيس بهم تجويف للتركيب متقابلتين على ماسورة دخول الوقود للمحرك.
طيب ... بيعمل أية المغناطيس ده يا سيدى الفاضل قال دة بيوفر فى أستهلاك الوقود.
كيف يحدث هذا؟ فقال بيعمل ترتيب للأيونات بتاعة الوقود.
طيب و لما يعمل ترتيب للأيونات بيوفر أزاى؟ فقال لما الأيونات بتترتب بيبقى سهل حرقها و سيادتك خبرة و فاهم طبعاً.
فعرفت أنة بيلبسنى العمة....و كان عايز يعنى يبيع لى من المغناطيس دة بواقع 4 قطع للسيارات الديزل (قطعة لكل سلندر) و قطعة واحدة للعربيات البنزين تركب كما زكرت سابقاً .... فقلت له أنا و لا خبرة و لا فاهم لكن أنا هأخد منك واحدة عينة و أنت بنفسك تركبها فى عربيتى و أمشى بيها مدة شهر كامل و يا أما بعدها تيجى تاخدها زى ما ركبتها أو تيجى تعمل معانا أتفاق على شراء باقى القطع.
و عمل أختبار للسيارة طوال شهر علشان أشوف التوفير قد أية ما لقيتش لا توفير و لا حاجة و هو ما شفتش وشة من ساعتها تانى و المغناطيس راكب فى مكانة زى ما هو.
المذهل فعلاً أنى لما راجعت الشركات المذكورة فى سابقة أعماله وجدتهم فعلاً وقعوا فى الفخ و ما بحسبوش أى حاجة لكن التوفير بالنسبه لهم تهيئة نفسية.

و أشياء أخرى أعدها منها:-
* واحد جالى عرض عليا صمام خانق للوقود علشان تحديد السرعة على السواقين علشان ما يجروش بالعربيات ... طيب ما هى الخاصية دى موجود فى المحركات الديزل أصلاً.
قال طيب أية رأيك أن الجهاز ده معتمد فى المرور و بعد كام شهر ما فيش عربية هترخص من غير ما تكون مركبة الجهاز ده بالتحديد ..... قلتلة هاتلى الورق اللى يدل على كدة و لما الحكومة تمنع الترخيص نبقى نناديلك ..... قال بعد كده هيبقى أغلى من دلوقت ....قلتله محدش مغسل و ضامن جنة.

* أضافات لزيت المحرك تخليك ما تغيرهوش أبداً

* فلاتر للوقود و الزيت تنقية عالية الجودة

و غيرهم كثيرين

يا أخى الفاضل ناشر الموضوع
هل نحن نجد ماء نقياً نشربة حتى نجدة للأستعمال كوقود
هل تتخيل ما هو الوضع الأقتصادى للماء حين يصبح وقوداً
حينها لن تسمح الحكومة لأحد بأن يقترب من النيل أصلاً و لا من البحار.
هذا الكلام غير منطقى يا أخى
تقبل رأيى و مرورى
تحياتى
عمل جهاز توفير الوقود المغناطيسى :
هو عبارة عن موصل حراري وكهربائي ممتاز يستخدم عنصر النيوديميوم الفلزي ومغناطيسيه خاصة، كنتيجة لتطوير رنين التردد المعناطيسي (جائزة نوبل للفيزياء ) من خلال تحفيز الأيون الذي يعمل على إضعاف تماسك الاجزاء النشطة وبالتالي يؤدي الى احتراق كامل
التفاصيل الفنية :
من المعلوم ان العناقيد الكربونية الموجودة في الوقود مكونة من ذرات الهيدروجين و الكربون وهي متماسكة مع بعضعها البعض بـشحنات موجبة وسالبة قوية وعند مرور هذه العناقيد من خلال المجال المغناطيسي الناتج عن عنصر النيودميوم الفريد والنادر وجوده في الطبيعة فإن ذرات هذه العناقيد تشـحن بشـحنه موجبة مما يؤدي الى تنافر جزئي بين ذراتها مما يخفف من قوة التماسك الكهربائي بين هذه الذرات وكل هذا يؤدي الى تحفيز الوقود ولسهولة إتحاد هذه الذرات مع عنصر الأوكسجين لإنتاج عملية إحتراق كامل.
ومن خلال هذه العملية نحصل على النتائج التالية :
• توفير في استهلاك الوقود يصل حتى نسبه 30%
• تخفيف الرواسب الكربونية
• تخفيف الغازات الضارة المنبعثة في الهواء
• المحافظة على صحة البشرية بشكل عام
لجهاز الاول في العالم لتوفير استهلاك البنزين و السولار
الان فى مصر حصريا لدي الواحة تريد\ بضمان شركة هاي تك
01096473103
01220725212

قديم 23-01-2015, 06:16 AM
cars admire
Guest

Icon14 رد: لتجعل سيارتك تعمل بالماء.....!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marid مشاهدة المشاركة

منتج سيتوفر فى السوق قريبا ليجعل سيارتك تعمل بالماء
· وفر 50% من سعر الوقود
· حسن قدرة محرك سيارتك
· طول عمر سيارتك
· احمى بيئتك و بيئة اولادك
برجاء الدخول على الرابط المرفق لدعم المنتج وومساعتنا على سرعة طرحة فى الاسواق

‏يعتبر جهاز إف – 16 أحدث تكنولوجيا العصروذلك لاستخدامه تقنية voltage controlled oscillator (VCO) وهي تَوليد مليون نبضةِتذبذب تقريباً بالثّانية. (مليون ميغاهيرتزِ) مما يعطي 1.5فولت كتيار متردد اضافةلل 14 فولت التي يعطيها المولد كتيار ثابت للكويل ومن ثم الى شمعات الاحتراق كتيارمتردد. وهذا بدوره يؤدي الى إتمام عملية الاحتراق (98- 100%) في اصطوانة الاحتراقمما يؤدي الى توفير الوقود بنسبة من 10الى 20 % والاستفادة من كل مل من البنزين كمايقلل من الانبعاثات الضارة الناتجة من عملية الاحتراق ويُحسّنُ الأداءَ الكهربائيَللسيارةِ
ويوفر البنزين الذي كان يضيع نتيجة عدم إتمام عملية الإحتراق

2. اطالة عمر البطارية 200% :
إنّ السببَ الرئيسيَ لخرابِ البطاريةِتراكمُ عنصر السلفايد sulfide على صفائح ِ البطاريةَ. والذي ينتج من عملية الشحنوالتفريغ اثناء تشغيل واطفاء السيارة وهذا ماْ يُقصّرَ حياةَ البطاريةَ. إن انتاججهاز إف -16 لمليون نبضة تقريبا في الثانية تعمل هذه النبضات على ازالة عنصرالسلفايد من الصفائح وهذا بدورهْ يُمدّدَ حياةَ البطاريةِ بمرتين وتبقي البطاريةَفي حالة جيدةِ ويمكن للمسنخدم ملاحظة ذلك بعد 5 أيام من التركيب .
أحد عشر سببلتقتني جهازF16 pulseking)):
1. يحافظ على المحرك وأجزاءه الداخلية بحالة ممتازة .
2. يحافظ على بطارية السيارة ويطيل عمرها 200 % .
3. يوفر في استهلاكالوقود بنسبة من 5%-25% .
4. يقوي عزم السيارة بشكل ملحوظ وذلك نتيجة إتمامعملية الإحتراق .
5. يعمل على اتمام عملية الإحتراق داخل المحرك بنسب ممتازة .
6. يعمل على تحسين الكهرباء في السيارة .
7. يعمل على تقوية الإنارةوالمكيف في السيارات القديمة نسبيا .
8. يقلل فترة الاحماء في الطقس البارد.
9. يقلل نسبة العوادم الضارة والخارج من عادم السيارة .
10. سهولة التركيبوامن وتنصح به كبرى شركات السيارات في العالم مهما كان نوع السيارة أو سنة الصنع .
11. الجهاز حائز على براءة الاختراع من (( أميركا ، ألمانيا ،أستراليا ،اليابان ، الصين وتايوان )) ومعتمد من مختبرات (( SGS , CE , FCC )).

فيديو المنتج‏
F 16 Pulse King لتوفير البنزين و تجديد البطاريه
يعتبر جهاز إف – 16 أحدث تكنولوجيا العصروذلك لاستخدامه تقنية voltage controlled oscillator (VCO) وهي تَوليد مليون نبضةِتذبذب تقريباً بالثّانية. (مليون ميغاهيرتزِ) مما يعطي 1.5فولت كتيار متردد اضافةلل 14 فولت التي يعطيها المولد كتيار ثابت للكويل ومن ثم الى شمعات الاحتراق كتيارمتردد. وهذا بدوره يؤدي الى إتمام عملية الاحتراق (98- 100%) في اصطوانة الاحتراقمما يؤدي الى توفير الوقود بنسبة من 10الى 20 % والاستفادة من كل مل من البنزين كمايقلل من الانبعاثات الضارة الناتجة من عملية الاحتراق ويُحسّنُ الأداءَ الكهربائيَللسيارةِ
ويوفر البنزين الذي كان يضيع نتيجة عدم إتمام عملية الإحتراق

2. اطالة عمر البطارية 200% :
إنّ السببَ الرئيسيَ لخرابِ البطاريةِتراكمُ عنصر السلفايد sulfide على صفائح ِ البطاريةَ. والذي ينتج من عملية الشحنوالتفريغ اثناء تشغيل واطفاء السيارة وهذا ماْ يُقصّرَ حياةَ البطاريةَ. إن انتاججهاز إف -16 لمليون نبضة تقريبا في الثانية تعمل هذه النبضات على ازالة عنصرالسلفايد من الصفائح وهذا بدورهْ يُمدّدَ حياةَ البطاريةِ بمرتين وتبقي البطاريةَفي حالة جيدةِ ويمكن للمسنخدم ملاحظة ذلك بعد 5 أيام من التركيب .
أحد عشر سببلتقتني جهازF16 pulseking)):
1. يحافظ على المحرك وأجزاءه الداخلية بحالة ممتازة .
2. يحافظ على بطارية السيارة ويطيل عمرها 200 % .
3. يوفر في استهلاكالوقود بنسبة من 5%-25% .
4. يقوي عزم السيارة بشكل ملحوظ وذلك نتيجة إتمامعملية الإحتراق .
5. يعمل على اتمام عملية الإحتراق داخل المحرك بنسب ممتازة .
6. يعمل على تحسين الكهرباء في السيارة .
7. يعمل على تقوية الإنارةوالمكيف في السيارات القديمة نسبيا .
8. يقلل فترة الاحماء في الطقس البارد.
10. سهولة التركيبوامن وتنصح به كبرى شركات السيارات في العالم مهما كان نوع السيارة أو سنة الصنع .
11. الجهاز حائز على براءة الاختراع من (( أميركا ، ألمانيا ،أستراليا ،اليابان ، الصين وتايوان )) ومعتمد من مختبرات (( SGS , CE , FCC )).

الرابط
https://www.facebook.com/f16pluseking?fref=nf
قديم 23-01-2015, 07:34 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لتجعل سيارتك تعمل بالماء.....!!!!

المحافظة على صحة البشرية بشكل عام

اللي فهمته ان التردد ده بيخلخل الرابطه بين الهيدروجين و الكربون في حلقه البنزين و بيسهل كسرها و احتراقها جيدا ,,, بس ازاي بيحافظ علي البيئه .؟. الكربون ما زال موجود و هيتحد اكيد مع الo2 و هيطلعلي co2 .!!!!.
بالنسبه لنقطه الزيت مدي الحياه .؟!. انا سمعت عن زيت امريكي بيتغير علي 25 الف كيلو ,,, عامه انا دايما بانزل الزيت قبل معاده و متابعه دايما لان الزيت روح المكنه ...
:G ROWIN~12:

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*

الكلمات الدليلية
تقنية قادرة على تحويل الماء لوقود