العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 28-12-2011, 06:21 PM
shady1981 shady1981 غير متواجد حالياً

shady1981 is on a distinguished road
افتراضي استفسار بخصوص صاج العربية

عندي عربيه 128 موديل 76 عندي بقالها 6 سنيين رخصتها مرتين وقبل الترخيص كنت بحاول اصلح اي برومات موجوده في الصاج وانضفها عشان ارش علي نضيف بس بعد كم شهر 6 شهور مثلا تبتدي تظهر البرومه تاني المهم القايم اتكسر مرتين ولحمته وبرضه بينكسر تاني والوقتي حاله الصاج سيئه جدا والسقف من فوق عند الجوانب شبه مقصوص خالص وفيه برومه اسفل العربيه واطراف الرفارف متاكله خالص وتقريبا دايبه

هل لو اشتريت سقف وركبته هيمشي الحال ولا الحل كورسليه كامل مع اني سافرت بورسعيد مره وسالت عند 3 محلات شغاله في الفيات ومش لقيت

و وهل فيه اجراءات بتتعمل عشان اركب الكورسيله ده بشكل قانوني بحيث ارخص العربيع بدون مشاكل ولا ؟ لاني بصراحه مش مقتنع ان مجرد ان العربيه صدت نرميها علي جنب وخلاص مش نرخصها وتترمي

ارجوا الافاده لاني مش عارف ابيعها علي حالتها كده واكمل المصاريف اللي كنت هصرفها عليها واجيب واحده تانيه ولا هضطر اظبطها واستخدمها لاني مش هعرف ابيعها واللي هيشتريها هيقطمني في سعرها
ويا تري هي بالشكل ده بدون اي شغل فيها تساوي كام تقريبا
قديم 31-12-2011, 09:56 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار بخصوص صاج العربية

رحلة طويلة اوى
انك تجيب نصين وقشرة سقف وبعدين تعمل كات وباست لرقم الشاسية وفى نفس الوقت لو ودتها لسمكرى يعمل كل المرمات اللى فيها هاتكلف اكتر
فعلا وضع محير
انما اللى انا متاكد منة ان اى عربية فى الدنيا ليها زيونها انما القضية بكام
من كلامك العربية موديل قديم طب السؤال بعد اما تعملها سمكرة ودوكة وتهد العربية وترجع تركبها تانى هاتجيب فلوس المصاريف دى كلها
المشكلة ان موديلة قديم و28 ونفس المصاريف لو عربية تانى وموديل حديث ...........يعنى دى هاتترش بـ 1500 جنية ولانوس مثلا هاتترش بنفس التمن
راى المتواضع لو العربية بتمثل ليك قيمة معنوية زى مثلا اول عربية اشترتها او من حد عزيزك عليك ربنا يباركلك فى اسرتك ومبدا البيع مرفوض لاى سبب يبقى تعملها سمكرة من الالف الى الياء انما لو العربية لا تمثل بالنسبة لك شىء تتباع وبتمن الشد تجيب حالة احسن
وربنا يوفقك