العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الامريكية > جيب Jeep

قديم 16-12-2014, 01:49 AM
Huss3iN Huss3iN غير متواجد حالياً
هواياتي: Cars

Huss3iN is on a distinguished road
للاهمية !! KK or Wrangler

السلام عليكم

انا الحمد لله غيرت رايى بعد مكنت هركب بى ام دابليو 320 face lift هركب ان شاء الله جيب

انا عارف ان مفيش اى مجال للمقارنة بينهم بس انا زهقت من العربيات الواطيه و المطبات و اصلا بعانى

معايا جيتا 2009 هاى لاين خليجى ومش هعيد نفس الموضوع تانى فى البى ام و المطبات و الكلام ده

فقولت اغير بقا ان شاء الله و انا عارف ان الناس ممكن تشتم عشان جيب بدل بى ام بس بردو

كل واحدة ليها متعتها فى السواقة.... و مينفعش يتقارنو ببعض اكيد

هتقل عليكم شوية فى الموضوع ده بس معلش الواحد لسه فى حاجات بيتعلمها مش اكتر ومش عارفها ...

و تعبت فى كتابة البوست اصلا بس ان شاء الله هيفيد ناس كتير....

انا محتار يا جماعة بين ال KK و Wrangler

طبعا انتم عارفين ان الحاجات ديه ازواق... انا بحب ال kk اكتر الصراحة بس ملاحظ ان معظم الناس مقيدة

الرانجلر.... عشان ممكن تكون اقوى و معدل استهلاكها لقطع الغيار اقل...

انا عندى اسئلة و ياريت النصيحة لو سمحتم عشان الواحد يقرر عشان لسه فى حاخات مش عارفها

1 الفرق اللى ملاحظه بين ال kk 2009 و 2011 شكل الطارة و الكاسيت تاتش .. فى اختلافات ايه تانى ؟؟

2 فى فرق بينهم او تغيير فى الموتور و الفتيس بين 2009 و 2011 ؟؟ يعنى مثلا موتور جديد اقوى زى رانجلر

2012 ؟؟؟

3 ال kk القديمة 3700 6 سلندر كام هورس باور ؟؟؟ و 2011 نفس الموضوع ولا اقوى ؟؟؟

4 ال 2011 او 2012 نزل فيها الموتور الجديد بتاع الرانجلر ولا هو نفس الموتور من 2009 ؟؟ ولا نزل جديد فى

2013 و 2014

5 الكاتيجورى العادى مش الهاى لاين فى ايه اوبشنز غير الحاجات العادية المعروفة ؟؟

6 ايه موضوع المفتاح الجديد ؟؟ نزل فى التغيير بتاع 2011 ولا نزل فى 13 او 14 مثلا و بيختلف ف ايه عن

العادى ؟؟؟ و بينزل من موديل سنة كام ؟

7 موضوع الجر الخلفى جوا المدينة و لكن فى السفر على الطريق السريع خلفى ولا 4x4 ؟؟ و ايه الفرق

بينهم فى السفر على الطريق؟؟؟

8 لو فى المطرة امشى خلفى ولا 4x4 جوا المدينة ؟؟؟

9 لو صيانه ابو غالى ولا عز العرب ولا الهيئة العربية ؟؟ ولو كشف بردو انهى احسن فيهم و بكام

10 لو كشف برا التوكيل عند مين فى مصر الجديدة او مدينة نصر مش الناحية التانية الهرم ) و بكام

11 عقد البيع التسجيل بكام لو 2011 او 2012 ؟؟ و الترخيص هو الضريبة ؟؟؟ يعنى لم الناس بتقول

الترخيص فى السنة ب 5 الاف نفس المعنى اللى هو الضريبة فى السنة 5 الاف؟؟

12 انهى اتقل كوزن kk ولا رانجلر واحسن فى القاعدة وسفر ولا ناشفة زى رانجلر

13 مستوى اسعار kk لو عادى وهاى لاين 2011 , 2012... انا شايف من 260 ل 320!! و الفرق بين الهاى لاين

و البيزك كام فى السعر لو نفس الموديل و الحالة...

14 تركب 2011 ماشية 40 الف ولا 2013 ماشية 40 الف بردو مع العلم ان ال 2 نفس الحالة فابريقة وزيرو؟؟ و

ياريت التوضيح للسبب يعنى الموديل ولا ال كم؟؟؟ طالما هى هى نفس العربية والكماليات و الشكل

انا عارف ان الاسئلة كتير بس انا قريت المواضيع كلها ملقتش اى تفاصيل كاملة و كلها اساسا على الرانجلر )

فانا قولت اعمله بالتفصيل يساعدنى ويساعد ناس كتير بعدى ان شاء الله و اسف طولت عليكم بس انا

شخصيا تعبت فى كتابة الموضوع ده )

ضرورى يا رجالة لو سمحتم عشان انا بشترى اليوين دول ان شاء الله و لسه معرفش اماكن للكشف برا
قديم 16-12-2014, 07:37 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: !! KK or Wrangler

موضوع كبير .... الله يكون فى عونك ..
حضرتك محتاج حد عنده الكى كى علشان يقدر يفيدك فى التفاصيل الصغيرة الى حضرتك بتسأل عنها
ياريت لو حضرتك نزلت و اتفرجت بنفسك على العربيتين ... انا ركبت الكى كى مرة واحدة و كانت ظريفة جدا .. و ان كنت تشعر ان فيه تشابه فى التابلوه و القعدة مع الرانجلر ... نفس الاضاءة .. نفس دورانات التابلوه ... تشابه فتحات التكييف

داخل المدينة .. فى المطر ... او فى الطرق السريعة ... حضرتك بتمشى دفع خلفى عادى زى اى عربية تانية .... الدفع الرباعى حضرتك بتستخدمه لما بيكون فيه واحدة من العجل بتفرك على الفاضى ( غرزت ) او خايف ان واحدة من العجل تفرك ... فبتشغل الدفع الرباعى علشان الاربع عجلات يلفوا مع بعض ... فلو حصل ان واحدة منهم فركت ... الثلاثة الباقيين يجروا العربية بدلا منها

طيب ايه التأثير على العربية ؟؟ ماتمشى دفع رباعى على طول ؟؟
الدفع الرباعى بيعمل حمل زيادة شوية على الموتور .... فتلاقى العربية صوتها عالى و بتاكل بنزين اكتر ... و بطيئة فى الحركة

متابع معاك

قديم 16-12-2014, 05:19 PM
Huss3iN Huss3iN غير متواجد حالياً
هواياتي: Cars

Huss3iN is on a distinguished road

ربنا يكرمك ييا احمد.... ادعيلى....

93 مشاهدة و مفيش غير رد واحد )
قديم 16-12-2014, 11:10 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

ربنا يكرمك و يوفقك و تشترى حاجة كويسة ....
الشيروكى و الرانجلر عربيات مش اى حد بيركبها ... فمش حتلاقى حد كتير معاه اى من العربيتين ... و نسبة قليلة تستهويها هذا النوع من السيارات ... نظرا لارتفاع مصاريف التشغيل ... و خاصة البنزين ..... علشان كدة .. ناس كتير اتفرجت على الموضوع .. و لم تستطع التعليق
و متستغربش لو حد قال عليك مجنون ( عذرا ) او عاوز تتمنظر او معاك ... حصلت معايا قبل كدة

زى ما حضرتك وضحت .... البى ام ركوبة ... و الجيب ركوبة تانية خالص
سؤال .....
ليه حضرتك مفكرتش فى حاجة تانية غير الرانجلر و الشيروكى ؟؟؟ فى نفس الفئة السعرية ؟!

فيه عربيتين كويسن ... بس حجمهم كبير حبتين .... الدودج رام .... و الافضل منها .... الشيفروليه سييرا .. و فيه كمان ال 7 مقاعد .. الدودج دورانجو

ارشح لحضرتك اليابانى على العموم ...

و التويوتا على الخصوص ... البرادو .... الفور رنر ... الفورتيونر .. اللاند كروزر ( غالية شوية )
النيسان ..... الارامادا ... الباترول ... ( ممكن يكونوا غاليين شوية )
الديهاتسو ... التيريوس و الجراند تيريوس

قديم 15-01-2015, 02:06 PM
الصورة الرمزية 4x4_ Fan
4x4_ Fan 4x4_ Fan غير متواجد حالياً

4x4_ Fan has a spectacular aura about4x4_ Fan has a spectacular aura about

حضرتك محتاج حد يكون ركب KK ,و رانجلر علشان يعرف يجاوبك بس الأسهل حضرتك تروح معرض سيارات يكون عارض العربيتين علشان تعرف تقارن براحتك.
انا من رأييى KK أفضل من الرانجلر لأن شكلها مميز و خلاص انتاجها وقف يعنى مش حينزل نفس الشكل منها تانى و بدءا من موديل 2008 شكلها متغيرش يعنى محدش حيعرف دى موديل كام الا لو بص فى الرخصة.
انا لما جيت اشترى فحصت مره فى التوكيل و طلع ان العداد ملعوب فيه بس فيه بنزينه caltex اللى فى أول عباس العقاد من ناحيه مصطفى النحاس فيها كشف كمبيوتر بس التقرير مش بيطلع مفصل زى التوكيل طبعا.
و بالنسبة للترخيص هو فعلا 5 الاف فى السنه علشان ال CC عالى و دى مشكله لوحدها يعنى مش كفايه العربيه بتاكل البنزين و كمان ضريبتها عاليه.
بالنسبة للمفاضله بين الكيلو متر و لا الموديل ال KK لحد 200 الف كم تعتبر مش عامله عداد لأن كمان معظم الكم بيكون سفر مش جوا المدينه ده غير الملحوظه اللى قلتها لحضرتك عن عدم اختلاف شكل العربيه بدءا من 2008.
بالنسبه لل 2x4 بيستخدم عادى فى المشى جوا المدينه و فى طريق السفر العادى و بنقل على 4X4 فى حالة حطلع على الرصيف او خايف تغرز فى الرمله.