العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 27-06-2015, 02:00 PM
abdo181981 abdo181981 غير متواجد حالياً

abdo181981 is on a distinguished road
افتراضي رد: PEUGEOT 504 اسم من ذهب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mercedes مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا كان عندى معلومة فى الموضوع ده ان والدى -الله يرحمه- قالهالى من زمان أيام ماكان بيعلمنى السواقة على عربيتنا البيجو ال505 و عشان يحدرنى من السرعة , قاللى أن وزن العربية عالطريق عند سرعة 180 كم/س بيبقى صفر و كمان أعتقد أنه هو قاللى أن الطيارة عشان تعمل Take off بتجرى على ال Runway لحد مايبقى سرعتها 180كم/س و هنا بيبقى وزنها على الRunway صفر و يبدأ الTake off , ممكن تكون الداكرة خانتنى لأن الكلام ده عدى عليه وقت طويييييييييييييل و لو فكرنا فى الموضوع من الناحية العلمية هنلاقى أن وزن السيارة عبارة عن القوة اللى بتمثلها كتلة السيارة على الأرض و أعتقد -و اعدرونى لو معلوماتى مش دقيقة- أن عند تحرك السيارة , الوزن ده اللى هو قوة بينقسم الى جزئين فى اتجاهين متعامدين على بعض الاتجاه الأول العمودى على الأرض الى أسفل و الاتجاه التانى الموازى للأرض فى اتجاه جركة الجسم اللى هو عندنا هنا السيارة و لأن القوة زى ماحنا شايفين انقسمت نصين فبالتالى الجزء اللى ضاغط على الأرض أصبح أقل من لو كانت السيارة ساكنة يعنى واقفة مابتتحركش , أنا آسف لأن كلامى مش دقيق لأن أنا طبيب مش مهندس و آخر مرة أشوف فيها الفيزياء و الميكانيكا كانت فى شهر 7 - 1994 , بتاريخ حصولى على الثانوية العامة , بس المعلومات الميكانيكية و الفيزيائية , انا كنت باخدها من والدى -الله يرحمه- كأمر مسلم بيه لأنه كان أستاد دكتور فى كليه الهندسة .

MERCEDES S550
رحم الله والدك رحمة واسعة وجعل حسن خلقك في ميزان حسناته شكرا علي المعلومة

الكلمات الدليلية
peugeot