العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 20-12-2011, 09:49 PM
الصورة الرمزية hhhesham
hhhesham hhhesham غير متواجد حالياً
من انا؟: هشام
التخصص العملى: ضابط شرطه
هواياتي: اقفل العدادات

hhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud of
افتراضي رد: ساعدوني بلييييييز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3doon مشاهدة المشاركة

معلش ممكن توضح يعني اية صيانة للجير بوكسززاعمل اية بالضبط
بص انا ليا واحد صحبى العربيه بتعته AT ومره كانت بتتاخر فى النقل و بتنتش جامد فعمل صيانة gear box و بقى زى الفل الصيانه انو بيغير الزيت بتاع الفتيس و حاجات تنيه انا معرفهاش و برضو الله اعلم انا صح ولا غلط
المفروض ان ال scan عرفك المشكله فين.....
انا بحاول المساعده

Hesham Samir
قديم 20-12-2011, 10:29 PM
sa3doon sa3doon غير متواجد حالياً

sa3doon is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hhhesham مشاهدة المشاركة

بص انا ليا واحد صحبى العربيه بتعته AT ومره كانت بتتاخر فى النقل و بتنتش جامد فعمل صيانة gear box و بقى زى الفل الصيانه انو بيغير الزيت بتاع الفتيس و حاجات تنيه انا معرفهاش و برضو الله اعلم انا صح ولا غلط
المفروض ان ال scan عرفك المشكله فين.....
انا بحاول المساعده
شكرا لييك اوي على اهتمامك انا هاشوف كدة ربنا يكرم و مدفعش كتييييرو نعرف المشكلة
قديم 21-12-2011, 06:00 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs
mahmoudfs mahmoudfs غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود فوزي
التخصص العملى: هندسه مكانيكي
هواياتي: ميكانيكي و الالكترونات

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute

شكرا لاهتمامك
انا فعلا كشفت عليها بالكمبيوتر و الميكانيكي معملش حاجة بردوا وطرمبة البنزين لسة مغير المور بتاعها و كمان فلتر البنزين مش عارف بقي فكرة الرشاشات دي اتا بجد مش عارف حلها اية بجد دي عربية رخمة
اخي الغالي
البخاخ المستخدم في عربيات رينو و ستروين و بيجو من افضل الانواع.
و الاحصائيه في شركه رينو على البخاخات 001% اعطال .
اخي الغالي يوجد على منفولت الهواء سنسور الاكسوجين لازم تفحصه على الكمبيوتر لانه مسبب لهاذه المشكله.تقطيعه و نتعه.
لونه اسود على الجهه الشمال .
انته لو فحص كمبيوتر لازم يعطيك كل شي .عن العربيه انا مستغرب!! لاكن انتبه كمبيوتر مش اي كمبيوتر لازم من نوع clip غير ذالك بيضحكو عليك. ما يكشف اعطال.

موقعي الخاص حل مشاكل رينو ستروين
http://renault.forumisrael.net/

التعديل الأخير تم بواسطة mahmoudfs ; 21-12-2011 الساعة 06:34 PM
قديم 21-12-2011, 09:09 PM
sa3doon sa3doon غير متواجد حالياً

sa3doon is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudfs مشاهدة المشاركة

اخي الغالي
البخاخ المستخدم في عربيات رينو و ستروين و بيجو من افضل الانواع.
و الاحصائيه في شركه رينو على البخاخات 001% اعطال .
اخي الغالي يوجد على منفولت الهواء سنسور الاكسوجين لازم تفحصه على الكمبيوتر لانه مسبب لهاذه المشكله.تقطيعه و نتعه.
لونه اسود على الجهه الشمال .
انته لو فحص كمبيوتر لازم يعطيك كل شي .عن العربيه انا مستغرب!! لاكن انتبه كمبيوتر مش اي كمبيوتر لازم من نوع clip غير ذالك بيضحكو عليك. ما يكشف اعطال.

شكرا محمود
بس انا عايز اقولك ان اما بقفل العربية و اشغلعا بعد شوية تشتغل عادي و بعدها تعملها تاني

و انا فعلا كشفت عليها على الكمبيوتر بس الميكانيكي شكلو منش فاهم حاجة و مقليش حاجة اعد يقولي الكنترول بايظ انا مش عارف اعمل اية
قديم 21-12-2011, 10:32 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs
mahmoudfs mahmoudfs غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود فوزي
التخصص العملى: هندسه مكانيكي
هواياتي: ميكانيكي و الالكترونات

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute

شكرا محمود
بس انا عايز اقولك ان اما بقفل العربية و اشغلعا بعد شوية تشتغل عادي و بعدها تعملها تاني

و انا فعلا كشفت عليها على الكمبيوتر بس الميكانيكي شكلو منش فاهم حاجة و مقليش حاجة اعد يقولي الكنترول بايظ انا مش عارف اعمل اية
فحصت السنسور ؟ جرب افصله و شوف النتيجه و قولي انا بسال لك صديق محترف.
او انا بقول لك ريح راسك و روح الوكاله

موقعي الخاص حل مشاكل رينو ستروين
http://renault.forumisrael.net/