العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 28-08-2012, 06:16 AM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن رينو ميجان 2006

انا اعرف ان كل المشاكل دى اتحلت فى موديلات ما بعد 2005
هيه العربيه صلونها من جوه شيك جدا وصجها جامد وقطع غيارها معمره
لكن اللى بيخوف ناس كتير منها انها كلها حساسات وكمبيوتر
وده طبعا مش اى يشتغل فيهم
لازم توكيل
لاكن بامانة الله انا ركبت العربيه سوقتها متعه
عيونها تقيله فى البيع وسعر اعادة البيع مش تمام
قديم 28-08-2012, 08:17 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كومندا مشاهدة المشاركة

\عيونها تقيله فى البيع وسعر اعادة البيع مش تمام
مش تمام وبس دي زفت
دا انتا لو جبتها زيرو ب140 الف وحبيت تبيعها بعد 3 او 4 سنين هتخسر نص التمن وممكن ترسى عليك ب60 الف بس

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 28-08-2012, 11:57 AM
m_synergy m_synergy غير متواجد حالياً

m_synergy is on a distinguished road

الف شكر يا جماعة على الردود.
بالنسبة لكلام sherifabden عن اعادة البيع, فهو صحيح فعلا بس انا اصلا هجيبها مستعملة فالعملية مش هتفرق معايا كتير , حتى لو بعتها بعد كدا متهيألى مش هخسر فيها كتير (مش زى اللى جابها زيرو, الله يكون فى عونه )
اما بالنسبة لكلام كومندا , فهل معنى كدا انى ممكن اشوف حاجة موديل 2006 او بعد كدا ومش هيبقى فيها المشاكل اللى الاخوة قالو عنها؟؟
بالنسبة للكمبيوتر والحساسات ,فانا الحقيقة عاجبنى ان العربية فيها الحاجات دى (انا اصلا مهندس كمبيوتر فاى حاجة فيها كمبيوتر تعجبنى ), بس السؤال يا استاذ كومندا, هل الحاجات دى بتبوظ بسرعة وكل شوية هروح بيها التوكيل ولا لو متظبطة صح مش هيبقى فيها مشاكل.؟؟؟
وهل التوكيل بيعمل الصيانات دى بسرعة ولا هيلطعنى جنبه لحد ما يفرجها ربنا؟؟؟

ياريت الاقى اجابات على الاسئلة دى, انا كنت قفلت من العربية (رغم انها عاجبانى) بس كلام كومندا خلانى ارجع افكر فيها تانى.

شكرا ليكم
قديم 28-08-2012, 10:16 PM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute

[/QUOTE]
دا انتا لو جبتها زيرو ب140 الف وحبيت تبيعها بعد 3 او 4 سنين هتخسر نص التمن وممكن ترسى عليك ب60 الف بس
[/QUOTE]
طيب ما معظم الصينى كده ده لو مكنش كله يا صحبى
[/QUOTE]
بالنسبة لكلام sherifabden عن اعادة البيع, فهو صحيح فعلا بس انا اصلا هجيبها مستعملة فالعملية مش هتفرق معايا كتير , حتى لو بعتها بعد كدا متهيألى مش هخسر فيها كتير (مش زى اللى جابها زيرو, الله يكون فى عونه )
اما بالنسبة لكلام كومندا , فهل معنى كدا انى ممكن اشوف حاجة موديل 2006 او بعد كدا ومش هيبقى فيها المشاكل اللى الاخوة قالو عنها؟؟
بالنسبة للكمبيوتر والحساسات ,فانا الحقيقة عاجبنى ان العربية فيها الحاجات دى (انا اصلا مهندس كمبيوتر فاى حاجة فيها كمبيوتر تعجبنى ), بس السؤال يا استاذ كومندا, هل الحاجات دى بتبوظ بسرعة وكل شوية هروح بيها التوكيل ولا لو متظبطة صح مش هيبقى فيها مشاكل.؟؟؟

ياريت الاقى اجابات على الاسئلة دى, انا كنت قفلت من العربية (رغم انها عاجبانى) بس كلام كومندا خلانى ارجع افكر فيها تانى.

شكرا ليكم[/QUOTE]
بص يا صحبى موضوع ان المفتاح بتعها ممكن يتقلد ده مستحيل لان المفتاح الجديد لازم يتبرمج على كمبيوتر العربيه ومعتقدش فى حرامى يقدر يوصل لكده
ده حتى المفتاح عباره عند حاجه مربعه كده وفيها كام زار وله مكان فى الطبلوه وزار استارت العربيه تشتغل
موضوع صيانة التوكيل مقدرش افيدك لانى مجربتش ومحبش افتى
الميجان كان مع واحد صحبى وكنت لما بركبها بحس انى راكب فى كابينة طياره حربيه
وعفشتها عاليه من وراء فمتحكش فى المطبات
وصينتها كان بيعمل فى توكيل شغال فى حوالى 5 مركات عربيات يعنى مش متخصص رينو وبعها عشان يجيب الشارك
بس عمره ما اشتكا منها
بص مختصر المفيد الميجان عامله زى البيجو الجديد الاتنين فرنساوى وشيك وتكنلوجيا عاليه واوبشن حلو لكن مش اى حد يشتغل فيهم قطع غياره غاليه لكن معمره وتقيل فى البيع

التعديل الأخير تم بواسطة كومندا ; 28-08-2012 الساعة 10:25 PM
قديم 30-08-2012, 11:13 AM
m_synergy m_synergy غير متواجد حالياً

m_synergy is on a distinguished road

[/QUOTE]
طيب ما معظم الصينى كده ده لو مكنش كله يا صحبى
[/QUOTE]

شكرا ليكم[/QUOTE]
بص يا صحبى موضوع ان المفتاح بتعها ممكن يتقلد ده مستحيل لان المفتاح الجديد لازم يتبرمج على كمبيوتر العربيه ومعتقدش فى حرامى يقدر يوصل لكده
ده حتى المفتاح عباره عند حاجه مربعه كده وفيها كام زار وله مكان فى الطبلوه وزار استارت العربيه تشتغل
موضوع صيانة التوكيل مقدرش افيدك لانى مجربتش ومحبش افتى
الميجان كان مع واحد صحبى وكنت لما بركبها بحس انى راكب فى كابينة طياره حربيه
وعفشتها عاليه من وراء فمتحكش فى المطبات
وصينتها كان بيعمل فى توكيل شغال فى حوالى 5 مركات عربيات يعنى مش متخصص رينو وبعها عشان يجيب الشارك
بس عمره ما اشتكا منها
بص مختصر المفيد الميجان عامله زى البيجو الجديد الاتنين فرنساوى وشيك وتكنلوجيا عاليه واوبشن حلو لكن مش اى حد يشتغل فيهم قطع غياره غاليه لكن معمره وتقيل فى البيع

[/QUOTE]
شكرا كومندا باشا
على اساس كلامك فانا المفروض ادور على موديل 2006 او بعد كدا وانى اراعى صيانة العربية فى التوكيل عشان ما تحصلش مشاكل.
بس ليا طلبين:
ممكن تديلى تسعير لموديل 2006 او 2007 للعربية؟
سؤال عبيط شوية, هو الستريبتونك معناه ان العربية ينفع اسوقها اوتوماتيك ومانيوال؟